רעידת אדמה פוליטית: יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע היום (רביעי) על התפטרותו מתפקיד שר הביטחון, זאת בעקבות מה שהגדיר כ"כניעה לטרור" של הממשלה, וקרא להקדמת הבחירות. זמן קצר לאחר הודעתו הודיעה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, כי מפלגתה לא תישאר בממשלה אם תיק הביטחון לא יועבר לשר החינוך נפתלי בנט: "עכשיו זה הזמן להפקיד את תיק הביטחון בידי נפתלי בנט והבית היהודי. בלי תיק הביטחון הבית היהודי לא תמשיך כשותפה בממשלה".


"אני מניח שכל אחד ניסה לנחש מה פשר המפגש הזה, ואני מניח שניחשתם נכון - אני כאן על מנת להודיע על התפטרותי", אמר ליברמן בפתח דבריו, והסביר: "מבחינתי מה שקרה אתמול, בשילוב עם תהליך ההסדרה מול חמאס, זה כניעה לטרור, אין לזה שום הגדרה אחרת, אין לזה משמעות אחרת. זאת כניעה לטרור".
 
לדבריו, "מה שאנחנו עושים כמדינה, אנחנו קונים שקט לטווח קצר, במחיר פגיעה קשה בביטחון הלאומי לטווח ארוך. בחודשים האחרונים היו חילוקי דעות ביני לבין ראש הממשלה, ואזכיר את הדלק הקטארי. אני לא הסכמתי להכניס דלק קטארי. אני חשבתי שזאת שגיאה. אחרי שראש הממשלה הוציא הוראה כתובה, נאלצתי לאפשר להכניס את הדלק. אותו דבר היה עם חאן אל אחמר. אותה השתלטות במיקום אסטרטגי, חשבתי שצריך לפנות, ולצערי ראש הממשלה מנע את הפינוי".
 
הוא ציין כי "גם בנושאים אחרים, ולא אפרט את כל הסוגיות, למרות חילוקי דעות, לא חיפשתי סיבות לפרוש. ניסיתי להישאר כחבר נאמן בממשלה ובקבינט, לשמור על כל חילוקי הדעות בפנים, גם במחיר אלקטורלי קשה".

בנט. דורש לקבל את תיק הביטחון. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
בנט. דורש לקבל את תיק הביטחון. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

יו"ר ישראל ביתנו הוסיף כי היו "שתי נקודות מפנה קריטיות שאמרתי 'אי אפשר יותר אחריהן' - הכנסת 15 מיליון דולר לתוך רצועת עזה, לתוך חמאס, במזומן, שעברו במזוודות, וכל מי שאומר שיש על זה בקרה ופיקוח, מה יקרה עם הכסף אחרי שחצו את גבול הרצועה, הוא לא מדייק, בלשון המעטה. מי שעוקב, מי שקורא ערבית ברשתות, צריך להבין לאן הלך הכסף הזה. קודם הם הלכו למשפחות המחבלים שהתעמתו על הגדר, שזרקו רימונים ומטענים ונהרגו. אותן משפחות היו הראשונות לקבל את הכסף. אנחנו מעבירים בכנסת חוק קיזוז כספי טרור, ומצד שני, אנחנו מאפשרים להעביר כסף לטרוריסטים. לכן הדבר הזה הוא בלתי סביר, ובלתי אפשרי".
 
"נקודת המפנה השנייה", לטענתו, "היא אותה הפסקת אש, ולהערכתי כל 500 הרקטות שנורו לישראל, המענה שנתנו היה בלשון המעטה לא מספיק, לא הולם, ופשוט אי אפשר לקבל את זה. אני מכיר את כל התירוצים וההסברים. אני מכיר את כל הנסיבות, את כל המודיעין, ותמיד יש צפון, דרום, מזרח ומערב. יש מעגל קרוב, רחוק, הכל תירוצים. מבחינת הסדר ההגיוני, מבחינת האינטרס הביטחוני, היינו חייבים קודם כל לסיים את הסיפור של הדרום, הדרום קודם לכל".
 
"הרפיסות שגילינו מקרינה לזירות אחרות", קבע השר. "לא יכולתי להסתכל למשפחת שאול, גולדין, של שני האזרחים שנמצאים בשבי, וליישובי הדרום בעיניים אם הייתי נשאר בתפקיד. כל התקדמות במצב ההומניטרי בעזה צריכים להיות הסדרה בכל הקשור לשבויים והנעדרים, ולהתנות שחמאס מתחייב לא להביא אף בנאדם לגבול הרצועה. אני רוצה להזכיר מה קרה מימי חמישי עד ראשון. ביום חמישי הוכנסו 15 מיליון דולר לרצועת עזה, ביום שישי חמאס הביא בתשלום 13 אלף איש להתעמת, 44 פצועים, הרוג אחד, מטענים לעבר חיילי צה"ל. יום אח"כ נכנס פלסטיני לנתיב העשרה ושורף חממות".

"אני רוצה להדגיש", הבהיר ליברמן, "מעולם לא נדבקתי לכסא, תמיד שהיתה סתירה בין כסאות לעקרונות, בחרנו בעקרונות. כמו בהתנתקות, שישראל ביתנו הצביעה נגד. היינו חלק מהקואליציה. גם בנושא עסקת שליט זה היה מאוד לא נוח ולהסביר שאני לא אתמוך בעסקה הזאת, הצבעתי נגדה. ברור היום בדיעבד שזאת היתה העמדה הנכונה. גם כשנכנסתי לתפקיד שר הביטחון בנושא טורקיה, הצבעתי נגד ההתנצלות לטורקיה, והיום אנחנו מבינים כמה זה נכון. ברור שמעכשיו אנחנו צפויים למבול של ביקורות, של דוברים מטעם, אבל התמודדנו עם דברים קשים מאלה".

בהתייחס לדיוני הקבינט האחרונים, אמר: "אני לא מתייחס ואני לא מתכוון להתייחס לגופם של אנשים. כמובן שדיונים ביטחוניים זאת לא שיחת רעים. יש הקלטות, ואני אשמח אם הכל ייחשף, אבל מעבר לכך, אני חושב שהקו שאנחנו נוקטים בחודשים האחרונים הוא שגוי לחלוטין. אני נכנסתי לממשלה, כולם ידעו את עמדותיי, נלחמתי על זה. אי אפשר למנוע כל פעילות התקפית על עזה, ואח"כ לשאול למה הנייה עוד חי אחרי 48 שעות".

כשנשאל על העימותים עם שר החינוך, נפתלי בנט, השיב: "למדתי שבפוליטיקה כל עוד תוקפים אותך, אז מצבך טוב. כן לקבל גיבוי או לא, זה פחות קריטי. שכל אחד יתנהג כמו שהוא מבין. האחריות על המדיניות היא לא של מערכת הביטחון. היא כפופה לדרג המדיני, ולכן אין לי שום טענות למערכת הביטחון. הדרג המדיני כשל ולא קיבל החלטות נכונות. דעתי הובאה עשרות פעמים לקבינט".
 
נתניהו. יקדים את הבחירות? צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
נתניהו. יקדים את הבחירות? צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90

את דבריו חתם בקריאה להקדמת הבחירות: "מה שאני מבקש זה כמה שיותר מהר לסכם תאריך מוסכם לבחירות, הכי מוקדם שאפשר, וחייבים להפסיק עם הכניעה לטרור, גם עם החוסר בהירות לגבי הקו המדיני והביטחוני שלנו, וגם לא להכניס את המדינה לשיתוק ממושך. אני מקווה שבמגעים עד יום ראשון, נגיע לתאריך מוסכם, והציבור כבר יחליט מה הקו הנכון. מבחינתי, בשנתיים וחצי האחרונות יש לי הרבה מה להראות. הציבור צריך אכן שאותם נבחרים, שנבחרים על הטיקט של המחנה הלאומי של הימין, יישמו. אני לא מתכוון לדבר עם ראשי הקואליציה לפני ההתפטרות. סיפרתי לאישתי, לחבריי בסיעה, ועכשיו אתם. אחרי שההתפטרות תיכנס לתוקף, אדבר עם ראשי הקואליציה".

גורם בליכוד: "אין הכרח ללכת לבחירות"

בכיר בליכוד אמר בעקבות דבריו של ליברמן כי "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה ביטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה. בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו". בבית היהודי התנו, כאמור, את הישארות המפלגה בקואליציה בהעברת תיק הביטחון לשר החינוך, נפתלי בנט. 

אתמול, בסיום ישיבת הקבינט, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי השרים הסכימו פה אחד על הפסקת האש, אולם בלשכת שר הביטחון מיהרו לפרסם הודעה בה הכחיש את הטענה הזו: "התדרוכים על תמיכתו כביכול של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בעצירת התקיפות בעזה הן פייק ניוז. עמדתו של שר הביטחון עקבית ולא השתנתה".

לאחר מכן פרסמה לשכת שר החינוך נפתלי בנט כי "הדיווחים האחרונים כאילו השר בנט תומך בהפסקת ההתקפות כנגד חמאס הם שקר מוחלט. השר בנט הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תכניתו לגבי עזה". בנוסף לשניים התנגדו גם השרים שקד ואלקין להפסקת האש מול חמאס. ההתנגדות של השרים הייתה אך ורק בהבעת עמדה נגד המהלך לאחר שלא בוצעה הצבעה בנושא, כאשר את ההחלטה בפועל קיבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

עוד בטרם הוחלט על הפסקת אש, הציע בכיר חמאס לנתניהו לפטר את ליברמן