אנחנו הציונים האמיתיים. מנסים לדחוף את אמריקה לעזור לישראל להיות דמוקרטית, יהודית ובטוחה. זו האג'נדה שלנו". את המסר הזה חשוב לג'רמי בן־עמי, נשיא ג'יי סטריט, השדולה היהודית־אמריקאית הפרו־ישראלית, להעביר לציבור בארץ. "הדרך שבה אמריקה של טראמפ כביכול עוזרת לכם עכשיו לא באמת מסייעת למדינה להיות דמוקרטית, יהודית ובטוחה בטווח הרחוק". 
 
על פי השדולה הליברלית, נשיא ארצות הברית, שכבר זכה כאן לכינוי משיח, הוא למעשה מי שגורם לישראל לאבד את דרכה הציונית. זהו מסר שלא פשוט להפיץ לישראלים רבים, שסבורים כי מערכת היחסים עם ארצות הברית נמצאת כיום בשיא של כל הזמנים, אבל עבור יהודים רבים שחיים באמריקה, וחלקם מחזיקים בעמדות השפעה, זו המציאות לאמיתה. 
 
"היהודים בארצות הברית הם מאוד ליברלים", אומר בן־עמי בראיון מיוחד. "בישראל קוראים להם שמאלנים, אבל אנחנו גאים להיות ליברלים. יותר מ־70% מהיהודים האמריקאים הצביעו למפלגה הדמוקרטית בבחירות האחרונות. טראמפ מאוד לא פופולרי בקרב יהדות אמריקה. אפשר לומר שהיהודים האמריקאים עומדים בחזית ההתנגדות נגדו, עובדים קשה מאוד כדי שלא ייבחר לנשיא בעוד שנתיים". 
 

ג'יי סטריט הוקמה בשנת 2008 כדי לתת במה לדעות הליברליות שלא יוצגו עד אז בארגונים היהודיים השונים, שהמוכר ביותר בהם הוא איפא"ק, השדולה היהודית הפרו־ישראלית. 
 
"תפיסת העולם שלנו דומה לזו של הנשיא לשעבר ברק אובמה", אומר בן־עמי. "יש כשישה מיליון יהודים בארצות הברית, 90% מהם לא אורתודוקסים. הם או רפורמים או קונסרבטיבים או זרמים שאינם מוכרים בכלל ליהודים בישראל, ובכל זאת הנשיאים ויושבי הראש של הארגונים היהודיים המוכרים הם אורתודוקסים ולא משקפים את הרוב".

טראמפ. צילום: רויטרס


הוא הוסיף: "זו הסיבה שלפני כעשור אמרנו: 'איך יכול להיות שהרוב הגדול של היהודים באמריקה הוא ליברלי, אבל אלה שמדברים בשמו בנושא היחסים עם ישראל הם מאוד שמרנים, דתיים. מטרת העל של ג'יי סטריט היא לסייע לכך שארצות הברית תהיה מעורבת בכינון שלום בין ישראל לפלסטינים, ואם זה כרגע לא בר־השגה, אז לכל הפחות לסייע לישראל להיפרד מהשטחים הכבושים, שיהוו את הבסיס להקמת מדינה פלסטינית לצדה".
 
טעות אסטרטגית

את בן־עמי פגשתי בתל אביב, במהלך אחד מארבעת הביקורים שהוא מקיים מדי שנה בישראל, ובהם ארגונו מביא לארץ בעלי תפקידים משפיעים בממשל האמריקאי כדי להמחיש להם את מורכבות הסכסוך עם הפלסטינים.
 
"אנחנו לא הארגון הזה שמביא אנשים לישראל כדי שיבלו כאן, כדי לגרום להם להתאהב במקום", הוא מספר. "אנחנו מביאים אנשים בעלי כוח פוליטי, שניצבים בעמדות בכירות בפוליטיקה האמריקאית ומעבירים להם את המציאות בצורה הוגנת ומאוזנת בשני הצדדים. התקווה שלנו היא שהם יצליחו להשפיע על מדיניות החוץ האמריקאית בנוגע לסכסוך. אנחנו לובי פרו־ישראלי באמריקה, שצריך לייצר את הבסיס לפתרון. זה המעשה הכי פרו־ישראלי שיהודים אמריקאים שאכפת להם מישראל יכולים לעשות".
 
בסקר שפרסם ג'יי סטריט בנובמבר 2018 הוצג נתון שלפיו 78% מיהודי ארצות הברית תומכים בהסכם שלום על בסיס פתרון שתי המדינות, על בסיס קווי 1967, עם שינויי גבול מוסכמים. השכונות היהודיות בירושלים, כמו גם הכותל המערבי, יהיו בריבונות ישראלית, והשכונות הערביות תחת דגל פלסטין.

למה לא לחכות? הנשיא טראמפ מנסה ליישם מדיניות חדשה ואפילו להביא תוכנית שלום לשולחן.
"אנחנו רואים עכשיו מה המצב. ארצות הברית לא יכולה לשחק יותר את תפקיד המתווכת. היא מחוץ למשחק. טראמפ, היועץ קושנר והשליח גרינבלט יכולים לכתוב מה שהם רוצים על חתיכת נייר, הם יכולים לקרוא לזה גם 'תוכנית שלום', אבל בסוף היום לא תהיה לזה שום משמעות. עד שארצות הברית לא תשנה את המדיניות שלה, היא לא תוכל לשחק את התפקיד ששיחקה בעשורים הקודמים".

ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס

 
אז עכשיו יש ממשל רפובליקני שנוטה לכיוון ישראל. יאמרו אזרחי ישראל שממשל אובמה הדמוקרטי נטה יותר לצד הפלסטיני. 
"אנחנו רואים את הדברים אחרת. יש ניסיון של הממשלה לספח בשם ביטחון ישראל את הגדה המערבית, בעידודו של מפעל ההתנחלויות. למעשה, ישראל נחטפה על ידי ההתנחלויות, כך שכיום אין שום רצון במדינה פלסטינית. אנחנו רואים ממשלה שעושה כל שביכולתה כדי להעמיק את השליטה בגדה המערבית: בהרחבת התנחלויות ובהחרמת אדמות. יש התעלמות מהעם הפלסטיני ומהרצון שלו להגדרה עצמית ולעצמאות. זה רע. זה רע לאינטרס האמריקאי שמטרתו פתרון הסכסוך". 
 
על אף הנתונים המראים כי מרבית יהדות ארצות הברית מחזיקה ברוב העמדות של ג'יי סטריט, הארגון למעשה מוחרם על ידי ממשלת ישראל. "בכל פעם, כאשר מבקשים להיפגש עם נתניהו או עם שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, אנחנו נענים בשלילה", טוען בן־עמי. "ראש הממשלה והיועצים שלו עושים טעות אסטרטגית, במונחים היסטוריים של ממש, כשהם לא רוצים שום קשר עם הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. הם למעשה מניחים את כל האינטרסים של ישראל בסלסילה של המפלגה הרפובליקנית והתנועה האוונגליסטית. זו טעות כל כך גדולה בהבנה לאן ארצות הברית הולכת בימים אלה".
 
לאן ארצות הברית הולכת?
"הרוחות באמריקה נושבות לכיוון מאוד מסוים. בבחירות האמצע, ראית 60 חברי קונגרס חדשים. הם צעירים, פרוגרסיביים, נשים, מכל מיני גזעים ותרבויות. הם לא ישתפו פעולה בשום אופן עם מה שקורה בגדה. עבור ישראל וארצות הברית, היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית מורכבים מערכים ואינטרסים משותפים. שניהם כרגע מתפוררים. הערכים של ארצות הברית הם דמוקרטיה, חופשיות, שוויון וצדק. תראה מה קרה בנובמבר, בבחירות האמצע, תחשוב מה יקרה בבחירות לנשיאות ב־2020. זה הכיוון".
 
לפחות נראה כי ישראל וארצות הברית משדרות על אותו גל בכל הנוגע למדיניות.
"הרגע הבודד הזה שביבי מצא את התאום שלו בבית הלבן לא יחזיק מעמד לעד. זה פסיק בראייה היסטורית. הכיוון שארצות הברית הולכת אליו הוא הרבה יותר ליברלי ורב־תרבותי. לא תהיה לה סובלנות ללאומיות אתנית. ולכן זו פגיעה ארוכת טווח באינטרס של ישראל". 
 
בהצלחה עם צ'אד

שאלתי את בן־עמי למה שלישראלים יהיה אכפת מה חושבים היהודים האמריקאים שרחוקים מהם אלפי קילומטרים ולא חיים כאן. "נחמד לחשוב שאחרי כל מה שהיהדות האמריקאית עשתה למען ישראל, יהיה גם למישהו אכפת ממה שאנחנו אומרים", הוא מסביר. "ישראל הרוויחה המון מהיחסים האלה, שלחנו את ילדים שלנו לכאן, חיזקנו את הקשרים של ישראל עם הממשל. במשך שנים זו הייתה מערכת יחסים חד־צדדית, יהיה ראוי שהישראלים גם יגידו תודה לבני הדודים שלהם מעבר לים".

"קחו את זה ממקום של אינטרס ישראלי: התמיכה הבלתי מוגבלת שארצות הברית מעניקה לכם היא יוצאת דופן. אם זה חשוב לישראלים, כדאי להם להבין שהם צריכים את התמיכה של שתי המפלגות. ישראל חייבת לשמור על קשר גם עם הדמוקרטים. יהודי ארצות הברית נמצאים בצד הדמוקרטי".
 
אנשים חושבים שנתניהו הוא מנהיג עולמי, שמתקבל בכל העולם וגם בארה"ב. הנה, הוא התקבל לא מזמן בזרועות פתוחות בצ'אד. 
"בשנה 2025 אני מקווה שהביטחון של ישראל יוכל להישען רק על צ'אד. בהצלחה לכם עם זה. אגב, המשפחה שלי הגיעה לארץ ישראל בשנת 1882. הם הקימו את תל אביב. אני לא מתעניין בבחירות. אני מאוד מודאג מהמקום של ישראל בארצות הברית; זה הולך למקום אחר, לא טוב".
 
בן־עמי אומר כי הוא מחובר להוויה הישראלית. "חייתי כאן כמה שנים, בסוף שנות ה־90. אלה היו השנים הטובות. יש לי קשר עמוק לישראל", הוא מספר. "אני עובד בפוליטיקה 35 שנה, הייתי בבית הלבן עם ביל קלינטון, עשיתי כמה קמפיינים של בחירות בארצות הברית".

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו. קרדיט: רויטרס

 
למרות הביקורת הרבה שיש לו על מדיניות ממשלת ישראל, הוא מדגיש כי “אנחנו מתנגדים לתנועת ה־BDS ולחרמות באופן כללי. רק שדרך ההתמודדות של ישראל עם ה־BDS היא טיפשית - אם תתעלמו, הם ייעלמו. האובססיה להפוך את זה למשהו גדול עוזרת להם פוליטית. נפגשנו עם השרים יובל שטייניץ וגלעד ארדן, אנחנו רוצים לדבר איתם על הסכסוך והם כל הזמן רוצים לדבר על איראן וה־BDS. אם אתם חושבים שג'יי סטריט זה שמאל קיצוני, אז אין לכם מושג על מה אתם מדברים. בקמפוסים מסוימים אנחנו הארגון הכי ימני. זה המרכז של היהדות האמריקאית. יש כל כך הרבה קבוצות שמאל יהודיות שהן ממש נגד ישראל ותומכות ב־BDS. אנחנו אומנם שמאלה מהמרכז הישראלי, אבל המפה הזאת לא לגמרי מובנת אצלכם".
 
באשר לתחושה בקרב חלקים ביהדות אמריקה כי ישראל הופכת ליותר דתית ופחות מקבלת זרמים אחרים, אומר בן־עמי: "חייבים שיהיה שינוי בקרוב. אם בסוף נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' יהיו הפנים של ישראל, אתם תפסידו את רוב יהדות ארצות הברית בדור הבא".