השליח האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, דחה הערב (שישי) את דוח ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם לעימותים בעזה וכינה אותו "עדות להטייה נגד ישראל". גרינבלט האשים גם את חמאס בסיכון חיי פלסטינים בהסתה להפגנות אלימות ובביצוע פיגועים בגדר. בתוך כך, 6,000 פלסטינים הגיעו לגדר הגבול עם ישראל להפגנה השבועית במסגרת ״צעדות השיבה״. המתפרעים הבעירו צמיגים ויידו מטעני חבלה ואבנים לעבר כוחות צה"ל. הפלסטינים דיווחו על 17 פצועים בעימותים.
 
"הדוח הזה של ועדת החקירה הוא עדות נוספת להטייה ברורה נגד ישראל", כתב השליח האמריקאי בחשבון הטוויטר שלו. "שנותרה המדינה היחידה שמועצת זכויות האדם מקדישה לה מעמד מיוחד להתקפות. מתי מועצת זכויות האדם תאמר את האמת?". 
בפוסט נוסף, כתב גרינבלט: "חמאס נהג בחוסר אחריות וחוסר אכפתיות לחיי אדם כאשר הסית להפגנות אלימות (לא "אזרחיות"), חדירות ופיגועים בגדר הגבול של עזה. חמאס אחראי ישירות למצב האומלל של תושבי עזה". 

כזכור,  המועצה לזכויות אדם של האו"ם פרסמה ביום חמישי דוח המאשים את כוחות צה"ל בירי מכוון כלפי אזרחים, ביניהם ילדים. לאחר שלטענתם ביצעו מחקר שבמהלכו ראיינו כ-325 עם קורבנות, עדי ראייה ומקורות שונים, וגבו יותר מ-8,000 מסמכים, חברי המועצה כינסו מסיבת עיתונאים בג'נבה, בה פרסמו את עיקרי הדוח.
"לוועדה יש בסיס הגיוני להאמין כי במהלך צעדות השיבה על גדר הגבול עם רצועת עזה, חיילים ישראליים ביצעו הפרות של החוק הבין לאומי להגנת זכויות אדם" אמר סנטיאגו קנטון הארגנטינאי, שעומד בראש וועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם. "חלק מאותן הפרות כללו ביצוע פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות, וצריכות להיחקר באופן מיידי על ידי ישראל". 
שלושת חברי המועצה חקרו את מותם של 189 פלסטינים מתחילת סבב התקריות האלימות וההתפרעויות על הגדר מסוף מרץ האחרון, ועד סוף 2018. בדוח פורסם כי, במה שנדמה כמו "פשע מלחמה", חיילי צה"ל ירו באופן מכוון כלפי עיתונאים, ילדים ובעלי מוגבלויות, כשהתאפשר, בעת שחמאס הוביל מפגינים לכיוון גבול הרצועה.
 
ג'ייסון גרינבלט. צילום: רויטרס
ג'ייסון גרינבלט. צילום: רויטרס

בצה"ל הגיבו לממצאי הדוח, ומסרו כי ה"הפגנות" הן התפרעויות אלימות שמופעלות ומאורגנות על ידי ארגון הטרור חמאס בניסיון לחבל בחיי השגרה של תושבי ישראל. ה"מפגינים" שהשתתפו בהתפרעויות זרקו בקבוקי תבערה, שרפו צמיגים ויידו אבנים לעבר חיילי צה"ל. כמו כן, הפלסטינים הניחו מטעני חבלה לאורך הגדר, ולעתים השתמשו באש חיה כנגד כוחות הביטחון הישראליים.
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נשאר אדיש לאצבעות המאשימות הנשלחות מן האו"ם ומסר: "ישראל דוחה על הסף את דוח המועצה לזכויות אדם של האו"ם. המועצה קובעת שיאים חדשים של צביעות ושקרים, מתוך שנאה אובססיבית לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. חמאס הוא שיורה טילים על אזרחי ישראל, משליך מטעני נפץ ומבצע פעילות חבלנית במהלך ההפגנות האלימות על הגדר".