ההצהרה והגינויים: סוריה דחתה הבוקר (שישי) במילים חריפות את הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הגיע הזמן שמדינתו תכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, וקראה להצהרה "חסרת אחריות". בהצהרה שפרסמה הטלוויזיה הרשמית בדמשק נאמר כי ההצהרה האמריקאית "מוכיחה את חוסר הניטרליות של ארצות הברית, אך לא שינתה את המציאות כי רמת הגולן הייתה ותהיה אדמה סורית וערבית". עוד נאמר בהצהרה כי "האומה הסורית נחושה לשחרר את האדמה הסורית בכל האמצעים האפשריים". משרד החוץ הרוסי פרסם גם הוא את התנגדותו ואמר כי מדובר "בהפרה ישירה של החלטת האו"ם". איראן הוסיפה כי ההצהרה "לא חוקית ולא מתקבלת על הדעת".



האיחוד האירופי הודיע אף הוא כי אינו מכיר בריבונותה של ישראל ברמת הגולן. "עמדת האיחוד האירופי לא השתנתה. בהתאם לחוק הבינלאומי אינו מכיר בריבונותה של ישראל על השטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967, כולל רמת הגולן, ואינו רואה בהם חלק משטחה של ישראל". גם גרמניה, צרפת ומדינות המפרץ יצאו נגד ההחלטה. 

מצרים הודיעה כי היא רואה בגולן כ"שטח סורי כבוש". במשרד החוץ המצרי דחו את ההצהרה של טראמפ ואמרו כי הם "מדגישים את החשיבות שכולם יכבדו את ההחלטות הבינלאומיות ואת אמנת האו"ם". 
 

מבקר נוסף להצהרתו של טראמפ הוא ליאון פאנטה, מי שהיה בעברו ראש ה-CIA, ואף שימש כמזכיר ההגנה בתקופת הנשיא הקודם, ברק אובמה. פאנטה טען כי החלטתו של טראמפ לא נעשתה בהתאם לחוק הבינלאומי ובהתייעצות עם שותפותיה של ארה"ב, ונעשתה כדי להשפיע על הבחירות בישראל. בראיון שהעניק פאנטה לרשת CNN, אמר הבכיר האמריקאי כי "ההצהרה של טראמפ מדאיגה", והסביר כי "שוב פעם טראמפ מתווה מדיניות דרך ציוץ, ללא התייעצות עם שותפותינו ולא דרך האו"ם".



מתערב בבחירות? דונלד טראמפ, צילום: AFP
מתערב בבחירות? דונלד טראמפ, צילום: AFP



"קשה שלא לחבר 2+2, מדובר בהתערבות בבחירות"



"למעשה, טראמפ ויתר על קלף במשא ומתן במזרח התיכון, וזה עומד ליצור בעיות עם שותפותינו הערביות באזור" הזהיר פאנטה, "זה לא שישראל לא שולטת ברמת הגולן, אבל המשמעות של המהלך מבחינת הדין הבין לאומי יכולה להיות קשה". כשנשאל פאנטה האם לדעתו מדובר בהתערבות בבחירות בישראל, ענה הבכיר כי "קשה שלא לחבר 2+2, הנשיא הבהיר כי הוא תומך בנתניהו, שביקש ממנו להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן רק לפני יומיים, זאת הוכחה לתמיכה של הנשיא בנתניהו בבחירות", הוא טען.



טראמפ עצמו דחה את ההאשמות בראיון לרשת פוקס ניוז, ואמר כי הוא שקל את נושא ההכרה בגולן זמן רב ומועד ההודעה לא קשור לבחירות בארצות הברית. "זאת הייתה החלטה קשה, שכל נשיא שקל אבל לא קיבל", הסביר טראמפ והוסיף, "לא קיבלתי אותה בגלל הבחירות בישראל, אני בכלל לא יודע מה מצבו של נתניהו בסקרים, אבל אני בטוח שהולך לו טוב".



מוקדם יותר התייחסו גורמים באופוזיציה הסורית לאפשרות של סיפוח הגולן על ידי ישראל, ובראיון בלעדי למעריב דחו את הרעיון. “בימים אלה מתקיימים מגעים בין כל אנשי האופוזיציה בתוך סוריה, ירדן, טורקיה, ארה”ב ואירופה, כדי לפרסם גילוי דעת המתנגד לסיפוח הגולן הסורי הכבוש לידי ישראל. ציפינו שנתניהו יקבל ‘מתנה’ כזו מטראמפ על רקע הבחירות שייערכו בישראל בחודש הקרוב. אנו בקשר הדוק ורציף עם בכירי האופוזיציה הסורית בוושינגטון ובירדן, ונודיע בקרוב באופן ברור על עמדתנו, אשר מקובלת על ראשי האופוזיציה גם בדרום סוריה, גם במרכזה וגם בצפונה”, אמר בכיר באופוזיציה הסורית.



"כולנו יודעים שישנה מחלוקת לגבי הנוכחות האיראנית בסוריה", הדגיש איש האופוזיציה, "אבל, אנחנו גם יודעים שמתחת לשולחן נעשות פעולות רבות, שמעורבות בהן גם ארצות הברית, גם המשטר הסורי וגם ישראל. משטר אסד מוכן לוותר על אדמה סורית יקרה כדי לשרוד ולהותיר בתנאים מסוימים את הכוחות האיראנים בארצנו. סיפוח הגולן יתאפשר רק בהתערבות רוסיה שכולם יודעים שהיא השולטת בסוריה, ובהסכמים סודיים שיתקבלו מתחת לשולחן". 



מאחדת אל אסד והאופוזיציה הסורית, רמת הגולן, צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90
מאחדת אל אסד והאופוזיציה הסורית, רמת הגולן, צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90


"הגיע הזמן שארה"ב תכיר בריבונות הישראלית בגולן"

כזכור, טראמפ הודיע אתמול בלילה בציוץ בטוויטר כי ארצו צפויה לשנות את המדיניות שלה כלפי נושא נפיץ שעד כה אף נשיא לפניו לא העיז להכריע: "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית ברמת הגולן, שהיא קריטית מבחינה אסטרטגית וביטחונית עבור מדינת ישראל והאזור", כתב הנשיא האמריקאי בציוץ. 

בזמן האחרון ה היו שמועות כי טראמפ צפוי להכיר בריבונות הישראלית בגולן במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא. הציוץ של טראמפ היה החותמת הרשמית לכך שזה הכיוון שממשלו צועד בו. בישראל מיהרו לברך את טראמפ על החלטתו, ובראשם נתניהו שאמר: "בזמן שאיראן מנסה להתבסס בסוריה כדי להשמיד את ישראל, הנשיא טראמפ מכיר באופן אמיץ בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לך הנשיא טראמפ!". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב: "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. 38 שנים אחרי שהכנסת חוקקה את החוק להחלת הריבונות הישראלית בגולן, ואחרי מאמצים גדולים בזירה הבינלאומית, הגיע הזמן להכרה אמריקנית".