האם הבחירות יבוטלו? יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מצא מתווה שיהפוך את ביטול פיזור הכנסת לאפשרי מבחינה משפטית. בסביבת יו״ר הכנסת אדלשטיין הצליחו להגיע למתווה פרלמנטרי לפיו תכונס נשיאות הכנסת בהקדם בהקדם ותוביל המלצה לביטול פגרת הכנסת, ומיד לאחריה תכונס הוועדה המסדרת, במעמדה כוועדת הכנסת ותאמץ המלצה זו כהחלטה מחייבת. במצב החוקתי החדש שייווצר ניתן יהיה לחוקק בהליך מזורז את החקיקה לביטול פיזור הכנסת. יש לציין כי הדבר יוכל להיתכן רק ברוב משמעותי. ממפלגת הליכוד מסרו בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו מתייחס בכובד ראש ליו"ר הכנסת אדלשטיין, והוא יבחן את הצעתו בימים הקרובים".



אדלשטיין עצמו אמר כי "הציבור לא מעוניין לצאת למערכת בחירות, והכנסת תפקידה לייצג את הציבור. יציאה למערכת בחירות, חרף האפשרות שנוצרה לבטל אותן, משמע פגיעה ברצון הבוחר. לאחר מאמצים רבים, שנעשו בעקבות פניות רבות של חברי כנסת מרוב סיעות הבית, הצלחנו להגיע למתווה משפטי שיאפשר את המהלך וכולי תקווה שהוא יסתייע גם במישור הפוליטי. הכנסת ה-21 יכולה וצריכה להמשיך לתפקד". אדלשטיין אמר למעריב כי "אני בא בידיים נקיות ואין פה שום ספין. האינטרס המרכזי הוא מניעת בחירות מיותרות שמנוגדות לרצון הבוחר".

 
אדלשטיין הוסיף וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "המשך תהליך הבחירות-הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות חכים מכל הסיעות פנו אלי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל.חובתנו לאפשר לכנסת ה-21 להמשיך לתפקד".

מה שנראה ברור כבר עתה הוא הרצון של חברי הכנסת לבטל את הבחירות, מול הרצון של המועמדים שלא נכנסו לכנסת שלא לתת לדבר כזה לקרות. השר משה כחלון אמר כי "הבחירות הקרובות מיותרות, יקרות ומזיקות למשק. כל יוזמה שתביא לביטולן מבורכת". מיהדות התורה נמסר כי "כפי שהודענו בעבר, הבחירות החוזרות מיותרות ובזבזניות שנגרמו בגלל גחמה של איש אחד. אין לנו כל בעיה להתמודד שוב בבחירות ונדע להוכיח את כוחנו בעזרת השם. אם נידרש לביטול הבחירות - נבחן מי ומי השותפים הפוליטיים במהלך כזה ורק לאחר מכן נכריע".



נתניהו לאחר פיזור הכנסת. קרדיט: מרק ישראל סלם



שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' אמר כי "בחירות חוזרות הן דבר רע למדינת ישראל. אבל ממשלה עם השמאל היא דבר רע הרבה יותר. היא מנוגדת לחלוטין לרצון הבוחר שבחר באופן מובהק ימין (בהתחשב גם בקולות הימין שלא עברו את אחוז החסימה) והיא הפרת כל ההבטחות לבוחר של נתניהו והליכוד. לא מבין אנשי ימין שקוראים פתאום להקמת ממשלת שמאל".

מישראל ביתנו נמסר כי "מה שמנחה את נתניהו הערב זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון. דווקא נתניהו, שפעמיים בתוך חצי שנה פיזר את הכנסת, התחיל להפנים שאזרחי ישראל לא מקבלים את הגישה "שאלוהים לשלטון בחרתנו". "ישראל ביתנו" תתמוך אך ורק בממשלה רחבה, שתורכב משלוש המפלגות: "ישראל ביתנו", "הליכוד" ו"כחול לבן".



בראש המתנגדים ניצב ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, שהודיע על ריצתו לבחירות החוזרות במפלגה שיקים בראשותו. בציוץ בטוויטר כתב ברק: "מי שייתן יד לביטול פיזור הכנסת יהפוך לשותף, הלכה למעשה, למעשה השחיתות מבית המדרש של נתניהו: שיעבוד המדינה, הממלכתיות והשיטה לתועלת אישית ולהישרדות אישית. מי שיתמוך בחרפה הזו להצלת נתניהו יגורש מהעיר". 




ממפלגת כחול לבן נמסר: "עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם. אנחנו הולכים לבחירות ובני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל".