נשיא המדינה, ראובן ריבלין, כאשר לצידו יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, החזיר היום (חמישי) את המנדט לידי הכנסת לאחר כישלונו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, במשימה, זאת לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כשל אף הוא. "אמש הודיע לי חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר, בנימין גנץ שלא עלה בידו להרכיב ממשלה", פתח ואמר ריבלין, "חבר הכנסת גנץ הוא המועמד השני שניסה להרכיב ממשלה ונכשל, כאשר קודם לכן, נכשל ראש הממשלה היוצא, מר בנימין נתניהו, במשימת הרכבת הממשלה".



"זו הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שהגענו למצב זה", המשיך ואמר הנשיא, "ברצוני להזכיר לכבודו, שהתוצאה הפוליטית העגומה הזו, באה לאחר מערכת בחירות שנייה במספר, שנכפתה על אזרחי ישראל לאחר שהכנסת ה-21 הצביעה על התפזרותה. משמעות הדבר, כפי שקובע החוק, שהחל מהיום, ולמשך 21 יום, ההחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה נתונה בידם של חברי הכנסת. וכאן ברצוני לפנות לכל אחד ואחת מחברי וחברות הכנסת. זוהי עת של ליקוי מאורות קשה בתולדות מדינת ישראל".



ראובן ריבלין ויולי אדלשטיין. קרדיט: הדס פרוש, פלאש 90


"עם פתיחת הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, קראתי לכם להניח את חרבות הבחירות, ולנקות את הלכלוך. הפצרתי כי שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד. וכי לא רק משילות דרושה, נדרשת גם תודעת ריבונות, ממלכתיות, אחריות, כלפי כל העם היקר הזה, על כל שבטיו וחלקיו, היושב בארצנו, ושאתם מנהיגיו. ישנם כיום חברי כנסת לשעבר היושבים בביתם ומבכים מרה את החלטתם להצביע בעד פיזור הכנסת. העם הוציא כרטיס אדום והרחיק חלק מהשחקנים שעל המגרש".
"שלא יהיו לאף אחד אשליות, הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק. גורלכם הפוליטי לא חשוב יותר מגורלם של הזקנה בבית החולים, של ילדי החינוך המיוחד, של ההרוגים באלימות במגזר הערבי, של תושבי הדרום, יהודים, ערבים, חרדים וחילונים, הזקוקים למיגון, ושל נשים הנזקקות למקלט. בעשרים ואחד הימים הללו, לא תהיו גוש או מפלגה, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל? בהצלחה".

כתב המינוי שקיבל יו"ר הכנסת מהנשיא 



יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי ב"24 ביוני, כשלושה חודשים לפני הבחירות הקודמות, קראתי לכל ראשי המפלגות לפעול כדי לבטל אותן. אמרתי להם: ״מערכת בחירות נוספת היא אסון למדינת ישראל. שום דבר לא ישתנה בה״. היו מי שגיחכו. כל צד הסביר לי שניצחונו בבחירות יהיה מזהיר – והפעם ההכרעה תהיה ברורה. לצערי הבחירות לא התבטלו – ובאמת שום דבר לא השתנה. מה שהיה בבחירות בחודש אפריל, הוא שהיה בבחירות בחודש ספטמבר,  ואם חלילה לא נִצְלַח את האתגר שלפנינו, הוא שיהיה גם בבחירות בפעם השלישית והרביעית והחמישית".

אדוני הנשיא, בתוך עמי אני יושב – אף אחד לא רוצה עוד בחירות. תושבי עוטף עזה והדרום – לא רוצים עוד בחירות. הרופאים והאחיות, ובוודאי החולים – לא רוצים עוד בחירות. בעלי העסקים הקטנים, החקלאים, הקשישים, הנכים – אף אחד לא רוצה בחירות. ההורים, שחיכו לשלוח את הילדים בחנוכה לבית הספר של החגים, לא רוצים עוד בחירות. כיושב ראש הכנסת, אני אומר לכם בוודאות - רוב רובם של חברי הכנסת לא רוצים עוד בחירות".

אם ימצא לכך רוב בכנסת יוכלו 61 ח"כים להמליץ לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה פעם נוספת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו או על יו"ר כחול לבן בני גנץ, וזאת למרות שהשניים נכשלו בניסיון להרכיב ממשלה והחזירו את המנדט לנשיא. עם זאת, החוק אינו קובע שהמועמד לראשות הממשלה חייב להיות יו"ר אחת המפלגות.