שעות ספורות לפני פקיעת המועד האחרון להגשת הבקשה לחסינות, ובדיוק כמו שהעריכו בימים האחרונים במערכת הפוליטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה הערב (רביעי) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה לקבלת חסינות בפני העמדה לדין בתיקים בהם הוגש נגדו כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. בפתח מסמך בקשת החסינות מבקש נתניהו "לקיים את ההליך הדמוקרטי ולכבד את רצון הבוחרים".  בעקבות ההודעה, יו״ר הוועדה המסדרת, ח״כ אבי ניסנקורן, ייפגש ביום ראשון בשעה 13:00 עם יו״ר הכנסת, ח״כ יולי אדלשטיין, ועם יועמ״ש הכנסת, עו״ד אייל ינון, כדי לדון עמם על הקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות
 

זה המקרה הראשון והייחודי בתולדות הפוליטיקה הישראלית שראש ממשלה מכהן מבקש חסינות מהכנסת. ההחלטה התקבלה אחרי דיונים מרתוניים שקיים נתניהו בימים האחרונים. לדברי גורמים בסביבת ראש הממשלה, הוא התייעץ עם משפטנים בלבד ולא עם גורמים פוליטיים .

בהצהרה לתקשורת שמסר בירושלים התייחס נתניהו בפתח דבריו להישגים רבים של ממשלתו וגם  - לתוכניות לעתיד, ולאחר מכן הסביר כי קיבל את ההחלטה על בקשת החסינות כדי לממש את זכותו וחובתו "וכדי לשרת את הציבור למען מדינת ישראל". נתניהו הוסיף כי "בכוונתי להמשיך להוביל את ישראל עוד שנים רבות להישגים היסטוריים שאני עמל עליהם יומם ולילה".

בהמשך דבריו טען ראש הממשלה כי החסינות, לפי החוק, היא זמנית ומתבטלת עם סיום כהונת הכנסת: "רבים מכם חושבים, כי ככה אמרו לכם, שהחסינות לנבחרי ציבור ניתנת לתמיד ומאפשרת לא לעמוד לדין אף פעם. זה פשוט לא נכון. על פי החוק, החסינות היא תמיד זמנית, והיא מתבטלת עם סיום כהונת הכנסת שהעניקה אותה".

נתניהו המשיך והסביר כי בכוונתו להיאבק על חפותו, אך לא כעת: "בכוונתי להתייצב בבית המשפט כדי לרסק את הרכילות המפורכות נגדי", הצהיר, "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מתפירת תיקים והגשת כתבי אישום פוליטיים שמטרתם לפגוע ברצון העם. החוק נועד להבטיח שנבחרי העם יוכלו לשרת את העם, לפי רצון העם. אמרתי רצון העם ולא רצון הפקידים". 

באשר לתשובה לשאלה שנשאל בחדשות סוף השבוע בבחירות 2019 מועד א' אם הוא מקדם חוק או מהלך שימנע את העמדתו לדין, אמר: "הגבתי 'מה פתאום' (כי) התשובה היא לא. דייקתי בדבריי אז, ואני חוזר גם עכשיו הערב - מה פתאום, לא קידמתי שום חוק ולא שיניתי שום חוק".

בהמשך הצהרתו תקף נתניהו את מערכת המשפט וטען כי על-ידי גורמים משפטיים נעשה ניסיון לסכל אותו פוליטית דרך בית המשפט, ולקראת סיום דבריו הכריז: "מכל הסיבות הללו, כדי להמשיך להוביל את ישראל להישגים אדירים, בכוונתי לפנות ליו"ר הכנסת בהתאם לסעיף 4ג' בחוק כדי לממש את זכותי וחובתי כדי לשרת אתכם, למען מדינת ישראל".

אקורד הסיום של נאומו היה מתקפה על יו"ר כחול לבן, שהודיע קודם לכן כי בכוונתו להגיב מיד על דברי נתניהו: "זו הסיבה היחידה של בני גנץ, הסיבה שהוא השיק הערב את מסע הבחירות שלו. אתם יודעים את האמת. "גנץ לקח מיליונים מכספי הציבור על מוצר שלא קיים – ולא נחקר. אל תתנו לתקשורת ולשמאל להטעות אתכם. אנחנו רוב העם ורק העם יחליט. אתם תחליטו, רק אתם".

צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם

חבר הכנסת מיקי זוהר הגיב להחלטת נתניהו ואמר: "‏ההחלטה שרה״מ קיבל, הנכונה ביותר. מערכת הבחירות הופכת להיות מאוד פשוטה: אתם רוצים את נתניהו בהנהגת המדינה? פשוט צאו והצביעו לליכוד ולימין. אם יש צדק, בע״ה ננצח בבחירות והציבור יעניק לרה״מ את הזכות להמשיך ולשרת אותו בשנים הבאות. רק אתם תקבעו מי ינהיג את מדינת ישראל ולא אף אחד אחר".

ח"כ מיקי זוהר, "החלטה נכונה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ מיקי זוהר, "החלטה נכונה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בכחול לבן מנסים להקים את ועדת הכנסת

בכחול לבן ניסו להקים ועדת כנסת שתעסוק בנושא החסינות עוד בכנסת הנוכחית, למרות התפזרותה, באמצעות הוועדה המסדרת, שבראשה עומד ח"כ אבי ניסנקורן. נוכח בקשת ניסנקורן, לכינוס הוועדה המסדרת, הודיע לו יו"ר הכנסת כי בתחילת השבוע ייפגש עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, כדי לקבל את חוות דעתו. לאחר מכן יגבש יו"ר הכנסת את עמדתו באשר לכינוס הוועדה המסדרת. בתגובה לצעד של אדלשטיין בכחול לבן תקפו: "תשובתו של אדלשטיין היא ניסיון מביש למנוע מהכנסת לדון בבקשת החסינות של נתניהו. לא האמנו שיו״ר הכנסת ינצל את מעמדו הממלכתי כדי להפוך את כנסת ישראל לעיר מקלט".

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר בתגובה: "התנהלות בריונית לא תצלח - הכנסת היא לא שוק ולא תהווה פלטפורמה לקמפיין הבחירות של כחול לבן או של כל מפלגה אחרת. נזכיר שמזה חודשיים כחול לבן עומדת בראשות הוועדה המסדרת ולא עשתה דבר וחצי דבר להקמתן של ועדות כנסת קבועות - גם כשלא היינו בתקופת פגרת בחירות. הציבור מבין שרק משיקולי בחירות בוער לח"כ ניסנקורן לשבור כלים ולאבד עשתונות באופן ציני ומלאכותי. יו"ר הכנסת ימשיך לשמור על כבודה של הכנסת גם כשהדבר לא מוצא חן בעיני גורמים אינטרסנטיים. שישתו כוס מים".

יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חוק החסינות, שתוקן ב-2005, מתיר לחברי הכנסת לבקש חסינות בפני העמדה לדין בתוך 30 יום מהמועד שבו עדכן היועץ המשפטי לממשלה את יו"ר הכנסת באופן רשמי על החלטתו להגיש נגדם כתב אישום. מועד זה יפקע הלילה בחצות ואם נתניהו לא יבקש עד אז לשמור על חסינותו הוא יועמד לדין. נתניהו תכנן לעשות זאת שלשום, ערב הדיון בבג"צ, אך ביטל את ההודעה ברגע האחרון והוא צפוי לעשות זאת במהלך היום.

מרגע שהבקשה מוגשת ליו"ר הכנסת, עליו להעביר אותה בהקדם האפשרי לוועדת הכנסת, שהיא זו המוסמכת לדון בכך. אולם משום שהכנסת התפזרה, אין כרגע אפשרות לדון בבקשה. במקרה כזה, כל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו ידחו בכמה חודשים עד לאחר הבחירות, ועד לאחר הקמת ועדת כנסת בכנסת ה-23.  בכל מקרה לא ניתן להגיש את כתב האישום לבית המשפט לפני קיום הדיון בוועדה.

אך גם אם אדלשטיין ויועמ"ש הכנסת יתנו לניסנקורן אור ירוק לכינון ועדת כנסת, עדיין יצטרכו בכחול לבן לגייס רוב למהלך לסיכול בקשת החסינות של נתניהו בתוך הוועדה. לצורך זה הם צריכים את תמיכת ישראל ביתנו, שכן הליכוד וגוש הימין יתמכו בבקשת החסינות. בניסיון להשיג את הסכמתם הציע בימים האחרונים ח"כ ניסנקורן ליו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, להקים בכנסת מספר ועדות זמניות בנושאים אחרים כגון ועדת פנים וועדת חוקה, כפי שדורשת מפלגתו של ליברמן.