הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, הכריז הערב (שישי) כי סרביה תעביר את השגרירות שלה בישראל לירושלים. כמו כן, הוא הכריז כי במסגרת הסכם עם ארצות הברית, קוסובו תכיר רשמית במדינת ישראל, ולהפך.

ההכרזות הגיעו במסגרת הסכם נורמליזציה בין סרביה וקוסובו, עליו הכריז טראמפ. נשיא קוסובו, האשים טאצ'י, בירך על ההסכם בציוץ בטוויטר והתחייב כי גם השגרירות הקוסוברית בישראל תוקם בירושלים.

ההצהרות שנשאו בנימין נתניהו, רוברט אובראיין וג'ארד קושנר. צילום: Ziv Sokolov / U.S. Embassy Jerusalem

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב: "קוסובו תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בירושלים. כפי שאמרתי בימים האחרונים - מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב וצפויות להצטרף אליו מדינות נוספות. אני מודה לידידי נשיא סרביה ווצ'יץ' על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את שגרירות מדינתו. אני מבקש להודות גם לידידי הנשיא טראמפ על תרומתו להישג זה. נמשיך במאמצים כדי שמדינות נוספות באירופה יעבירו את שגרירותיהן לירושלים".

רה"מ נתניהו מברך על החלטת קוסובו

שר החוץ, גבי אשכנזי, מסר: "אנו רואים בהחלטה של סרביה וקוסובו להקים שגרירויות בירושלים כצעד סימלי לקידום השלום בין מדינות אלו. העיר ירושלים, בירת הנצח של מדינת ישראל, תהיה גשר של שלום לעולם כולו. אני קורא למדינות נוספות ללכת בדרכן ולהעביר את שגרירויותיהן לירושלים בירת ישראל".

השר הודה לנשיא טראמפ ולממשל האמריקאי על הובלת המהלך: "הממשל האמריקאי ממשיך להוביל לפריצות דרך דיפלומטיות משמעותיות, הן ביחסנו עם סרביה וקוסובו, כמו גם קידום הנורמליזציה והסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות. אין לישראל בת ברית חשובה יותר מארה״ב".

שר החוץ של קוסובו, פטריט סלימי, צייץ בטוויטר: "מזל טוב! ראש הממשלה הישראלי אישר כי יכיר בקוסובו כמדינה עצמאית ויכונן עמה יחסים בילטרליים, בעקבות הסכם הנורמליזציה עם סרביה".

כזכור, לקראת ביקורו בפורום השואה הבינלאומי בירושלים בינואר האחרון, נשיא סרביה אלכסנדר וויצ׳יץ׳ הורה לתלות טלאי צהוב כדגל ענק על הארמון הנשיאותי בבלגרד.

במשרד החוץ שיבחו את המחווה של וויצ'יץ' ואמרו כי הוא רואה בלקחי השואה חלק מרכזי ממורשתו ותפקידו. "הנשיא וויצ׳יץ׳ יזם וקידם חוק שמפצה קהילות יהודיות על הרכוש שנגזל מהם וסרביה הייתה המדינה הראשונה בעולם לעשות זאת. החל מ-2017 הקהילה היהודית מקבלת מדי שנה 950,000 יורו פיצוי על הרכוש שנגזל ממנה בשואה", ציינו במשרד החוץ, "מבחינתו להיות יהודי זו גאווה".