חודש לפני מועד הגשת הרשימות לכנסת, והצפיפות במערכת הפוליטית הולכת וגוברת. אתמול נרשמה מפלגה שצמחה מתוך המחאה: "הדמוקרטית – חירות, שוויון, ערבות הדדית", המתבססת על מחאת בלפור ומתכוונת להתמודד בבחירות הקרובות. "הדמוקרטית היא ההמשך הטבעי של מחאת בלפור והגשרים, של ההתעוררות האזרחית המרהיבה של 2020. ב־2021 המחאה נכנסת בכנסת. בואו", כתבו תומכיה.

המפלגה נרשמה אצל רשם המפלגות בידי פרופ' אודי שפירא, מדען ממכון ויצמן שעומד גם בראש המזכירות הזמנית שבה חברים גם פרופ' רות ארנון ממכון ויצמן, רס"ן במיל' ואחיד אלהוזייל, שהיה סגן מפקד גדוד הסיור המדברי, והח"כית לשעבר מלי פולישוק בלוך.

המצור על בלפור (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)
המצור על בלפור (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)


המפלגה תבחר את מועמדיה לכנסת בפריימריז שבהם ישתתפו כל המתפקדים למפלגה. בין המועמדים נמצא ישי הדס, מהפעילים הבולטים בהפגנות נגד נתניהו, וגם פולישוק בלוך מתכוונת להתמודד. פעילים בהתארגנות ניסו לשכנע את אור־לי ברלב - עיתונאית עצמאית המשדרת בחי מהפגנות בלפור לרבבות עוקביה - להתמודד, אך היא הודיעה כי אין לה כוונה כזאת.

המרוץ הפוליטי אחר מועמדים חדשים שעשויים להביא קולות נוספים בעיצומו. אתמול התכנס בית הדין העליון של הליכוד בהרכב נרחב של חמישה שופטים כדי לדון בעתירות נגד החלטת מזכירות הליכוד על אי־קיום פריימריז וכן כדי לאשר ליו"ר התנועה בנימין נתניהו שריון של שישה מקומות ברשימת המפלגה בבחירות.

נתניהו ביקש להשתתף בדיון של בית הדין כדי לשכנע את השופטים בהכרחיות השריונים שנועדו "לחזק את הרשימה", כדבריו. הוא ציטט את לוי אשכול ואמר לנוכחים: "תנו לי אשראי. כבר כעת אנחנו רואים עלייה של הליכוד בסקרים. הפעם נביא 40 מנדטים". את ההישג הזה מבטיח נתניהו, בין היתר, באמצעות השריונים. במהלך הדיון אמר ראש הממשלה כי בכוונתו לשריין מקום ריאלי ברשימת הליכוד למועמד מהמגזר הערבי.  לטענת גורמים בליכוד, נתניהו שוקל להביא גם מועמד מקרב יוצאי חבר המדינות, לאחר עזיבתו של השר לשעבר זאב אלקין אל מפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה, שגם בה שוקלים לצרף דמות דוברת רוסית.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)


כמה וכמה שמות נחשבים לחמים ומבוקשים, בהם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב. לפי דיווחים, הוא שוקל להצטרף לימינה בראשות בנט. אתמול אמר אבואב בראיון לרדיו 103FM: "האם אצטרף לימינה? יש דיבורים. לא סגרנו את הדברים, וזה מוקדם. אקבל החלטה בזמן הקרוב".

בתוך כך הודיע פרופ' מיכאל בר־זוהר, בעבר ח"כ מטעם העבודה, על הקמת תנועה בשם "אחדות" שתקיים היום כנס הקמה בזום. לדבריו, "אחדות" שמה לה למטרה לגייס את המתונים והשפויים משני עברי המתרסים, ולהיאבק לאיחוי הקרעים בחברה. "אחדות" גם ניסחה תוכנית לאומית לעתיד, שפורסמה ב"ח"י עיקרים" - המצע החברתי־מדיני של התנועה.

"תנועת 'אחדות' החליטה להפוך למפלגה", הוסיף בר־זוהר, "אולם ההחלטה אם לרוץ לכנסת בבחירות הקרובות טרם התקבלה, והיא תתקבל בתוך זמן קצר, לאחר ש'אחדות' תיחשף לציבור".

ובינתיים נמשכת תחלופתם של חברי הכנסת. אתמול התפטר מהכנסת שר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן ובמקומו ייכנס ברשימת יש עתיד ולדימיר ביאלק. במקומה של ח"כ עינב קאבלה (כחול לבן), שאף היא התפטרה אתמול מהכנסת, ייכנס ביש עתיד משה (קינלי) טור־פז, איש הציונות הדתית, מחנך במקצועו, תושב כפר עציון.