דרמה בישיבת הממשלה: הממשלה התכנסה היום (שלישי) לדון במינוי קבוע לתפקיד שר המשפטים, בהתאם לדרישת ביהמ"ש העליון, שפסק כי על הממשלה לעדכן בנושא עד היום בצהריים. שר הביטחון בני גנץ, שעד לאחרונה מילא את התפקיד באופן זמני, דרש למנותו לתפקיד באופן קבוע. בתום הדיון הצביעו שרי הליכוד נגד מינויו של גנץ לתפקיד שר המשפטים, וההצעה נפלה.


לאחר ההצבעה הציע ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, לתפקיד שר המשפטים. בתגובה אמר גנץ, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כי לפי המצב המשפטי לא ניתן להעלות את מינוי של אקוניס לסדר היום ללא הסכמת שני הגושים בממשלה. רוב שרי הממשלה אישרו את מינויו של אקוניס, אך היועמ"ש טען: "מאחר וראש הממשלה החליפי לא הסכים ההצבעה הזאת לא חוקית ואסור היה לקיים אותה". משלא הגיעו להסכמות, ‏היועמ"ש ביקש מבג"ץ הארכה לעדכונו לגבי מינוי שר משפטים.

בתוך כך, נתניהו פנה לאחר הדיון ליועמ״ש בבקשה שיעביר לבית המשפט את העמדה הבאה: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינויו של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין וברוב קולות, ראש הממשלה מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים".

בתוך כך, גנץ ניסח מכתב לבג"ץ לקראת הדיון החוזר למינוי שר המשפטים: "עמדתי החד משמעית ועמדת גוש כחול לבן שהובעה בישיבת הממשלה היא כי יש למנות שר משפטים באופן מיידי ללא דחיות - נתניהו מוביל תהליך של הרס הדמוקרטיה". גנץ תיאר את תהליך ההצבעה כ"הליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. מעשה זה של פגיעה ברורה, מודעת ומפורשת בשלטון החוק מצטרף לניסיונות האינסופיים של ראש הממשלה לקעקע את יסודות הדמוקרטיה, מתוך רצון ליצור תוהו ובוהו וכאוס שלטוני".

מנדלבליט ניסח מכתב למזכיר הממשלה, בו כתב: "ההצבעה על הצעה זו איננה חוקית. למרבה הצער לא ניתנה לי רשות הדיבור, חרף בקשותיי, ראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה לקיים את ההצבעה מבלי שהתאפשר לי להציג את חוות דעתי המשפטית תחילה. קיים פגם מנהלי חמור ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג את חוות דעתי המשפטית". מנדלבליט ציין כי בין אם באופן תיאורטי הייתה ההצבעה על מינוי אקוניס חוקית, הרי שלאור התנגדותם של חברי כחול לבן, זה כאילו היה שוויון ולמעשה ההצבעה לא התקבלה. על כן, ציין: "לנוכח דברים אלה, ממשלת ישראל לא מינתה בישיבת הממשלה שהסתיימה כעת שר משפטים".

סאגת המינוי; מנדלבליט הבהיר: "ההצבעה הייתה לא חוקית"

בפתח הישיבה אמר נתניהו: "בית המשפט העליון קיבל החלטה שאנחנו נקיים היום דיון בממשלה על מינוי שר המשפטים. קודם כל אנחנו מקיימים את החלטת בית המשפט. לדעתי, מינוי שר המשפטים ראוי שייקבע על ידי הממשלה שסביר להניח, וכך אני מקווה, תקום בימים הקרובים. לכן, למנות שר משפטים קבוע ברגע זה - זה דבר מלאכותי ולא מדרך הפעולה הרגילה שהיינו רוצים לעשות.

הדבר הזה נכפה, כך אומרים לנו, בגלל בעיית העצורים. התקווה שלי להגיע לפתרון מוסכם במהלך הדיון הזה עם שר הביטחון. הייתי רוצה לנסות להגיע לפתרון מוסכם ולקחת 48 שעות לאחר שנקיים את הדיון, שיפתור את הבעיה הספציפית של העצורים, אבל יהיה ברור שאנחנו לא באים ומנסים לכפות משהו על הממשלה הבאה שתקום. 

אם הצעתי תתקבל על ידי שר הביטחון, ובית המשפט יקבל זאת אז אני מקווה מאוד שנגיע לפתרון מוסכם על שנינו. אם לא יגיע הדבר ובית המשפט יגיד 'תחליטו' - והוא מחייב אותנו להחליט מיד, אז נקום ונתכנס ונחליט מיד. אני מנסה למנוע בדרך הזאת התנגשות מיותרת שאפשר אולי לדלג עליה. טוב נעשה אם ניקח נשימה עמוקה ל-48 שעות ואני מקווה שבית המשפט ייתן לנו ארכה זו כי ייתכן מאוד שנגיע להסכמה".

גנץ השיב: "יש פה היתממות מוחלטת. ההסכם בין הגושים נקבע שמשרד המשפטים בגוש כחול לבן - אני מילאתי את המקום באופן טכני לשלושה חודשים וההנחה הבסיסית היא שאחרי שלושה חודשים ממנים שר קבוע. הממשלה הרלוונטית כרגע היא הממשלה הנוכחית ולכן הפתרון המוסכם הוא למנות אותי. אני המועמד של גוש כחול לבן למשרד המשפטים, כך הבאנו זאת לממשלה, זו עמדתי, אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה - אבל לא תהיה החלטה אחרת, בין אם זה נוח לך או לא".

גנץ הוסיף: "משרד המשפטים הוא משרד חיוני. העובדה שחודש אין שר משפטים זו תקלה ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר. מילאתי המקום במשרד בצורה ממלכתית וכך תכננתי להמשיך. כל דבר אחר זו היתממות, לא תהיה שום עמדה אחרת. מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כמו שהיא צריכה שר אוצר. אין משרד שעושה פעולה שמשרד המשפטים לא מעורב בו - זה משרד רוחבי. אני אומר בצורה חד משמעית- יש פתרון אחד והוא למנות אותי ולשמור על החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הסביר: "אנחנו מקיימים עכשיו את הדיון משום שבנושא הובלת העצורים. יש סיכון של התפרצות תחלואה בבתי הסוהר והמעצר. כרגע מובאים עצורים שרובם לא מחוסנים, ויש סיכון לתחלואה. גם לפי עמדת השב"ס וד"ר שרון אלרעי-פרייס יש סיכון בריאותי. זו הסיבה שביהמ"ש הורה לקיים דיון במינוי שר משפטים".

מנדלבליט הוסיף: "הציפייה של ביהמ"ש היא לקבל היום תשובה בסוגיית מינוי שר המשפטים, עקב ההתחייבות של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי. בג"ץ אמר שאם לא תתקבל החלטה על מינוי שר משפטים, הדבר יוביל להוצאת צו מוחלט בנושא, זה דבר בלתי סביר בצורה קיצונית".

בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

במהלך הדיון, השר דודי אמסלם ניסה להתמקד בסוגיה הספציפית של העצורים, אולם היועמ"ש ושרי כחול לבן הסבירו שמדובר רק בסימפטום של הבעיה העיקרית - היעדר שר משפטים, מצב שיוצר סיבוכים וקשיים רבים להתנהלותה התקינה של המדינה. 

השרה פנינה תמנו שטה אמרה: "נושא העצורים הוא רק בעיה אחת כתוצאה מכך שאין שר משפטים. האם יש עוד מדינה דמוקרטית שבזמן השעה הקשה הזו אין שר משפטים? דודי, זה יותר מבעיית העצורים".

גנץ אמר: "צריך להתמקד בבעיה ולא סימפטום. אם אין שר משפטים כל יום יכולה לצוץ בעיה אחרת". מנדלבליט הוסיף: "יש הרבה בעיות בגלל שאין שר המשפטים נכון מאוד, אבל ביהמ"ש קבע שבגלל העצורים צריך לדון בדחיפות בנושא". 

השרה אורית פרקש הכהן: "זה לא רק עניין של עצורים. אנחנו בתקופת קורונה יש המון דברים לעשות. אין ועדת שרים לענייני חקיקה זה ליקוי חמור. אף אחד לא עושה לנו טובה, יש הסכם וצריך לכבד אותו ובמיוחד לא לפגוע בממשלה". תמנו שטה הוסיפה: "מה זה רוצים? שר משפטים זו לא פריבלגיה. חייבים שר משפטים".

נתניהו אמר: "אל תדברו איתי על מינוי שר משפטים וענייניות, במשך חודשים ארוכים לא יכולתי להעביר חיסונים למדינת ישראל. החזקתם את נושא המשפטים לא כי הוא עזר הוא סיכן חיים. תרדו מהטענות האלה. אני לא רוצה לקבל הטפות מוסר על החיוניות של שר משפטים לחיים כי אתם יודעים מה קרה כאן. אם הבעיה היא עצורים אנסה לחשוב אם יש פתרון אחר. בסדר זה חילוקי דעות רק אל תבואו לי בהטפות".

השר חילי טרופר השיב: "יש לנו הסכם ראש הממשלה. נראה שהדיון והטיעונים נובעים משיקולים שאינם ענייניים. הסוגיה האמתית היא מינוי שר משפטים. כל פעם תגיע בעיה אחרת שנצטרך לפתור. לכן בעיני, חוץ מזה שיש כאן הסכם, אנחנו צריכים כאן ממשלה מתפקדת. אלא פשוט בשם הענייניות הפשוטה, מדינת ישראל צריכה שר משפטים. ולפי ההסכם שאתה חתום עליו, שר המשפטים הוא מגוש כחול לבן".

בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

השר אמיר אוחנה טען: "ההסכם הקואליציוני לא תקף משום שהוא רלוונטי לכנסת ה-23 והיא כבר לא קיימת. לא הגון, לא סביר ולא נכון למנות שר משפטים בשבוע שבו יכולה לקום ממשלה". נתניהו: "שר משפטים לא צריך לקבוע כל מיני דברים בתקופת מעבר אבל כן קובעים. כן יכולים להיקבע דברים לממשלה הבאה וזה לא תקין ולא נכון".

השר אלון שוסטר אמר לנתניהו: "אתה בניגוד עניינים ראש הממשלה ואתה מונע שר משפטים, אסור לך להתעסק בנושא".

נתניהו: "השר שוסטר אני לא הפרעתי לך אתה לא תפריע לי. ההסכם הקואליציוני הוא לכנסת הקודמת. את בעיית העצורים אפשר לפתור בסוג אחר של הסמכה. יש היתממות בצד שלכם. מספר הח"כים שלכם קטן מאוד. הבעיה שיש פה זה רק נושא מינוי עצירים. לא ברור מדוע אתם מתעקשים למנות שר משפטים בימים של מו"מ להקמת ממשלה".

נתניהו הוסיף: "יש כאן שתי אפשרויות. אחת היא להסמיך שר, יכול להיות שר הביטחון, לקבל את הסמכויות הללו שנוגעות לאסירים. אפשרות שנייה אם זה לא מקובל, לנסות לפתור את הבעיה של שר המשפטים כולו. אם אנחנו רוצים, אם תרצה בני אפשר לעצור בכמה דקות ולדון בזה. אם נצטרך להגיע לפתרון כולל נצטרך לבקש מבג"ץ עוד 48 שעות ואם בג"ץ לא יסכים, נצטרך לחזור ולהתכנס".

גנץ ענה: "אין שום תוכנית עבודה, לא מניפולטיבית ולא אחרת. חייבים שר משפטים. נראה את היועמ"ש אומר אחרת. הוא מסכים איתי. יסוד הממשלה הזאת היה ממשלת 35. לא מעניין מספר החכים. אני יכול להיות עם שני ח"כים אבל נשארנו עם אותו מספר שרים. הגודל של כחול לבן זו בעיה שלי, לא שלך".

פרקש הכהן: "הדיון הזה הוא אות קלון לנתניהו. אי אפשר גם לא לכבד הסכמים וגם לא לדאוג לטובת הציבור. איך ייתכן, היועמ"ש, שראש הממשלה בכלל מנהל את הדיון הזה? הדיון הזה אות קלון. ולהגיד לנו 'אני לא רוצה לשמוע הטפות מוסר' זה צעד אחד יותר מדי".

היא הוסיפה: "חבל שהדיון הזה מתקיים בגלל המהות זה לא עצורים ולא בעיה שצריך למצוא פתרון כשהחוב של המדינה מגיע לטריליון, מאות מובטלים ואין תקציב אז מתחילים לנסות להצדיק היעדר שר המשפטים. מסגרת הדיון היא מינוי שר משפטים. בג"ץ אומר לנו בעדינות הדיון לא תקין. מצאת גם פה פטנט ראש הממשלה מדברים ולא מחליטים". 

"אני רוצה לשאול את היועמ"ש מה הממשק של הדיון הזה עם ראש הממשלה בעניין הניגוד עניינים שלו. והוא גם לא רוצה לשמע הטפות מוסר. ראש הממשלה אתה רב זכויות ועשית הרבה דברים אבל זה דיון מיותר ושפל בפני עצמו. מנסים להמציא הסברים למה זה מצב מבורך שאין שר משפטים. אז נגיד שמישהו יוחלף בעצורים, מי יטפל בוועדת שרים, תקנות של מערכת המשפטים, שיתופי פעולה עם מדינות זרות?"

"אנחנו ממציאים המצאות כדי לפתור מצב אישי של בן אדם אחד. איך יתכן היועץ שראש הממשלה מנהל את הדיון הזה במצב שהוא נמצא? אני תומכת בדברים של שר הביטחון זה אות של קלון למי שמצדיק את המצב הזה ולהגיד אני לא מוכן לשמוע הטפות מוסר זה אמירה אחת יותר מידי. אין ויכוח, יש הפרה של הסכם ושימוש בשיקולים אישיים לשתק את המערכת המשפטית". 

מנדבליט הבהיר בתגובה: "נתניהו לא בניגוד עניינים והסמכויות שלו מלאות במצב הזה. לא סברתי כך ועדיין לא סבור כך. אם הייתי סובר שיש בעיה של ניגוד עניינים הייתי אומר זאת מראש". גנץ הוסיף: "ההסכם בתוקף. כל עוד לא קמה ממשלה חדשה אנחנו באותו הסכם".

בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

לאחר מכן שאל גנץ את מנדלבליט: "האם אני נחשב כראש ממשלה חליפי ביחס להסכם הקואליציוני?". מנדלבליט השיב בחיוב. 

תמנו שטה: "האמת שזה ממש להרים גבה לראות איך יש כאן שרים מהליכוד שדואגים לממשלה שתוקם תוך כמה ימים יותר מאשר האינטרס הציבורי. אנחנו נמצאים עדיין עם תקנות שפוגעות בזכויות אזרח. למצוא כל פעם מסלול עוקף לדמוקרטיה כאשר כולנו מבינים ששר משפטים זה אחד השרים החשובים למדינת ישראל מהאינטרס הציבורי".

השר יובל שטייניץ הצטרף לדיון ואמר: "החוק של הממשלה הפריטטית תקף כי זה חוק. אבל ההסכם הקואליציוני זה הסכם של רצון טוב בין הצדדים ולא הסכם שמעוגן בחקיקה ואמר אוחנה בצדק שההסכם מתייחס לכנסת הקודמת".

השרה מירי רגב אמרה בתגובה: "כמובן, אתם אחראים על הטיסות ועושים הכל לבד".

תמנו שטה העירה לרגב: "מירי לא לצעוק!", והוסיפה: "אנחנו נמצאים עם תקנות שמצמצמות זכויות אזרח וזכויות אדם כדי לשמור על בריאות הציבור ולנסות למצוא כל מיני מסלולי עוקפי דמוקרטיה - להפריט את סמכויות שר המשפטים ולהביא שר אחר, כשכולנו מבינים באופן חד משמעי ששר משפטים זה שר שחשוב לציבוריות בישראל. מי אמר שתוקם ממשלה ולא נלך לבחירות חמישיות? אז לא יהיה שר משפטים? זה אחד משומרי הסף כנבחר ציבור. לבוא ולנסות ולהגיד שזה מיותר זה לא רק היתממות. כל יום שאין פה שר משפטים זה לרמוס את זכויות האזרח במדינת ישראל. תראו לי מדינה אחרת שזה קורה בה? אתם עושים צחוק מהאזרחים ולא משנה איזה טיעון תביאו".

גנץ: "תחמנותכם אומנותכם. אתם שרי הליכוד הרסתם את האפשרות של דחיית הדיון הזה. אני רוצה הצבעה עכשיו, לא 24, לא 48 שעות, עכשיו. אתם מנסים לעשות זובור. חשבתי שיהיה דיון ענייני, אתם לא מסוגלים".

לאחר מכן התקיימה ההצבעה כאמור, כאשר 17 שרים הצביעו נגד המינוי של גנץ ו-10 הצביעו בעד - גוש נגד גוש.

דוד אמסלם: "בוא נניח שנצביע נגד כל ההצעות של כחול לבן. הם בכלל סרח עודף בממשלה", תמנו שטה השיבה: "מה זה ממשלה שלך? אני לא מבינה, זה לא עסק פרטי תפסיקו כבר". נתניהו התגונן ואמר: "יש סדר יום מוסכם, דיון במינוי שר המשפטים. ניסינו מועמד אחד, משלא נבחר מועמד אחד, הצבענו על מועמד שני". גנץ: "ראש הממשלה, עשיתם הצבעה כוחנית ולא חוקית. אין מה לדבר". נתניהו: אני חוזר ואומר, אני מוכן להשהות את הדבר הזה לנסות להידבר". גנץ: ההתנהגות שלכם היא כוחנית, אין שום טעם לדחות את הדיון

מנדלבליט: "אני חושב שמה שקרה זה לא חוקי. לא התאפשר לי לומר את הדברים אלא אחרי קיום ההצבעה שבעיני היא לא חוקית. לא קיימתם את החלטת הממשלה שלכם. ההצבעה הייתה לא חוקית. גם אחרי שקיימתם הצבעה לא חוקית, גם התוצאה היא שהיא לא עברה בגלל עקרון הפריטטיות". 

בכיר בליכוד בעקבות הדרמה בישיבת הממשלה: "בג"ץ ביקש בקשה לא תקינה בלשון המעטה לבחור שר, חרף חילוקי הדעות וההסכם המשתק. הממשלה מתוך רצון לכבד את בג"ץ בחרה במועמד שרוב הממשלה והכנסת רוצים בו לשר משפטים. אם יש טענה שההחלטה לא תקינה, שיגישו בג"ץ והוא יבטל את הבחירה והממשלה תכבד את הביטול".

מיקי זוהר: ‏"אנו עדים להתנהלות כוחנית של מנדבליט בתיאום מלא עם גנץ וכחול לבן, מדהים שהם אפילו לא מנסים להסתיר את זה.
הם איבדו כל רסן תוך התעלמות מרצון העם. אני מציע לכל אבירי השלטון להפסיק לאיים עלינו עם בג״ץ, מדינת ישראל היא דמוקרטיה שמתנהלת בהתאם לרצון הרוב ולא על פי גחמותיו של היועמ״ש".

בלשכת שר הביטחון הדגישו מוקדם יותר היום כי גנץ ושרי כחול לבן "לא יאפשרו ביזור סמכויות של משרד המשפטים". מכחול לבן מסרו כי המפלגה "תעמוד כחומה בצורה על משמר הדמוקרטיה ולא תיתן לנאשם בפלילים ושליחיו לרסק את מערכות החוק כדי להימלט מאימת הדין". 

מאז פרישתו של השר הקודם אבי ניסנקורן לאחר הבחירות, מתפקד משרד המשפטים עם שר המשפטים הזמני בני גנץ. משמעות הדבר, בין היתר, היא שאסירים ועצורים נדרשים להגיע פיזית לבית המשפט, מכיוון שלא ניתן לקיים יותר דיונים באמצעות שיחות וידאו, כפי שהתיר באופן חריג השר אבי ניסנקורן בשל מגפת הקורונה. משמעויות אחרות עוסקות בכך שללא שר משפטים ועם מ"מ פרקליט מדינה, מערכת המשפטים פועלת בכוחות מוחלשים. 

יפעת שאשא ביטון בדיון ועדת הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא ביטון בדיון ועדת הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ל"מעריב" נודע מוקדם יותר היום כי מנדלבליט ביקש שבישיבת הממשלה ידונו גם בהארכת תקנות הקורונה. במפגש הראשון של ראשי הסיעות עם יו"ר הכנסת דובר על כך שיש דחיפות להקים את ועדת הקורונה כדי לתת מענה לפיקוח פרלמנטרי ואישור החלטות הממשלה.

חבר הכנסת זאב אלקין, נציג "תקווה חדשה", העלה את הנושא בדיון ותקף את ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) על כך שהוא לא מקים את ועדת הקורונה רק בגלל שהוא יודע שיש הסכמה רחבה לכך שח"כ יפעת שאשא ביטון תכהן בה כיו"ר.

ח"כ שאשא ביטון מסרה בתגובה: "אי הקמת ועדת הקורונה בגלל וטו של ח"כ מיקי זוהר היא המשך שערורייתי להתנהלות ראש הממשלה ושליחיו הממשיכים לטרפד כל מינוי חשוב לתפקידים קריטיים בממשלה ובכנסת, ובתוכם ועדת הקורונה שתפקידה לבצע פיקוח פרלמנטרי על החלטות משמעותיות שמתקבלות גם בתקופה זו ומשפיעות על חיי כל האזרחים".