ברע"מ מדווחים היום (שני) כי נותקו המגעים עם גוש השינוי. לצד כך, פגישתם של בנט, לפיד, ועבאס, שהייתה צפוייה להיערך היום נדחתה נוכח המהומות בירושלים, כך מדווחים גורמים בגוש השינוי. על פי הגורמים לא מדובר בדחייה בשל כשלים טכנים. 

אמש, דיווחו בגוש השינוי על התקדמות של ממש במגעים עם יו”ר רע"ם מנסור עבאס, שנועד אתמול לפגישה ממושכת עם יו”ר ימינה נפתלי בנט. 

לדברי גורמים המעורים במו”מ, רע"ם צפויה לתמוך בממשלה בראשות בנט מבחוץ, מבלי להיות חברה בקואליציה. זאת תמורת חבילת הבטחות הנוגעות לתוכניות למיגור הפשיעה במגזר הערבי, הכרה בכפרים בנגב, הקפאת חוק קמיניץ ועוד. 

אתמול התקיים בכפר המכביה מרתון פגישות בין צוותי המו”מ של יש עתיד וימינה עם נציגי מפלגות הגוש – העבודה, מרצ, כחול לבן וישראל ביתנו.

בטרם החלו הפגישות האשימו גורמים בגוש את יו”ר העבודה מרב מיכאלי כי היא מציבה דרישות מופרזות ועלולה לטרפד את הקמת ממשלת האחדות. בעבודה הכחישו זאת נמרצות. גם לפיד הצטרף להכחשות וצייץ: “בניגוד לכל השמועות וההשמצות, מרב מיכאלי היא כוח מרכזי וחיובי מאוד בהקמת ממשלת האחדות ופועלת איתנו בתיאום מלא ובאחריות. מצפה כבר לעבוד איתה בממשלה”.

בעבודה דרשו אתמול בעדיפות ראשונה את תיקי האוצר או המשפטים וכתיק שני - פנים או חינוך. כמו כן דרשו את ראשות ועדת הכספים או ועדה משמעותית אחרת. עם זאת, גורם המעורב במו”מ מטעם העבודה אמר כי הם “מבינים את גודל השעה ופועלים בהתאם לכך”.

במרצ דרשו אתמול את תיק החינוך עבור ניצן הורוביץ, את תיק איכות הסביבה עבור תמר זנדברג ואת ראשות ועדה משמעותית בכנסת, אך לא היו סיכומים בנושא. המגעים ימשיכו היום.

בין מוקדי הוויכוחים סביב חלוקת התיקים: הקרב על תיק המשפטים, כאשר יו”ר תקווה חדשה גדעון סער מעוניין להתמנות לשר המשפטים בעוד שבנט מייעד את התיק לאיילת שקד. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי “בימינה קיימת ההבנה כי שקד, שיש לה בעיה לא קטנה עם הממשלה שהענף השמאלי בה כה משמעותי, תשלים עם המצב אם תקבל תיק משמעותי, מוקד כוח, שבו תוכל לקדם את האג’נדה שלה. היא כבר הייתה שרת המשפטים ואמרה כמה פעמים כי היא מעוניינת לחזור לשם ולהמשיך את מה שהתחילה”.

בכירים בגוש השינוי הביעו אופטימיות זהירה מהתקדמות השיחות וציינו בשיחה עם מעריב כי “אחרי הרבה דיבורים, התחילו לדבר תכלס ופתחו את סוגיות הליבה. הרבה חילוקי דעות, ויכוחים ודרישות סביב חלוקת התיקים, אך השאיפה היא לסיים את ההליך עד סוף השבוע”.

שקד המשיכה אתמול לקבל גל של פניות, לרוב מאנשי הליכוד ופעילי הימין, בטלפון וברשת. בעקבות הלחצים שהופעלו עליה היא אף החליפה את מספר הטלפון הנייד שלה. אמש הפגינו פעילי הליכוד שוב ליד ביתה של שקד בתל אביב.

נמשכות גם המתקפות על בנט, ששוב קיבל איומים, הפעם בדמות “מודעת אבל” שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו אחד מתומכי נתניהו. בעקבות הפרסום, בימינה הגישו תלונה לקצין הכנסת.

בתוך כך, לפיד הכחיש אתמול דיווחים שיצאו מהליכוד, לפיהם סוכם כי שי ניצן יהיה היועץ המשפטי לממשלה. “אין שום סיכום בעניין שי ניצן, שמו בכלל לא עלה במו״מ. ביבי כרגיל משקר במצח נחושה. בושה”, צייץ לפיד.

לגבי קווי היסוד, דיווחו הצדדים כי הם יהיו “רזים” ויתמקדו בעיקר במשימות שלשמן תוקם הממשלה – כלכלה, בריאות וריפוי החברה בישראל. עוד סוכם על העברת תקציב מהר ככל האפשר. כמו כן מתקיימים מגעים על הצורך בהקמת ועדת חקירה לאסון מירון.

בינתיים, לראשונה - שינוי הנימה בגוש תומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו. שני נציגים של אגודת ישראל החסידית, סגן השר מאיר פרוש וח”כ ישראל אייכלר, פרסמו מכתב פתוח לנתניהו, שבו הם דורשים מנתניהו להצהיר כי “כל מי שיאחד מאחוריו את 65 חברי הכנסת של הימין יכהן ראשון ברוטציה”.

השניים הסבירו את יוזמתם כ”הניסיון האחרון למנוע את דחיקתו של נפתלי בנט לידיהם של ליברמן ולפיד. זאת במטרה לשלול מבנט את הסיבה לרוץ לחיקו של גוש השמאל".