יש לא מעט דברים שיכולים למנוע מאיתנו שנת לילה טובה, וזה יכול לקרות לכל אחד. נכון להיום, כ-15% מהאנשים בעולם סובלים מנדודי שינה באופן כרוני ואקוטי, בעיקר האוכלוסייה הבוגרת יותר, מגילאי 60 ומעלה (50%), אך התופעה קיימת גם בקרב צעירים (36%). בארץ, כ-30% מהישראלים סובלים מהפרעות שינה, ונשים (36%), נמצאו כסובלות יותר מגברים (23%), וגרושים ואלמנים נמצאו כסובלים יותר(70%) מרווקים ונשואים(41%), כך לפי סקר שנערך מטעם ארגון הבריאות העולמי שערך בישראל.



כאשר מדובר בבעיה חד פעמית אין צורך לטפל בכך, אך הפרעות שינה כרוניות דורשות התערבות רפואית, שכן מדובר בבעיה הפוגעת בבריאות הפיזית והנפשית של הסובלים ממנה. כיום, יש שיטות רבות לטיפול בהפרעות שינה, כמו למשל טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי, עשיית ספורט ועוד שיטות רבות נוספות. כעת, לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב, יש "טריק" נוסף שיכול לעזור לנו לישון בלילה, אבל הוא לא פשוט לעשיה. על פי הממצאים, החוקרים מצאו שאנשים שחשים שיש מטרה לחייהם סובלים פחות מהפרעות שינה.



מדענים מצאו פתרון שלא מערב תרופות להפרעות שינה. אינגאימג
מדענים מצאו פתרון שלא מערב תרופות להפרעות שינה. אינגאימג

 

במחקר, שנוהל בידי ד"ר ג'ייסון אונגבו, השתתפו 823 גברים ונשים, שגילם הממוצע הוא 79, נמצא שאנשים שהרגישו שלחיים שלהם יש ערך נטו לסבול פחות מהפרעות שינה. במהלך המחקר, המשתתפים התבקשו לענות על שתי סדרות שאלות על תכלית החיים ועל שינה. עבור השאלות על מטרות בחיים, התבקשו המשתתפים לדרג את עמדם בנוגע לאמירות כגון: "אני מרגיש טוב בהקשר למה שעשיתי בעבר ולגבי מה שאני עומד לעשות בעתיד".

מתוצאות הסקרים הללו, החוקרים מצאו שמשתתפים שהרגישו שלחייהם יש משמעות, היו בעלי סיכון נמוך בכ-63% לסבול מהפרעות שינה, כולל הפרעות נשימה בשינה, אשר תורמות לסובלים מהן להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה. הם גם היו בעלי סיכון נמוך יותר בכ-52% לסבול מתסמונת רגליים חסרות מנוחה, הפרעה נוירולוגית שגורמת לסובלים ממנה לחוש צורך חזק להזיז את רגליהם, ואשר מתרחשת בעיקר בזמן מנוחה או שינה.
 
למרות שהחוקרים בדקו אוכלוסיה בוגרת יותר, אשר נוטה לישון פחות שעות מאוכלוסיות אחרות, הם מאמינים כי הממצאים מתאימים לציבור הרחב. "לעזור לאנשים לטפח מטרה לחייהם יכול להיות בגדר אסטרטגיה נטולת תרופות לשיפור איכות השינה, בייחוד לאוכלוסיות הסובלות מנדודי שינה", אמר אונגבו. "מטרה בחיים היא משהו שאפשר לטפח ולפתח באמצעות טיפול".