אנחנו אומנם חיים בשנת 2017, תקופה מתקדמת טכנולוגית, אך מבחינה מחשבתית ותרבותית נראה לפעמים שנשארנו אלפי שנים מאחור. מבחינת היחס של החברה לנשים, אנחנו חברה פרימיטיבית, שעדיין מאשימה בלי למצמץ את הקורבן בתקיפה המינית, בהתעללות ובאונס שעברה. לאחרונה, אצנית חובבת צעירה מאוהיו, ארה"ב חוותה את הפרימיטיביות הזו בלא העצמה, בגלל לבוש המירוץ שלה. לורה לוקין, 35, נשואה ואמא לילדה, מצאה עצמה מואשמת בכך שהיא מזמינה לעצמה אונס בידי אחד המגיבים, לאחר שפרסמה תמונה בפייסבוק שלה מחצי המרתון האחרון בו השתתפה.



התגובה הנבזית הגיעה מפי אדם בשם דייב, שלאחר שמישהו אחר שיבח את לורה על השרירים שלה, כתב ש"זה בגלל שהיא לא לבושה והיא נמלטת על חייה. לא פלא שאצניות נאנסות". התגובה האיומה הזו הייתה מנוגדת לחלוטין לרוב התגובות שלורה קיבלה, שהיו משבחות ואוהדות, והתייחסו להצלחה שלה ולא למה שהיא לבשה או לא לבשה. לדייב לא היה אכפת מהישגי הריצה של לורה, והשגייה בחיים ככלל. למעשה, מעבר ליכולות הספורטיביות שלה, לורה היא דוקטורנטית, עוזרת דיקן ומרצה לחינוך רפואי באוניברסיטת סינסינטי. היא בוודאי לא הייתה מוכנה לכך שאיזה מקרוב עלוב יבטל בהינף יד את כל ההישגים שלה.



אחד המגיבים כתב ללורה ש"לא פלא שאצניות נאנסות". צילום: פייסבוק
אחד המגיבים כתב ללורה ש"לא פלא שאצניות נאנסות". צילום: פייסבוק



בפוסט שכתבה בבלוג שלה, laotongpride, הסבירה לורה שהאינסטינקט הראשוני שה היה להגן על הלבוש שלה, ולהפציר ש"זה היה מרוץ", וש"אלו מכנסי התחרות שלי! הם עוזרים לי לרוץ מהר ולהישאר קרירה! הרגליים שלי נעות בחופשיות רבה יותר". היא גם רצתה לכתוב לדייב תגובה זועמת, כדי להעמיד אותו על מקומו ועל טעותו. אך במהרה הבינה שתגובה כזו צריכה טיפול ברובד עמוק יותר. כך, לורה החליטה לפתוח דיון סביב התגובה, בבלוג ובפייסבוק שלה, שכללו את האמירה העצמתית: "זו לא האחריות שלי לבחור בגדי מירוץ או בגדי אימון להרגיע את הפיתוי בקרב גברים.  אורך המכנסיים שלי הוא לא מדד לעניין, הזמנה או הסכמה".



היא הסבירה בפוסט הבלוג שלה, שלו הייתה מגיבה בדרך אחרת הייתה בעצם משתתפת בשיח התרבותי הרעיל, שמפיל את האשמה על קורבנות האונס. "מיד התאכזבתי שהתגובה הראשונית שלי לאמירה הדוחה של האיש הזה הייתה להגן על בחירת הביגוד שלי. אחרי הכל, היו גם תמונות מהמירוץ של גברים ללא חולצה, גברים עם מכנסיים קצרים; אך הוא לא חש צורך להעיר על הפוטנציאל שלהם לההיא על עצמם תקיפה מינית", כתבה. 


לורה וביתה. צילום: פייסבוק
לורה וביתה. צילום: פייסבוק


השורה התחתונה? האחריות והאשמה על האונס שייכת לאנסים בלבד. לא משנה מה קורבן האונס לבשה או לא לבשה. כל תגובה שמציעה אחרת אינה מקובלת, לא אחרית, מזיקה וראויה לכל גינוי. לורה סיפרה לחדשות  9Honey, שכעת היא מעוניינת לעודד נשים לדבר ולפעול כנגד הערות כאלו, אם הן נתקלות בהן.

"התעלמות מהערות כאלה, כמו זו שנעשתה על בגדי המירוץ שלי, מקדמת תרבות של פסיביות וסובלנות, שמאפשרת לאלימות מסוג זו להמשיך". היא המשיכה ואמרה שכשהייתה סטודנטית, קיבלה הדרה על איך לשמור על עצמה מפני עברייני מין, אבל מעולם לא היו הדרכות שהסבירו לגברים שאסור להם לאנוס. "אני לא רוצה שהבת שלי תגדל בחברה שמנרמלת התנהגויות כמו האשמת הקורבן, החפצה מינית, וטריוויליזציה של תקיפה מינית", הוסיפה.