אתאיסטים רבים טוענים כבר שנים, שאנשים שמדברים עם אלוהים או מאמינים בו כנראה סובלים מאיזושהי הפרעה בנפשם, בלשון המעטה. בעוד ברוב המקרים זה לא כך, יש לא מעט דיווחים על אנשים שלוקים בסכיזופרניה ועל כן שומעים את אלוהים או חושבים שהם בעצמם סוג של אל. אבל מחלות נפשיות הם לא הדבר היחיד שיכול לעורר באנשים תחושות דתיות חזקות, מסתבר. לאחרונה, קבוצת חוקרים פרסמה מחקר על אישה שטענה שאלוהים מדבר אליה, ומבדיקות שערכו התגלה שיש לה גידול מוחי.



האישה,בת 48, משוויץ, סיפרה שהחלה לשמוע את אלוהים מדבר אליה ב-2012. אבל היא הסבה את תשומת הלב של החוקרים לכך רק כמה שנים יותר, כאשר אושפזה בבית החולים האוניברסיטאי בברן, לאחר שפגעה בעצמה. על גופה היו מספר חתכים שהעומק של חלקם הגיע עד לכדי שבעה סנטימטרים. תחילה, החוקרים חשבו שהאישה סובלת מסכיזופרניה, מחלה שידועה כגורמת בין היתר להזיות שמע. אבל במהרה הם הבינו שמדובר במשהו אחר לגמרי, ולאחר שערכו לה סריקות MRI, גילו שיש במוחה גידול.



הסריקות גילו את הסיבה לכך שהאישה שומעת את אלוהים. צילום מסך
הסריקות גילו את הסיבה לכך שהאישה שומעת את אלוהים. צילום מסך


 החוקרים כתבו מחקר על המקרה שלה, שפורסם ב Frontiers of Psychology, ובו הם כתבו שהאישה סיפרה שחתכה את עצמה כהקרבה עצמית לאלוהים, ושהוא עודד אותה לעשות זאת. מהסריקות שנערכו לה, התברר שהגידול ממוקם בתלמוס, שהוא חלק שחיוני לעיבוד של שמיעה, דיבור, קולות ורגולציה נפשית.

"זה מה שגרם לתחושות הדתיות", הסביר הפרופסור לחקר מדעי המוח סבסטיאן וולטר, שעמד בראש המחקר. המיקום של הגידול הוא שגרם לכך שלאישה יהיו סימפטומים דומים לאלו של חולי סכיזופרניה, ועל כן החוקרים, שבילו שנים בחקר הסכיזופרניה, מאמינים שהמקרה עשוי לעזור להם בהבנת המחלה. לדעתם, זו היא הוכחה לכך שסימפטומים של סכיזופרניה לא מתרחשים בכל המוח, אלא בחלקים מסוימים בשל שיבושים ספציפיים.
 
לא ברור מה היה המקור להחלטה, אך החוקרים החליטו שלא לנתח את האישה ולהוציא את הגידול. במקום זאת קיבלה האישה תרופות פסיכיאטריות שעזרו להקל על הסימפטומים שלה. עם זאת, כאשר ניסו להוריד לה את המינון, האישה סיפרה שהסימפטומים חוזרים למצבם הקודם. נכון לעכשיו, לא ידוע מה הוא מצבה של האישה. 
 
הגיעה לבית החולים לאחר שלדבריה אלוהים ביקש ממנה לפגוע בעצמה. צילום מסך
הגיעה לבית החולים לאחר שלדבריה אלוהים ביקש ממנה לפגוע בעצמה. צילום מסך