בכיר בממשל האמריקאי הודה היום (שלישי) כי הנסיגה מההסכם עם איראן תביא להשלכות קשות שישפיעו על ארה"ב. "הסנקציות שלנו אמנם חזקות, אך אם ארה"ב תיסוג מההסכם אנחנו נהיה מבודדים בינלאומית וזה לא נכון לנהוג כך", אמר הגורם.
לדבריו מדובר בהסכם חיובי: "ההסכם טוב ומעבר לכך הסנקציות על איראן בנושא זכויות אדם וטרור נשארות כפי שהיו". לטענת הבכיר בחודשים הקרובים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפויים להיפגש כדי לדון בנושא. "יש מחלוקות קשות בנושא אבל חייבים לוודא שזה לא משפיע על מערכת היחסים שלנו", הוסיף הגורם.
הבכיר בממשל האמריקאי הודה כי הממשל יודע שאיראן תמשיך להזרים כסף לחיזבאללה ביתר שאת ונערך לתסריט הזה. בחודש יוני, מספר הבכיר, בכירים אמריקאים וישראלים קיימו מפגש בנושא זה: "הממשל האמריקאי והישראלי חולקים הסכמות. האיראנים ימשיכו להזרים כסף לחיזבאללה ואנחנו רוצים שיתוף פעולה בנושא הזה. אנחנו נעקוב אחרי זרימת הכסף. יש לנו שיתוף פעולה מסויים בנושא הזה עם מדינות המפרץ שלא היה לנו בעבר. אנחנו מתכוונים לפעול ביתר שאת בנושא הכלכלי נגד איראן והעברת הכספים שלה לטרור. ההסכם עם איראן צריך להיות הבסיס ממנו נפעל גם בתחומים אחרים". 

למרות הבעייתיות של הזרמת הכסף האיראני לטרור הבכיר טוען כי ההסכם יתרום לביטחון ישראל: "ההסכם הופך את ישראל ואת ארה"ב לבטוחות יותר. זה מרחיק את הפריצה מפצצה ל-15 שנה. הסנקציות שלנו חזקות אבל חשבנו גם על תסריט שבו ההסכם יפול וגם שנאבד את הסנקציות מצד שאר המעצמות. צריך להחליט האם רוצים שינוי משטר באיראן או את הרחקת איראן מנשק גרעיני. אי אפשר לשנות את האסטרטגיה כל הזמן".
הבכיר חשף את הנתונים הכלכליים של ההון העצום של איראן שהוקפא בעקבות הסנקציות: "לאיראן יש 120 מיליארד דולר ברחבי העולם, הון שהוקפא. הכלכלה האיראנית בקריסה. הם בחוב של 100 מיליארד דולר ולהערכתנו הם זקוקים ל-160 מיליארד דולר כדי לשקם את תשתית הנפט שלהם". 
על מערכת היחסים הקשה עם נתניהו נזהרים בממשל האמריקאי מלדבר בחופשיות, זאת מתוך ידיעה שכל אמירה תצית את האש מחדש. בניסיון להקטין את גובה הלהבות אמר הגורם הבכיר כי "כשנתניהו נאם בקונגרס איני יודע מה היו המוטיבציות שלו. הוא דיבר על האיומים על ישראל ועל ייצוא הטרור אבל הוא ידע שמעולם לא התכוונו לעסוק בכך אלא בגרעין האיראני. אולי ראש הממשלה לא רוצה עסקה או רוצה שהעסקה תטפל בנושאים אחרים כמו טרור. הוא במקום אחר מאיתנו בתהליך הזה".

"אין תרחיש שלא נטפל בסוגייה הפלסטינית"
הגורם הוסיף האיום האמיתי מצד איראן הוא גרעיני ולא צבאי: "נתניהו הפך עצמו לדובר הראשי בסוגייה האיראנית כי זה נושא שמזוהה עמו. אנחנו יש לנו סימפתיה לבעיות בנוגע לפוליטיקה הישראלית. הישראלים צריכים להיות סקפטיים בנוגע לאיראנים בהתחשב בהיסטוריה. ישראל יכולה להתמודד עם איום צבאי מאיראן אבל נשק גרעיני משנה את המשחק ולכן התמקדנו בנושא הזה".

גם לגבי הבעיה הפלסטינית הביעו דאגה בממשל האמריקאי מאחר וההסכם עם איראן והוויכוח לגביו דוחק את הסוגייה הצידה. "אי אפשר להניח את הסוגייה בצד כשניגשים לנושא האירני, בגלל הדמוגרפיה ובגלל מה שקורה בעזה. אין תרחיש שלא נטפל בסוגייה הפלסטינית. אנחנו ריאליים בנוגע לכך שלא נשיג הסכם בתקופת ממשל זו, אך עם זאת עלינו להראות שהסוגיה בפוקוס".
בממשל האמריקאי הביעו חשש מהוויכוח עם ישראל שמעמיק את הקרע ביחסים בין שני הממשלים ובתוך כך ניסו להרגיע את הדאגה בישראל: "אם איראן תרמה, נחזור לנקודת ההתחלה ונחשוב איך להגיב. זה לא נגמר בהצבעת קונגרס. אנו רוצים למצוא דרכים להתגבר על הויכוח הזה. אנו רואים את זה כמחלוקת בין חברים. בהיבט הביטחוני תמיד נתנו פתרונות. אנחנו לא ננטור טינה לישראל בגלל שהיו לנו מחלוקות עם נתניהו".
בממשל האמריקאי מסתכלים קדימה. הנשיא אובמה מסיים את כהונתו בעוד כשנה ושם כבר חושבים על המורשת שישאיר מאחוריו ועל הוויכוח בעניין ההסכם: "המטרה היא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אם איראן תסיים עם נשק גרעיני זו לא מורשת טובה. אנחנו מעוניינים שהעסקה תעבוד ובגלל זה הנשיא מושקע בזה".
הויכוח הקשה בנושא ההסכם מכריח את הממשל האמריקאי לבחון תסריט בו ישראל תוקפת את איראן ולכן האמריקאים מבקשים לשלוח מסר מרגיע כי ארה"ב תעמוד תמיד לצד ישראל. "לגבי תקיפה אין מחוייבות לאיראן חוץ מלתת להם הקלה בסנקציות. אנו תמיד בצד של ישראל ולא מסירים את מחוייבותנו. הנשיא אובמה אמר שאם ישראל תותקף ארה"ב תגיע להגנתה אם ישראל תרצה לדבר על ערבויות צבאיות אנחנו מוכנים לדון בכך". 
לגבי ג'ונתן פולארד אומרים בממשל האמריקאי כי "לא היינו מעורבים בתהליך או בתנאי השחרור. הנשיא לא היה מעורב ואין לנו תכניות להתערב".
בימים אלה שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, המקורב לנתניהו פועל בשמו בגבעת הקפיטול כדי לשכנע את חברי הקונגרס להתנגד להסכם. בממשל האמריקאי לא רואים זאת בעין יפה אך מתבטאים לגביו בעדינות ומדגישים כי מאז נכנס לתפקידו לא נפגש עם סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי, מה שמעיד על היחסים העכורים בין הממשלים. "דרמר נמרץ מאוד", אמר הבכיר, "הוא מושך תשומת לב רבה בקשר שלו עם אנשים בגבעה. אם קורה משהו שנוגע לישראל הוא יכול להיות בקשר עם הבית הלבן".
"לכל ממשל יש את הזכות לפעול למען האינטרסים של עצמו. לא חיפשנו את חילוקי הדעות עם ממשלת ישראל. אבל מערכת היחסים הזו חשובה מדי ולכן הלובי שעושה השגריר לא יפגע בנו. אף פעם לא פעלנו נגד ישראל בגלל עמדה כזו או אחרת", הוסיף הגורם.