המועמד המוסלמי של הלייבור לתפקיד ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, הודה אתמול כי האמירות האנטישמיות של חברים במפלגתו בימים האחרונים עלולות לפגוע בסיכוייו לגרוף את קולות המצביעים בבירה בבחירות שייערכו ביום חמישי הקרוב.
 
חאן (45), לשעבר שר התחבורה בממשלתו של גורדון בראון, מוביל בסקרים בפער של קרוב ל־20% על פני יריבו העיקרי, מועמד השמרנים, זאק גולדסמית' (41), בנו של מיליארדר יהודי. לחאן חשוב לזכות גם בקולותיהם של מצביעים יהודים וברור כי ההתבטאויות האנטישמיות של בכירי הלייבור, דוגמת אלה של קן לווינגסטון על היטלר והציונות, עלולות לגרום למצביעים לעבור לתמוך ביריבו. 
 
המנצח בהצבעה ביום חמישי יחליף בלשכת ראש העירייה את בוריס ג'ונסון, שישלים שמונה שנות כהונה ומוזכר כמי שעשוי להתמודד בעתיד על הנהגת השמרנים כיורשו של דיוויד קמרון.
 

בראיון שהעניק אתמול חאן לעיתון ״אובזרבר״, הוא הביע את החשש מכך שסיכויי מפלגת הלייבור להשיב לעצמה את השליטה בבירה ייפגעו והזהיר כי התוצאה עלולה להיות צמודה, שלא כפי שמראים הסקרים.
 
"אני מסכים שההערות של קן ליווינגסטון לא גורמות לתושבים יהודים בלונדון להרגיש שהלייבור מהווה עבורם בית, ולכן אמשיך לעשות מה שתמיד עשיתי - לדבר בשביל כולם", אמר. "אם תהיה לי הפריבילגיה לשמש ראש העירייה אראה לתושבי לונדון איזה סוג ראש עירייה אני יכול להיות".
 
למרות זאת גם אתמול נמשכו האמירות השנויות במחלוקת מכיוון הלייבור. דיאן אבוט, השרה לענייני פיתוח בינלאומי בממשלת הצללים של המפלגה ומקורבת לליווינגסטון וליו"ר ג'רמי קורביין, טענה כי כל המהומה היא חלק ממסע הכפשות נגד הלייבור. היא ציינה כי אמירותיו של ליווינגסטון, שלפיהן היטלר תמך בציונות היו "פוגעניות ביותר", אולם הגנה על התנהלות המפלגה. "זה סוג של הכפשה נגד חברי מפלגה רגילים כדי לומר שלמפלגה יש בעיה של אנטישמיות", אמרה בראיון ל־BBC.
 
השגריר החדש של ישראל בבריטניה, מארק רגב, לא הסתיר את כעסו על התגובה האטית לטענתו, של בכירי הלייבור בעקבות ההערות שהשמיע ליווינגסטון ועל התנהלותו של יו"ר המפלגה קורביין. "אנטישמיות צריכה להדאיג כל אחד", אמר רגב ל״סאנדיי טיימס״. "כאשר היא מרימה את ראשה המכוער, צריך לגנות אותה. יש לגנות גם את הכישלון לגנות את זה".
 

"חושבים שכולם טיפשים" 


מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ייצא השבוע לפגישות מדיניות בברלין. במשרד החוץ אומרים כי הביקור תוכנן זה מכבר, יעסוק בנושאים שוטפים ואין לו קשר למתיחות בין הממשלים. אולם לא מן הנמנע כי גולד, המקורב לנתניהו, יעסוק גם בביקורת של הממשל הגרמני על ישראל. 
 
"בירושלים כנראה חושבים שאנשים בכל העולם הם טיפשים", אמר אתמול דיפלומט אירופאי. "הכתבה בשבועון 'דר שפיגל', שדווחה על שינוי ביחסה של גרמניה כלפי ישראל, היא לא ניסיון ניגוח של הקנצלרית אנגלה מרקל בזירה הפנים־גרמנית אלא יותר כמו זעקה שישראל תבין שבעלות בריתה מאבדות סבלנות בגלל הקיפאון המדיני ומדיניות ההתנחלויות".