אחרי 72 שנה: ריינולד האנינג, בן 94, שומר לשעבר במחנה ההשמדה אושוויץ, נידון היום (שישי) לחמש שנות מאסר, לאחר שנמצא אשם בסיוע לרצח של 170 אלף אנשים לפחות, בייתכן מאחד המשפטים האחרונים של הנאצים שהיו מעורבים בשואה. האנינג היה אחד מאנשי האס אס באושוויץ משנת 1942 ועד 1944. הוא הודה שהוא ידע מה קרה במחנה אך לא פעל כדי לעצור את מעשי הנאצים שהרגו כ-1.1 מיליון בני אדם באושוויץ בפולין הכבושה.



פסק הדין הגיע אחרי משפט שנערך בעיירה הגרמנית הצפונית דטמולד, שהחל בחודש פברואר. עורכי דינו של האנינג טענו כי הוא מעולם לא הכה או הרג באופן אישית מישהו, אך לבסוף כאמור, הוא הורשע בסיוע לרצח. לטענת התביעה במשפט, האנינג התנדב לזרוע הצבאית של האס אס, ובתחילת מלחמת העולם השנייה נלחם במזרח אירופה. בינואר 42', בהיותו בן 20, הוא הועבר לאושוויץ, שם שירת כשומר עד חודש יוני בשנת 44'. בין היתר טענה התביעה כי האנינג שירת במחנה בירקנאו, שם נרצחו למעלה ממיליון יהודים, רובם בתאי הגזים.



ריינהולד האנינג בבית המשפט. צילום: רויטרס
ריינהולד האנינג בבית המשפט. צילום: רויטרס



עם תחילת חקירתו הודה האנינג כי היה חבר ביחידה הנאצית, אבל הכחיש כי היה מעורב ברציחות ההמוניות. חודשים אל תוך משפטו, בפנים מושפלות, הוא אף התנצל: "אני מתבייש שראיתי אי צדק ומעולם לא עשיתי משהו לגבי זה", הוא אמר.



האנינג הובא לדין במסגרת המאמצים של ממשלת גרמניה למצות את הדין עם הפושעים הנאצים שעוד נותרו בחיים. בתחילת החודש הגיע משפטו לשיאו עם עדותו של ההיסטוריון וחוקר השואה הבכיר פרופסור גדעון גרייף ממכון "שם עולם", הישראלי הראשון והיחיד שהוזמן להעיד כעד מומחה במשפטו של האנינג. "אני מאוד נרגש", אמר גרייף רגע לפני עלייתו למטוס, "ההיסטוריה מונחת על כתפי".



גדעון גרייף. צילום: יח"צ
גדעון גרייף. צילום: יח"צ