ראש ממשלת עיראק, חיידר אל עבאדי הודיע כבר אמש על ניצחון צבאי של מדינתו על ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בעיר פלוג'ה שהוחזקה למעלה משנתיים על ידי הארגון. לדבריו, "הבטחנו לשחרר את פלוג'ה ולקחנו אותה חזרה. הכוחות האמיצים שלנו נכנסו לעיירה והשתלטו על אזורים בתוך העיר". לפנות בוקר (שבת) נמסר כי הכוחות השתלטו כבר על 80% מהעיר.



המבצע לשחרור העיר, הנמצאת ממערב לבגדד, החל לפני ארבעה שבועות, כשכוחות מיוחדים של צבא עיראק החלו בפלישה כשהם מגובים בחיילי צבא ארצות הברית. בנאומו הקצר שנשא אמש ראש הממשלה העיראקי בטלוויזיה הממלכתית, אמר כי "ישנם עדיין אזורים שצריך להגיע אליהם, אך רוב השליטה הושגה". עוד אמר כי גייס את כל מוסדות השלטון על מנת לעזור לאזרחים במקום ולספק להם סיוע הומניטרי והדגיש כי השמירה על ביטחון העם נמצאת במקום הראשון. 


חיילי צבא עיראק בפלוג'ה. צילום: רויטרס

שרשרת כישלונות לארגון


חיילי הממשלה כבר השתלטו על בניין העירייה ועל המבנים המרכזיים בעיר והמשטרה הניפה את דגל המדינה מעל בנייני הממשלה. גם מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר בירך על ההישג ואמר כי "ישנן עוד מספר פעולות לחימה לבצע, אך הממשלה שולטת בחלק המשמעותי והמרכזי של העיר".

נסיגה זו של דאעש מפלוג'ה מצטרפת לשרשרת הכישלונות של הארגון, שלאחרונה הייתה תחת לחץ בחזיתות בסוריה ובעיראק. הנסיגה של דאעש מפלוג'ה, משאירה את דאעש עם שליטה על עיר אסטרטגית אחת בלבד בעיראק - מוסול.


חשש ממשבר הומניטרי


מאז שהחלו הקרבות בשטח, לפני כחודש, נמלטו אלפי בני אדם מבתיהם. ההתקדמות המהירה של הכוחות העיראקים סייעה לפליטים רבים להצליח ולצאת מהאזור, שעד כה היה קשה לברוח ממנו. לפי עדויות של מקומיים, לוחמי דאעש שהיו נתקלים בפליטים במנוסה היכו אותם וירו לעברם. מועצת הפליטים הנורבגית (NRC) אשר פועלת במחנות שהוקמו מחוץ לפלוג'ה, הזהירה לאחרונה ממשבר הומניטרי שעלול להתפתח באזור, כיוון שהמים והמזון אוזל במחנות. "האספקה בקרוב תסתיים. הקהילה ההומניטרית זקוקה למימון מיידי על מנת למנוע אסון".
 
 לפני תחילת המבצע העריכו ארגוני הסיוע הבינלאומיים כי נותרו בעיר כ-50 אלף תושבים, וכי לפחות 70 אלף ממנה נמלטו.


חשש מממשבר הומניטרי. פליטים מחוץ לפלוג'ה. צילום: רויטרס