לאחר פרישתו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, מתחיל המאבק על הנהגת הממלכה המאוחדת. במסיבת עיתונאים אמר היום (שישי) ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, כי הוא מכבד את הבחירה של יריבו לעזוב את תפקידו, על רקע ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי. "מכיר אותו זמן רב, הוא אדם אמיץ ועקרוני שעשה רבות למען המדינה", אמר ג'ונסון על קמרון והבהיר כי לא יהיו שינויים בבריטניה בטווח הקצר.



ג'ונסון שנחשב למועמד מוביל להחליף את קמרון התייחס לסוגיית משאל העם ואמר כי "עלינו להודות לעם הבריטי שאילץ אותנו להתמודד עם השאלה הקשה. יש שטוענים כי זו טעות וכי לא היה צריך לשאול את האנשים. אבל משאל עם היה בלתי נמנע. בסופו של דבר השאלה הזאת נוגעת לאנשים, אנשים הקובעים את גורלם. זו הזכות שלנו לבצע החלטות מפתח".



לדבריו, הבוחרים ענו בכנות לשאלת העזיבה של האיחוד האירופי באמצעות הלב. "הם החליטו שזה הזמן לקחת שליטה בחזרה. האיחוד האירופי אינו מתאים לאנשים אותם היה אמור לשרת". לטענתו, האיחוד האירופי היה רעיון אצילי בזמנו, אך אינו מתאים למציאות היום בבריטניה.




"נשלוט בגבולות המדינה"



בניסיון לצנן את החשש מפני הפיכת היחסים של בריטניה עם אירופה לעכורים, אמר ג'ונסון: "הממלכה המאוחדת לא תהיה מאוחדת פחות ואזרחיה לא יהיו אירופאים פחות. לצעירים שבחרו לא להצביע, אלה שחוששים מבידוד, אני אומר כי ההפך הוא הנכון. אנחנו חלק מאירופה, לילדינו ולנכדינו יהיה עתיד חופשי באירופה".



עם סיפוק מהכרעת הבוחר הדגיש ג'ונסון כי ברצונו להבטיח שבריטניה תמשיך להיות כוח אירופי במטרה להפוך את העולם לבטוח יותר. "אנחנו לוקחים בחזרה את השליטה, יש לנו הזדמנות גדולה לקדם את הכלכלה ולשלוט בגבולות בצורה מאוזנת".



"הדבר היקר ביותר שהמדינה שלנו נתנה ליבשת הוא הפרלמנט הדמוקרטי, אני מאמין שהעם הבריטי דיבר היום בשם הדמוקרטיה, בבריטניה ובאירופה כולה", אמר ג'ונסון.



.קמרון מודיע על התפטרותו. צילום: רויטרס
.קמרון מודיע על התפטרותו. צילום: רויטרס



ג'ונסון שהוביל את מחנה העזיבה מול מחנהו החזק של קמרון, הוא הדמות המובילה לרשת את קמרון. החברות האישית בין ג'ונסון לקמרון היא ארוכת שנים, עוד מהימים בהם למדו השניים באותו מוסד יוקרתי כשהיו נערים. למרות הבעת ההערכה ההדדית שגילו היום, סגנונו הפומפוזי של ג'ונסון, ואמירותיו הקשות, העכירו לא מעט את היחסים בין השניים, יחד עם עמדותיהם החלוקות בנושאים רבים בהם היחס לאיחוד האירופי והגירה.



ג'ונסון, אחד הדוברים העקביים ביותר למען יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, זעזע את המערכת הפוליטית במדינה כשלפני כמה חודשים יצא בהצהרה קשה המשווה בין האיחוד האירופי לצורר הנאצי, אדולף היטלר, בניסיון להסביר את תמיכתו ביציאת בריטניה מהאיחוד.



לדברי ג'ונסון, שאיפתו של האיחוד האירופי להקים מדינת-על דרך איחוד היבשת תחת גוף ממשלתי נבחר, היא זהה לשאיפתו של היטלר לכבוש את אירופה ולנהל אותה. "נפוליאון, היטלר, מגוון של אנשים ניסו לאחד את היבשת", אמר לעיתון הבריטי "דיילי טלגרף", "האיחוד האירופי מנסה לעשות את אותו הדבר באמצעים שונים", הוסיף ראש העיר לשעבר הידוע בהתבטאויותיו החריפות.