במדינות אירופה מעכלים הבוקר (שבת) את החלטת העם הבריטי לעזוב את האיחוד, ומסמנים קו תגובה ברור: הפרידה תיעשה באופן המהיר ביותר האפשרי.  
מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי, אמר לעיתון הבריטי "הגרידאן" כי האיחוד האירופי בודק האם ניתן יהיה משפטית להאיץ בצורה משמעותית את הליך העזיבה של בריטניה את האיחוד. זאת מול טענתו של ראש הממשלה המתפטר דיוויד קמרון כי הליך העזיבה יותנע רק לאחר שיעזוב את תפקידו באוקטובר. 
"חוסר וודאות הוא בדיוק ההיפך ממה שאנחנו צריכים עכשיו", אמר שולץ על רקע הדרישות העולות בקרב מפלגות ימין שונות באירופה למדינותיהן ללכת בעקבות בריטניה ולעזוב את האיחוד, "יבשת שלמה לא צריכה להילקח כבת ערובה בגלל סכסוך פנימי במפלגה באנגליה. אני בספק רב שההחלטה הזו היא רק בידיה של בריטניה. ההצהרה החד צדדית שלהם היא לא המילה האחרונה". 

מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי. "לא המילה האחרונה". צילום: AFP

גם נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, הדגיש כי "אין סיבה" לחכות עד אוקטובר כדי להגיע להבנות. "הבריטים החליטו אתמול שהם רוצים לעזוב, אז אין שום היגיון לחכות עד הסתיו", אמר יונקר. "אני רוצה להתחיל באופן מידי".  
הקולות הללו באים על רקע רצון האיחוד למנוע תופעת דומינו של עזיבות נוספות, ולהוכיח שהאיחוד יציב – ושמי שיוצא ממנו הוא זה שמשלם את המחיר כבד. 

 

להכריז על לונדון כמדינה עצמאית

ובבריטניה, שחוותה אתמול נפילות מטבע אגרסיביות, נשמעות תגובות מבוהלות: עצומה פרלמנטרית שקוראת למשאל עם נוסף גייסה בתוך שעות כחצי מיליון הצבעות, וגרמה לקריסה של אתר הממשל הבריטי. בזכות העצומה הפלרמנט הבריטי יחוייב לדון בנושא. "אנחנו דורשים ליישם שרוב של פחות משישים אחוזים בנושא העזיבה, כשאחוזי ההצבעה היו פחות משבעים וחמישה אחוזים – יחייב משאל עם חוזר", נכתב בעצומה. 

דיוויד קמרון מודיע על התפטרותו. צילום: רויטרס
עצומה אחרת שקוראת לראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, להכריז על העיר כמדינה עצמאית ולחבור לאיחוד האירופי גייסה גם היא יותר מ-100,000 חתימות.  

כזכור, אתמול זכו התומכים בעזיבה ברוב במשאל העם בבריטניה בנושא עתיד הממלכה והאיחוד האירופי. התומכים בעזיבה זכו בכ-52% מהקולות לעומת 48% שרצו בהישארות. למרות מזג האוויר הסוער והגשמים הרבים, שיעור ההצבעה במשאל הסתכם ב-71.8% כשלמעלה מ-30 מיליון בני אדם פקדו את הקלפיות. מדובר בשיעור הצבעה גבוה במיוחד ובמספר שיא בהשוואה לכל מערכות הבחירות בבריטניה מאז 1992.