מנהיגי מדינות האיחוד האירופי החלו להיערך אתמול באופן מעשי לעידן שאחרי משאל העם הדרמטי בשבוע שעבר, שקבע כי בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי. לראשונה התקיימה באיחוד פגישה ללא נוכחות בריטית, כדי לדון בהמשך דרכו של הגוש המשותף. במקביל החלה באופן רשמי ההתמודדות על הנהגת המפלגה השמרנית במקומו של דיוויד קמרון, שיפרוש מתפקיד ראש הממשלה בעוד כחודשיים.



אחרי 43 שנה של חברות בריטית בגוש האירופי, נרשם אתמול רגע היסטורי כאשר בארוחת הבוקר שקיימו מנהיגי כל המדינות החברות לא השתתף בפעם הראשונה ראש הממשלה הבריטי. 27 ראשי המדינות החברות, יחד עם נשיא המועצה דונלד טוסק ונשיא הנציבות ז'אן־קלוד יונקר, דנו בהיערכות לשיחות הפרישה עם בריטניה ולדרכים שבהן אפשר לחזק את האיחוד האירופי לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות.
 
המנהיגים שבו על העמדה שהציגו בימים האחרונים, שלפיה לא ייפתחו שיחות רשמיות או בלתי רשמיות עם בריטניה על הסכם הפרישה לפני שהממשלה החדשה בלונדון תודיע על הפעלתו של סעיף 50 לאמנת האיחוד. "אם מישהו ממחנה ההישארות יהפוך לראש הממשלה, זה צריך להיעשות בתוך שבועיים מהמינוי", אמר יונקר. "אם ראש הממשלה הבא יהיה ממחנה העוזבים, זה צריך לעשות למחרת המינוי".

מי תהיה הבאה בתור? משאל העם בבריטניה. צילום: רויטרס
מי תהיה הבאה בתור? משאל העם בבריטניה. צילום: רויטרס

 

ראשי המדינות הדגישו כי הם נחושים להמשיך את חזון אירופה המאוחדת גם ללא הממלכה המאוחדת. "המנהיגים נחושים מאוד להישאר מלוכדים ולעבוד יחד", אמר טוסק במסיבת העיתונאים בתום הכינוס אתמול. הוא מסר כי ב־16 בספטמבר תיערך פסגה בברטיסלבה, בלי בריטניה, כדי להמשיך את הדיונים על השלכות משאל העם. עם זאת, נראה כי העתיד לא מבשר טובות לאיחוד. 
 
לפי מחקר של המועצה האירופית ליחסי חוץ, עשויים להתקיים לא פחות מ־34 משאלי עם במדינות החברות, כולל הצבעות בצרפת ובהולנד על המשך החברות באיחוד, והצבעה בהונגריה על מכסות הפליטים שנכנסות לתוך גבולות האיחוד.
 
אמש אמר נשיא צרפת פרנסואה הולנד כי בחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב תסכן את היחסים בין ארה"ב לאירופה.  בתוך כך, שלשום בלילה נפרד קמרון מעמיתיו בעקבות תוצאת משאל העם והתפטרותו מתפקידו. בארוחת ערב, שתוארה כ"רצינית ועצובה", במטה האיחוד בבריסל, הביע קמרון את תקוותו כי בריטניה והאיחוד יצליחו לשמור על יחסים הדוקים, בעיקר בתחומי הסחר ושיתוף הפעולה הביטחוני, אך הבהיר כי מנהיגי המדינות יהיו חייבים לתת לבריטניה שליטה על מספר המהגרים שנכנסים לתחומה, מאחר שלטענתו זו הייתה הסיבה העיקרית לתוצאת משאל העם.
 
טוסק ציין בסוף המפגש אתמול כי "המנהיגים הבהירו חד־משמעית שהגישה לשוק המאוחד דורשת קבלה של כל ארבע החירויות האירופיות, כולל חופש התנועה. השוק המאוחד לא יהיה נפרד מהסכם כולל", הדגיש. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הבהירה כי בריטניה תוכל לקבל גישה לשוק המאוחד רק אם תאפשר חופש תנועה.
 

המרוץ נפתח

בתוך כך, אתמול נפתח רשמית המרוץ להנהגת המפלגה השמרנית ולראשות הממשלה במקומו של דיוויד קמרון. ההרשמה צפויה להיסגר היום, וההודעה על זהות המנצח תימסר ב־9 בספטמבר.

בחירתו תסכן את יחסי ארצות הברית ואירופה, טראמפ. צילום: רויטרס
בחירתו תסכן את יחסי ארצות הברית ואירופה, טראמפ. צילום: רויטרס

 
 המועמדים שצפויים להיכנס למרוץ הם ראש עיריית לונדון לשעבר ומנהיג מחנה הפורשים מהאיחוד בוריס ג'ונסון ושרת הפנים תרזה מיי, שלפי הסקרים מנהלים קרב צמוד, ובנוסף הצטרף שר העבודה והפנסיות סטיבן קראב, שמתמודד יחד עם שר העסקים, סאג'יד ג'אביד. עוד צפויים להיכנס למרוץ שר ההגנה לשעבר ליאם פוקס ושרת החינוך ניקי מורגן. נכון לעכשיו רק קראב הוציא הכרזה רשמית. 
 
בתוך כך, בלייבור נשמעו קולות שדורשים מג'רמי קורבין לפרוש מתפקידו בשל חוסר האמון הגורף מצד חברי המפלגה בבית הנבחרים. ראש הממשלה לשעבר גורדון בראון ומנהיג הלייבור הקודם אד מיליבנד קראו לקורבין לפרוש "לטובת המפלגה והמדינה". 
 
גם ראש הממשלה קמרון ניצל את דיון השאלות והתשובות השבועי בפרלמנט כדי לפנות ישירות למנהיג האופוזיציה ואמר לו כי השמרנים ישמחו אם קורבין ימשיך לעמוד בראש הלייבור, אולם זה לא האינטרס הלאומי. "למען השם, לך", אמר. למרות זאת, קורבין הבהיר כי הוא המנהיג הנבחר וכי אם יידרש להתמודד מחדש, הוא יעשה את זה.