נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מתח ביקורת על ארגון הצדקה IHH שעמד מאחורי ארגון משט המרמרה לעזה לפני שש שנים, האירוע שהביא לפרוץ המשבר בין ישראל לטורקיה. ארדואן הדגיש כי הסכם הפיוס עם ישראל מהווה התפתחות שתיטיב עם הפלסטינים ותאפשר לדבריו "תועלת הדדית", כך דווח אתמול באתר הטורקי ה"דיילי סבאח". במהלך ארוחה לשבירת צום הרמדאן במתחם הנשיאותי באנקרה, אמר ארדואן כי המארגנים לא ביקשו את אישורו של ארדואן לצאת למשט, בעת שכיהן כראש ממשלה, טרם פרוץ המשבר עם ישראל.



מוקדם יותר, ביום שני, קרן הסיוע ההומניטרית מתחה ביקורת על ההסכם שהושג בין טורקיה לישראל בטענה כי עסקה זו מקבלת את המצור הישראלי על עזה. מנגד הבהיר ארדואן כי ההסכם יאפשר העברת סחורות וציוד לעזה. "יש לנו הבטחה מישראל שהעברות כל הסיוע והציוד יתאפשרו החל מעכשיו". לדבריו, ספינה הנושאת 11 אלף טונות של ציוד יישלח מחר מטורקיה לעזה, כשהעברת הסיע ההומניטרי תהפוך מעתה לשגרה.



ההסכם אושר בקבינט


אתמול אישר הקבינט את הסכם הפיוס עם טורקי בישיבה בה נכחו 10 שרים, כראש הממשלה, שבנימין נתניהו לא היה זקוק בסופו של דבר להשתמש בקול הכפול שיש לו בקבינט. שבעה שרים: נתניהו, שטייניץ, ארדן, כ"ץ, כחלון, גלנט ודרעי תמכו, שלושה שרים: נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואיילת שקד, התנגדו. כעת ייצא הסכם הפיוס לדרך, למורת רוחם של משפחותיהם של אורון שאול ז"ל, הדר גולדין ז"ל ואברה מנגיסטו, הנמצאים בשליטת החמאס. כאמור, ההסכם אינו כולל את השבת הנעדרים בעזה, אלא מתן פיצויים של 21 מיליון דולר לנפגעי המשט, אפשרות העברת סחורות לעזה והתחייבות כי לא יוגשו תביעות נגד חיילי ומפקדי צה"ל. 



כזכור, טורקיה וישראל הגיעו השבוע להסכם פיוס לאחר שנים של נתק דיפלומטי של שש שנים. המשבר בין ישראל לטורקיה החל ב־31 במאי 2010. זאת בעקבות העימות האלים שפרץ במהלך השתלטות לוחמי שייטת 13 על הספינה מאווי מרמרה שניסתה להגיע לעזה. במהלך פעולת השייטת נהרגו תשעה מנוסעי האונייה וכ־20 נוספים נפצעו. עשרה חיילים נפגעו באירוע, שניים באורח קשה.



מארגני המשט שהובילה מאווי מרמרה מטורקיה לרצועת עזה טענו שהוא נועד לשבור את המצור על הרצועה, לעורר את דעת הקהל העולמית ולהעביר ציוד הומניטרי לפלסטינים. בירושלים טענו מנגד שאין מצור על הרצועה ושניתן להעביר סיוע הומניטרי דרך מעברי הגבול היבשתיים – עם ישראל ומצרים. עוד טענו בישראל שהמשט נועד לתמוך בטרור, להתגרות ולעורר פרובוקציה.



חוף עזה. צילום: עאד תאיה, פלאש 90
חוף עזה. צילום: עאד תאיה, פלאש 90