משטרת טורקיה עצרה היום (חמישי) 13 בני אדם בחשד למעורבות במתקפת הטרור שאירעה ביום שלישי האחרון בשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, בו נרצחו 42 בני אדם ונפצעו 239 נוספים. בין העצורים ישנם שלושה אזרחים זרים, כך אמר גורם רשמי בטורקיה.



המשטרה ערכה פשיטה נרחבת ב-16 מוקדים ברחבי איסטנבול ובאיזמיר החשודים כתאי טרור של המדינה האסלאמית. המבצע נערך על רקע ההערכות של הרשויות בטורקיה ובארה"ב כי ארגון דאעש הוא שעומד מאחורי פיגוע ההתאבדות בשדה התעופה העמוס באיסטנבול.



היחידה ללוחמה בטרור במשטרת טורקיה בשיתוף פעולה עם כוחות מיוחדים ביצעו את הפשיטות במספר שכונות מצוקה באיסטנבול, ביניהן, רובע פנדיק שמרכז אוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה.



כזכור, שלושה מחבלים פתחו באש בשדה התעופה אטאטורק לפני יומיים, במטרה ליצור פאניקה בקרב הנוכחים. לאחר מכן, שניים מהם פוצצו את עצמם. אחרי שני הפיצוצים, המחבל השלישי הפעיל את המטען שנשא עליו בכניסה לשדה.



תמונות ממצלמות האבטחה רגע לפני הפיגוע באיסטנבול. צילום: טוויטר
תמונות ממצלמות האבטחה רגע לפני הפיגוע באיסטנבול. צילום: טוויטר




המודיעין הטורקי התריע על כוונת דאעש לבצע פיגוע



מתקפות אוויריות נגד דאעש בפלוג'ה

אתמול דווח ברשת CNN בשפה הטורקית, כי 20 ימים לפני ששלושת המחבלים שהגיעו לשדה פוצצו עצמם בכניסה לנמל, המודיעין הטורקי התריע מפני אפשרות לפיגוע קשה במקום ועל ההיתכנות כי הוא יבוצע ע"י פעילי ארגון המדינה האסלאמית. עוד דווח כי האזהרה הגיע באופן ישיר לגורמים הרלוונטיים באטאטורק.



למרות ההערכות כי אזרחים זרים שככל הנראה משתייכים לדאעש הם אלה שביצעו את הפיגוע, אף ארגון לא לקח עדיין אחריות על הפיגוע. בתוך כך, אתמול התפרסמו תמונות חדשות בכלי תקשורת המקומיים, בהם נראה אחד המחבלים כשהוא לבוש מעיל ומכניס את ידו אל כיסו שניות לפני שפוצץ עצמו.



גורמים רבים בעולם כבר שוחחו עם מנהיגי טורקיה והציעו את עזרתם. אמש טלפן נשיא ארצות הברית ברק אובמה למקבילו הטורקי, הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן. לפי הודעת דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט בנושא, אובמה הביע את תנחומיו בפני ארדואן ואמר כי ארצות הברית תציע "כל תמיכה שיכולה לסייע לטורקים על מנת לנהל את חקירת האירוע ולחזק את מצבם הביטחוני". ארדואן עצמו קרא לאחר הפיגוע למדינות המערב להראות עמידה נחושה יותר נגד הטרור: "ההתקפה, שהתרחשה בחודש הרמדאן, הראתה שטרוריסטים פוגעים באזרחים תמימים ללא אבחנה".


בתוך כך ממשיך המאבק בדאעש. במתקפה אווירית של הקואליציה נגד ארגון הטרור שמובילה ארצות הברית, נהרגו 250 אנשי דאעש בפלוג'ה שבעיראק. בסרטון שבו תועדה המתקפה נראה האירוע בו הושמדו גם 40 כלי רכב. מדובר באחת המתקפות הקטלניות ביותר בתולדות ארגון הטרור, שספג מפלה קשה.