עורר סערה: מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, השווה היום (חמישי) את ישראל לארגון דאעש בכנס בו הוצג דוח האנטישמיות של המפלגה. "חברינו היהודים אינם אחראים על המעשים של הישראלים ושל ממשלת נתניהו יותר מאשר חברינו המוסלמים אחראיים לפעולות של דאעש", אמר קורבין. בביקורת נוספת אמר מנהיג הלייבור: "כמו כן האסלאם לא צריך להיחשב כסקסיסטי, אנטישמי או חשוד במידה כזו או אחרת, כפי שזה הפך לנורמה של אסלאמופוביה".



לדברי קורבין, כמנהיג הלייבור הוא ימשיך לקדם את השלום והצדק ב"ישראל-פלסטין", במזרח התיכון ובעולם כולו. "אבל אלה המתיימרים לעשות זאת עם שנאה או בשפה מסיתה, לא עושים שירות טוב לאף אחד", הוסיף קורבין.



על רקע פרסום דוח על האנטישמיות בלייבור, אמר קורבין כי הוא מקבל את הממצאים: "כפי שהדוח ממליץ היום, עלינו להניח בצד את המטפורות של היטלר והנאצים, במיוחד בהקשר של ישראל, מדוע? בגלל שהשואה עדיין קיימת בחוויה המשפחתית של אנשים". 



קורבין הדגיש את החשיבות של הפקת לקחים מהשואה שלדבריו שינתה את פני ההיסטוריה והוסיף כי "זוועות אנושיות אחרות של פגיעה בזכויות אדם, מהעבדות באפריקה, דרך הקטל בקמבודיה ורצח העם של הארמנים, כולם ראויים שנזכור אותם, וההשוואה אליהם מקטינה את משמעותם".




"קורבין התחרפן סופית"



ח"כ איציק שמולי תקף את מנהיג הלייבור על רקע הדברים שאמר היום: "קורבין התחרפן סופית ומנהיגותו מביישת את הלייבור. אני מציע לחבריי שם להעיף אותו מנימוק של אובדן קשר עם המציאות. אם היו משנות לו העובדות הוא בוודאי היה יודע שרוב הטבח של מוסלמים בעולם מבוצע על ידי מוסלמים במקומות רחוקים שלא יודעים דבר על ישראל, אבל לא העובדות מעניינות אותו אלא שנאה תהומית לישראל ואנטישמיות. פשוט הזוי שבזמן שמדינות ובתוכן בריטניה משתפות פעולה כדי להתמודד עם הטרור, ראש מפלגה בבריטניה יוצא באמירה מזעזעת כזאת."



יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, קרא למפלגת העבודה לנתק כל קשר עם מפלגת הלייבור, מקבילתה בבריטניה, עד להדחתו. "לא מתקבל על הדעת שביום כל כך קשה למדינת ישראל, כשילדה תמימה וחפה מפשע נרצחת בפיגוע טרור על ידי מחבל שפל ומתועב רק בגלל היותה יהודייה, יעמוד יו"ר האופוזיציה בבריטניה בדיון על דוח בנושא אנטישמיות וישווה בין ישראל לדאעש. זו השוואה מקוממת שמעידה על בורות. זו אנטישמיות לשמה", אמר לפיד.



ביקורת נוספת נשמעה מכיוונו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, שאמר כי "ההשוואה של קורבין בין דעאש לבין ישראל מזעזעת, בלתי מתקבלת על הדעת והיא בגידה בערכים אותם מייצגת תנועת העבודה ברחבי העולם. קורבין מייצג עמדה עקבית של שנאת ישראל".



הרצוג תוקף בחריפות את קורבין. צילום: אבשלום ששוני
הרצוג תוקף בחריפות את קורבין. צילום: אבשלום ששוני




"היטלר תמך בציונות"



כזכור, בחודשים האחרונים שורה של חברי הלייבור השמיעו ביטויים אנטישמיים נגד ישראל. לפני חודשיים, קן ליווינגסטון, ראש עיריית לונדון וחבר הפרלמנט לשעבר מטעם המפלגה ואיש שאינו מסתיר את חוסר אהדתו לישראל, יצא בהצהרה מעוררת מחלוקת אודות הצורר הנאצי אדולף היטלר, דברים שהביאו להשעייתו מהמפלגה. ליוויגסטון (70), שעומד בראש הוועדה למדיניות חוץ במפלגת הלייבור, טען שכשהיטלר ניצח בבחירות בגרמניה ב-1932, המדיניות שלו הייתה שהיהודים צריכים לעבור לארץ ישראל. "הוא תמך בציונות לפני שהשתגע והרג שישה מיליון יהודים", הוסיף הפוליטיקאי.



דבריו של הפוליטיקאי באו על רקע הסערה שעוררו דבריה של חברת הפרלמנט נאז שאה, שקראה לטרנספר של יהודים מישראל לארצות הברית. בעקבות דבריה הושעתה שאה מכל פעילות בבית המחוקקים הבריטי. ליווינגסטון טען שדבריה של שאה אינם אנטישמיים. בעקבות הדברים של ראש העירייה לשעבר, קראו בכירים במפלגה ליו"ר ג'רמי קורבין להשעותו וכינו את דבריו בושה. זמן קצר לאחר מכן, ליווינגסטון אכן הושעה, ובהודעה הרשמית מטעם הלייבור נטען כי הסיבה היא "הוצאת שם רע למפלגה".



קן ליווינגסטון. צילום: רויטרס
קן ליווינגסטון. צילום: רויטרס