אנדראה לידסום, שרת האנרגיה של בריטניה, צפויה לפרוש היום (שני) מהמירוץ להנהגת המפלגה השמרנית. מקורב לשרה אמר כי "ההתעללות שעברה כבר גדולה מדי". לידסום התמודדה על התפקיד מול שרת הפנים, תרזה מיי בבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית כדי לקבוע מי מהן תחליף את ראש הממשלה הפורש דיוויד קמרון, שהחליט לעזוב לאחר החלטת משאל העם בבריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי. ללידסום אין ניסיון בקבינט הבריטי ולא הייתה קול מוכר בציבוריות הבריטית עד שהחל הקמפיין ליציאה מהאיחוד האירופי בו הביעה תמיכה לפרישה מהאיחוד.



"נדרשת מנהיגות חזקה כדי להתחיל בעבודה על יציאה מהאיחוד האירופאי", מסרה לידסום בהודעת הפרישה. "הגעתי למסקנה שמינוי מיידי של ראש ממשלה חזקה ובעלת תמיכה הוא צעד נדרש. לכן, אני מושכת את מועמדותי לתפקיד ומאחלת לתרזה מיי הצלחה גדולה מאוד. אני מבטיחה לתת לה את התמיכה המלאה שלי".


לידסום, עוררה סערה לאחר שאמרה בראיון ל''טלגרף'' כי יריבתה, תרזה מיי, איננה מתאימה לתפקיד כיוון שאין לה ילדים. "אני מרגישה שלהיות אם, זה אומר שיש לך אינטרס אמיתי בעתיד המדינה שלנו. אני אהיה ראש ממשלה טובה יותר כי יש לי ילדים". בדבריה על מיי אמרה: "אני בטוחה שתרזה תהייה עצובה בגלל שאין לה ילדים וממש לא הייתי רוצה להיות 'אנדראה שיש לה ילדים מול תרזה שאין לה ילדים' כי אני חושבת שזה מה שיקרה באמת וזה יהיה נורא".



בתוך כך קמרון, הודיע כי בכוונתו להתפטר מתפקידו כראש הממשלה ולהעביר את התפקיד למיי, ביום רביעי. בהודעתו אמר קמרון: "בכוונתי לנהל ישיבת קבינט אחרונה ביום שלישי, ולענות על שאלות בפרלמנט הבריטי ביום רביעי. לאחר מכן אגש לארמון באקינגהם, ואגיש את התפטרותי למלכה. אני מצפה שתהיה ראש ממשלה חדשה עד יום רביעי בערב".



פורשת. אנדראה לידסום, צילום: רויטרס
פורשת. אנדראה לידסום, צילום: רויטרס



"סביר להניח שיש לתרזה אחיינים ואחייניות, אבל לי יש ילדים שהולכים להיות להם ילדים והם יהיו חלק ממה שיקרה במדינה", אמרה לידסום וחטפה אש מכל כיוון על הביקורת נגד מיי.



בתוך כך, אנדראה איגל, חברת הפרלמנט ממפלגת הלייבור, הודיעה כי תתמודד מול ג'רמי קורבין. לדבריה, קורבין לא מסוגל לנצח את המפלגה השמרנית. "קורבין אינו מסוגל לספק את המנהיגות שהמפלגה זקוקה לה. אני מאמינה שאני כן", אמרה איגל והסיפה: אני לא ממחנה בלייר, לא ממחנה בראון (גורדון בראון, לשעבר ראש הממשלה-מ"א) ולא ממחנה קורבין. אני אישה עצמאית". קורבין נבחר לראשות המפלגה רק בשנה שעברה, בעיקר על בסיס תמיכת האגף השמאלי של מפלגת הלייבור. אולם מאז הוא היה על מסלול התנגשות עם חברי הפרלמנט של המפלגה, שהביעו בו אי אמון גורף, ורבים האשימו אותו שלא ניהל קמפיין מספיק חזק להישארות בריטניה באיחוד האירופי.

כזכור, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התפטר מתפקידו לאחר שבתוצאות משאל העם בבריטניה הוחלט על יציאה מהאיחוד האירופי, בניגוד למדיניות אותה ניסה להוביל ולקדם על מנת למנוע יציאה מהאיחוד. תחילה דובר שהמועמד המוביל לתפקיד יהיה ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, שהיה מהמובילים לפרישה מהאיחוד, אולם הוא פרש לאחר שהבין שלא יזכה לתמיכת חבריו.