"בלב כבד": קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, כינסה היום (שבת) מסיבת עיתונאים בעקבות אירוע הירי במינכן אתמול בו נורו למוות תשעה בני אדם, בהם שבעה נערים ואמרה שהיא מתאבלת על ההרוגים והבטיחה כי שירותי הביטחון יעשו הכל כדי להבטיח את שלום הציבור. "כולנו - ואני אומרת את זה מטעם הממשל הפדרלי כולו, מתאבלים בלב כבד על אלה שלעולם לא יחזרו למשפחותיהם", אמרה מרקל. היא הוסיפה: "למשפחות, ההורים והילדים שבשבילם היום הכל נראה ריק וחסר טעם, אני אומרת באופן אישי ובשם של אנשים רבים בגרמניה: אנו חולקים את הכאב שלכם, אנחנו חושבים עליכם ואנו סובלים איתכם".



"הייתי רוצה לומר בפרט תודה לתושבי מינכן. ביצעתם בשלווה אחר ההוראות של המשטרה, תמכתם אחד בשני ופתחתם את הבתים שלכם לאנשים שלא יכלו עוד להגיע הביתה. כשעשיתם זאת הראיתם איך אנחנו חיים יחד בחברה חופשית ואכפתית, חופש זה וסולידריות זו הם הכוח הגדול ביותר שלנו", אמרה מרקל והתייחסה גם לאירוע התקיפה בגרזן ברכבת בווירצבורג שאירע בתחילת השבוע: "לא ננוח עד שיהיה לנו ידע מדויק על איך מבצע הפיגוע בווירצבורג הקצין. המדינה ומנגנוני הביטחון שלה ימשיכו לעשות כל מה שהם יכולים על מנת להגן על הביטחון וחופש האנשים בגרמניה".



עלי סונובלי. צילום: מתוך אתר המירור
עלי סונובלי. צילום: מתוך אתר המירור



האירוע בוצע כנראה בשל מצבו הנפשי של היורה


כזכור, עלי סונובלי, צעיר בן 18 הלוקה בנפשו נכנס אתמול למרכז קניות במינכן שבגרמניה ופתח באש לעבר שוהים בסניף מקדונלד'ס במקום ורצח תשעה אנשים בהם שבעה נערים ופצע 16 אנשים. בתחילה נראה היה כי האירוע הוא פיגוע טרור, בעיקר לאחר שבוע בו בוצע פיגוע קטלני בעיר ניס שבצרפת ופיגוע נוסף בו צעיר תקף בגרזן נוסעי רכבת בעיר וירצבורג, שגם היא בחבל בוואריה ופצע אנושות ארבעה. אך עם התפתחות החקירה וחשיפת סרטון וידאו בו נראה היורה צועק קללות כלפי זרים ואף אומר בשלב מסוים כי הוא על תרופות מסתמן כי האירוע בוצע על רקע מצבו הנפשי.



כוחות מיוחדים של משטרת גרמניה בכניסה לתחנת הרכבת במינכן. צילום: רויטרס
כוחות מיוחדים של משטרת גרמניה בכניסה לתחנת הרכבת במינכן. צילום: רויטרס



בנוסף, מוקדם יותר במסיבת עיתונאים, אמר מפקד משטרת מינכן, הוברטוס אנדרה, כי בחיפוש בביתו של הרוצח נמצאו מסמכים בהם טען שסבל מבריונות בבית הספר וכי לקה במחלת נפש. עוד נתגלה בפשיטה על ביתו, כי הוא קרא על מקרי ירי המוני לפני שיצא למרכז הקניות אולימפיה, שם בוצע הטבח. בנוסף, בודקת המשטרה האם הרוצח פיתה ילדים להגיע למקום בתמורה לארוחה חינם בסניף מקדונלד'ס במקום. פרט לקביעת המניע באופן ודאי, המשטרה תצטרך לברר כיצד בן ה-18 קיבל את הנשק בו נעשה שימוש בהתקפה במדינה שמערכת בקרת הנשק בה מתוארת על ידי הקונגרס האמריקאי "בין המחמירות ביותר באירופה".