לא עוצר בכלי התקשורת. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, רוצה שהצבא ושירותי הביון יהיו תחת אחריותו, כך אמר היום (חמישי) גורם טורקי. לדברי ארדואן, על מנת לבצע את השינוי, יש לשנות את החוקה הטורקית, מה שמצריך את הסכמת האופוזיציה. ההצעה באה בעקבות כינוס של המועצה העליונה של הצבא, שהיתה צפויה להסכים לרפורמה בכוחות המזוינים, לאחר ניסיון ההפיכה הכושל לפני כשבועיים.  



מוקדם יותר היום אמר שר החוץ הטורקי מבלוט קבוסוגלו כי טורקיה הדיחה מתפקידם 88 עובדים של משרד החוץ. עשרות העובדים הודחו כחלק ממבצע טיהור שמקיים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, להענשת המעורבים והתומכים בניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה שבו מואשם איש הדת המוסלמי, פתהוללה גולן.



גולן, הגולה בפנסילבניה שבארצות הברית, מכחיש כל קשר לניסיון ההפיכה בו נהרגו, פרט לקושרים, לפחות 246 בני אדם. למרות ההכחשות, הרשויות בטורקיה הדיחו, השעו או חקרו עשרות אלפי בני אדם המועסקים במוסדות המדינה, לרבות משרדי ממשלה, צבא ומשטרה, בחשד ששיתפו פעולה עם גולן בניסיון ההפיכה. 



בתוך כך טוענת טורקיה כי בידיה מידע מודיעיני על כוונותיו של גולן לברוח מארצות הברית. על פי המידע המודיעיני ישנה אפשרות כי איש הדת מוסלמי יברח ממקום מושבו בפנסילבניה, כך אמר היום שר המשפטים הטורקי, בקיר בוזדה. לטענת שר המשפטים הטורקי, גולן עלול לברוח לאוסטרליה, למקסיקו, לקנדה, לדרום אפריקה או למצרים.



פתהוללה גולן. צילום: AFP
פתהוללה גולן. צילום: AFP



סדרת ההדחות היום, ממשיכה את רצף הפעולות שנוקטת טורקיה. אתמול הודיעה הממשלה על סגירת עשרות כלי תקשורת כחלק ממצב החירום שעליו הכריז הנשיא ארדואן. לפי הודעת הממשלה, צווי סגירה פורסמו ל-45 עיתונים, שלוש סוכנויות ידיעות, 16 תחנות טלוויזיה, 23 תחנות רדיו, 15 מגזינים ו-29 חברות פרסום והפצה. עד כה לא פורסמה הרשימה המלאה של כלי התקשורת. 



מוקדם יותר אתמול הוציאה התביעה הטורקית צווי מעצר לעשרות עיתונאים נוספים בחשד לקשרים עם גולן. כוחות של היחידה למלחמה בטרור של משטרת איסטנבול פשטו לפנות אתמול על בתיהם של 47 מנהלים לשעבר ועיתונאים ביומון זמאן, וזאת אחרי שמשרד התובע הוציא צווי מעצר נגדם, בדומה לצווים שפורסמו נגד 42 עיתונאים נוספים בשבוע שעבר. אנשי זמאן מואשמים בין השאר בחברות בארגון טרור ובניסיון להפיל את הממשלה. 



במרץ האחרון השתלטו כוחות משטרה על משרדי היומון, שהיה ידוע בביקורתו הקשה כלפי ארדואן, בשל צו של בית משפט שקבע כי יש להלאים את העיתון, וזאת הרשויות האשימו כי קבוצת התקשורת שמחזיקה בזמאן תומכת בפתהוללה גולן. 



שר הפנים הטורקי, אפקנה עלי, עדכן אתמול כי מאז ניסיון ההפיכה לפני כשבועיים נעצרו יותר מ-15 אלף בני אדם, כאשר 8,113 מתוכם מוחזקים במעצר עד למשפט. בסך הכל נעצרו, הושעו או פוטרו יותר מ-60 אלף בני אדם בחשד לתמיכה במטיף גולן, בהם אנשי צבא, תובעים ושופטים, עובדים במגזר הציבורי ואנשי אקדמיה.