איראן פרסמה היום (ראשון) תמונות של מערכת ההגנה מפני טילים הראשונה מתוצרתה - ה"בוואר 373". העבודה על הפרויקט החלה כשהמדינה עדיין היתה נתונה תחת סנקציות ולא קיבלה את מערכת ה-S-300 הרוסית. 



על פי הצהרות קודמות של שר ההגנה, המערכת תוכננה ליירט טילי שיוט, מל"טים, מטוסי קרב וטילים בליסטיים. היא מיועדת להשתוות למערכת ה-S-300 הרוסית, שהועברה לאחרונה לאיראן, לאחר הסרת הסנקציות בעקבות החתימה על הסכם הגרעין. לפני שנתיים, באוגוסט 2014, נערך ניסוי ירי במערכת, שהוגדר כהצלחה.


בתמונות שפורסמו במספר סוכנויות ידיעות ממשלתיות, נראים הנשיא חסן רוחאני ושר ההגנה חוסיין דהגן, עומדים לפני המערכת. "לא תכננו לייצר גרסה איראנית של ה-S-300", אמר דהגן לסוכנות הידיעות IRNA, "רצינו לבנות מערכת איראנית, ובנינו אותה".



הנשיא רוחאני אמר בנאום טלוויזיוני, כי תקציב הביטחון השל הרפובליקה האסלאמית יותר מהוכפל בהשוואה לשנה שעברה. "היכולת שלנו לשבת עם המעצמות סביב אותו שולחן נובעת מהעוצמה הלאומית שלנו, בגלל האחדות הלאומית שלנו", אמר הנשיא.  

בחודש אפריל דווח באיראן כי המשלוח הראשון של הטילים מסוג S-300 הועבר לאיראן לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסיר את ההגבלות על מכירת נשק לרפובליקה האסלאמית בעקבות החתימה על הסכם הגרעין. 

כזכור, בנובמבר שעבר דווח על חתימת חוזה אספקת טילי S-300 בין רוסיה ואיראן. "העסקה סופית והיא עוברת במסלול הטבעי שלה", אמר אז שגריר איראן ברוסיה, מהדי סנאי. החוזה לאספקת מערכת הנשק נחתם לראשונה בין הצדדים בשנת 2007, אולם התעכב כאמור בשל הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן עקב תוכנית הגרעין שלה. באפריל אשתקד אישר הנשיא פוטין את העברת מערכת הטילים, לאחר שמוסקבה אסרה למכור את המערכת המתקדמת ב-2010.