כוחות מיוחדים של צבא טורקיה הנתמכים על ידי מטוסי הצבא הטורקי ומטוסי קרב מהקואליציה בראשות ארצות הברית, החלו היום (רביעי) במבצע "מגן הפרת" לכיבוש ערים סוריות בסמוך לגבול הטורקי. התקיפות באזור צפון סוריה נפתחו על מנת לבער את חמושי ארגון המדינה האסלאמית הנמצאים לאורך הגבול, כך מסרו פקידים טורקיים. טנקים חצו את הגבול הסורי וכוחות צבא פתחו בירי ארטילרי לתוך עיר הגבול הסורית ג'רבלוס ויחד עם מטוסי קרב של צבא ארצות הברית החלו בתקיפת מטרות מהאוויר של ארגון המדינה האסלאמית. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן אמר כי "המבצע הצבאי נועד להסיר את הצל שהוטל על האסלאם על ידי דאעש" והוסיף כי "המצב בסוריה הוא הסיבה העיקרית לטרור בטורקיה". 



סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן יבקר היום בטורקיה וידון על הבקשה הטורקית להסגרת איש הדת פתהללה גולן ובמבצע הצבאי נגד דאעש. מדובר בביקור של אמריקני בכיר מאז ניסיון ההפיכה שאירע ב-15 ביולי. טורקיה כבר הכריזה לפני יומיים כי תפעל "לטהר לחלוטין" את המיליטנטיים של דאעש מאזור גבולה, לאחר שמחבל מתאבד התפוצץ בחתונה בעיר גזיאנטפ בדרום המדינה, הסמוכה לסוריה. בפיגוע זה נהרגו 54 בני אדם ובטורקיה מעריכים כי ארגון המדינה האסלאמית עומד מאחוריו. 




היערכות לכניסת כוחות קרקע



מקורות צבאיים טורקיים מסרו כי המבצע הקרקעי טרם החל, אולם כוחות עילית של צבא טורקיה נכנסו אל השטח הסורי, מלווים על ידי מטוסי הקואליציה ופגעו בארבע מטרות של המדינה האסלאמית ובמתקפה הארטילרית נפגעו 60 מטרות. כמו כן, טנקים נערכו בנקודות שונות לאבטח את הגבול. "מטרת המבצע היא להבטיח את ביטחון הגבולות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה בשיתוף ובתמיכת הקואליציה בראשות ארצות הברית נגד המדינה האסלאמית", אמר גורם צבאי טורקי, והוסיף כי בקרוב תחל ההכנה לכניסת כוחות קרקע. 



הפיגוע בעיר גזיאנטפ. צילום: AFP
הפיגוע בעיר גזיאנטפ. צילום: AFP



זו הפעם הראשונה מאז נובמבר שטורקיה, החברה בארגון נאט''ו תוקפת בסוריה. בפעם האחרונה, הפילה טורקיה את המטוס הרוסי בסמוך לגבול הסורי-טורקי. אך מדובר בפלישה המשמעותית ביותר של כוחות מיוחדים טורקיים לשטח סוריה כשבפעם האחרונה, נכנסו כוחות טורקיים להוציא את קברו של סלימן שאה, דמות עות'מאנית נערצת בחודש פברואר 2015 מחשש שיחולל על ידי דאעש.



כמו כן, היחידה ללוחמה בטרור של המשטרה הטורקית יצאה עם שחר במבצע פשיטות על חברי המדינה האסלאמית ברחבי איסטנבול, כך דווח בסוכנות הידיעות דוגאן.  טורקיה מודאגת גם מההשפעה הגוברת של קבוצות מיליטנטיות כורדיות סוריות לאורך גבולה, שם הם כבשו שטחים נרחבים מאז תחילת המלחמה הסורית בשנת 2011.