המלחמה הארוכה ביותר באמריקה הגיעה לסיומה. ממשלת קולומביה וארגון המורדים פארק (ראשי תיבות בספרדית של הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה) הגיעו להסכם שיסיים יותר מ-50 שנות עימות, כ-220 אלף הרוגים וחמישה מיליון שנאלצו לעזוב את בתיהם.



המשא ומתן בין שני הצדדים נמשך ארבע שנים. "היום מתחיל סוף הסבל, הכאב והטרגדיה של המלחמה", אמר נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס בנאום ששודר בטלוויזיה לאחר שנודע על ההסכם, "בואו נפתח את הדלת ביחד לשלב חדש בהיסטוריה שלנו".



הנשיא יצטרך כעת למכור את ההסכם לעם הקולומביאני, שיצביע במשאל עם האם לאשר אותו. קודמו של סנטוס בתפקיד, אלבארו אוריבה, מתנגד להסכם ומוביל קמפיין גדול נגדו באמרו כי מדובר בחנינה לא צודקת למורדים. "הם יבלו אפס ימים בכלא,הם יקבלו ייצוג פוליטי", אמרה פלומה ולנסיה, סנאטורית החברה במפלגתו של אוריבה. "העסקה שוברת את שלטון החוק", הוסיפה.



"שלב חדש בהיסטוריה". נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס בנאום לאומה. צילום: רויטרס
"שלב חדש בהיסטוריה". נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס בנאום לאומה. צילום: רויטרס



בחודש יוני הכריזו הממשלה וארגון פארק על הפסקת אש והודיעו כי המורדים הסכימו להניח את נשקם. חודש לפני כן, הודיעו הצדדים כי המורדים הסכימו לשחרר את הילדים-חיילים שהיו ברשותו.



ההסכם נחתם בהוואנה, בירת קובה, שם התקיימו השיחות. המשמעות היא שכוח הגרילה האחרון באמריקה הלטינית הגיע לסוף דרכו. על פי ההסכם, ארגון פארק יניח את הנשק שברשותו, וכן הוא מתווה את האופן שבו יחזרו לוחמי הארגון אל החיים האזרחיים - וייתכן שאף יתמודדו על תפקידים ציבוריים.



כעת נותר לראות האם כל המורדים יסכימו להסכם, ויותר חשוב - האם הם יוותרו על עסקי הסמים המכניסים מאד שלהם. מחלקת המדינה של ארצות הברית מתייחסת לפארק כארגון טרור, "ששולט ברוב בייצור והפצת הקוקאין בקולומביה ואחראי לחלק גדול באספקת הקוקאין בעולם". 



למרות זאת, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ברך על ההסכם. מן הבית הלבן נמסר כי בשיחה עם הנשיא סנטוס, אמר אובמה ש"זהו יום היסטורי ורגע גורלי במה שיהיה תהליך ארוך ליישום הסכם שלום ארוך טווח שיקדם את ביטחונו של העם הקולומביאני".