כוחות שריון מצבא טורקיה חצו את הגבול לסוריה וסייעו לכוחות המורדים להשתלט על העיר ג'רבלוס וסביבותיה ולהבריח ממנה את כוחות דאעש, וכל זאת בסיוע הפצצות אמריקניות. ד"ר גיא בכור מזרחן ועורך האתר "ג'י פלאנט", ניתח היום (חמישי) את ההתפתחות בשיחה עם ניסים משעל ודרור רפאל ב"רדיו ללא הפסקה 103fm": "המצב הסתבך עוד יותר בסוריה והמלחמה האינסופית שנמשכת כבר 1,300 שנה בין הסונים לשיעים רק מתרחבת, ולכן היא תימשך עוד 1,300 שנה, וגם אז אפשר יהיה לומר את אותו הדבר. הטורקים נכנסו לסוריה, לא בכוח אדיר, אבל הם כבר משנים את מאזני הכוחות. ארדואן לא יכול לסבול את הרצף הכורדי, שנבנה לאורך הגבול הארוך ביותר שלו עם איזושהי מדינה, שזו סוריה. המובלעות הכורדיות הלכו והתחברו. הכורדים, מיעוט קטן והזוי, בקצה המזרחי של סוריה, הפכו להיות כוח עצום, כי הם הגורם היחיד שבהתחלה היה מוכן להילחם בדאעש, לכן ממשל אובמה חיזק אותם עם נשק והפצצות אוויריות. בטענה שהם הולכים להילחם בדאעש, הם הלכו וגדלו. זה בכלל נהיה הפטנט. כל אחד אומר שהוא נלחם בדאעש, ובמסגרת זו הוא מחסל את החשבונות העדתיים והלאומיים שלו".



איך זה שהאמריקאים סייעו לכורדים וכעת מסייעים לטורקים להילחם בהם?


"זה ממשל אובמה, הוא תמיד יבגוד בבעלי הברית שלו. מה שהם עשו אתמול היה דבר מחריד. הם 'מכרו' את הכורדים ובעצם הציבו גם אולטימטום, שאם הכורדים לא נסוגים לנהר הפרת, הם יפסיקו לתת להם 'מטרייה אווירית'. צריך להבין מה זה עשה אתמול לכורדים, שהקריבו מאות ואלפי חיילים במאבק שלהם למען ארצות הברית ועם ארצות הברית נגד דאעש. הם 'נמכרו' בחצי לירה טורקית, זה מה שקרה. אובמה תמיד יתמוך באויביו ויפגע בבני בריתו, ואנחנו ראינו את זה גם אצלנו. זה פשוט נורא. ארדואן נתן לאובמה אולטימטום משל עצמו, אם אתה לא מסגיר את פתהוללה גולן, אנחנו מעיפים את החיילים האמריקנים מבסיס אינג'רליק. אובמה נסחט, וכדרכם האמריקנים נסחטים ומשלמים".




"המעורבות הטורקית משנה גם את מאזני הכוחות בחלב", הסביר ד"ר בכור. "הציר השיעי חשב בימים האחרונים, שאולי הוא יכול לסגור את הפרצה שהסונים פרצו בחלב הנצורה, ובאמת איראן וחיזבאללה מזרימים לשם כוחות. פתאום נכנסו הטורקים, שהם כוח אסטרטגי סוני חדש, שמשנה את המאזנים באזור. הם מפחדים, כי עימות עם הטורקים יגרום ישירות לפריצת מלחמה בין הכוחות השיעים לבין טורקיה. הטורקים מצדם באו לפנות מהגבול את דאעש, ולהערכתי, יש הסכם סודי בין טורקיה לדאעש, שיפנו את ג'רבלוס, ויכניסו את הג'יהאדיסטים הסונים של ג'בהת א-נוסרה. הטורקים אמרו לדאעש, 'שבו בשקט, תזוזו קצת, נעשה הצגה כאילו אנחנו נלחמים בכם אבל בעצם אתם לא נפגעים, כי הכורדים נחלשים, אז אתם מרוויחים'".


טנקים טורקים בפלישה לסוריה. צילום:רויטרס




מדוע המלחמה בסוריה אמורה לעניין את הישראלים?
"יש לזה פוטנציאל של עימות גרעיני, של עימות בינלאומי, של מלחמה עולמית. הרוסים שם מפציצים, האמריקנים מפציצים, לכל אחד יש את בעלי הברית שלו. מספיק איזו תקלה קטנה והכל מסתבך. שנית, ליד הגבול שלנו, שניים-שלושה קילומטר מזרחה, יש קרבות כבדים. אבל עדיין המוקד העיקרי בסוריה הוא בצפון, רחוק מהגבול שלנו וזה מה שטוב. הסונים נלחמים בשיעים, הקרבות הם בצפון סוריה, זה לא ממש נוגע אלינו. שלישית, הסכסוך שלנו שהוצג בצורה מוזרה על ידי פרשנים, כאבי הסכסוכים במזרח התיכון, פתאום קיבל פרופורציה. אנחנו סכסוך קטן ושולי, שלא מעניין כבר יותר את התקשורת העולמית. התקשורת הישראלית עוד ממנפת אותו, אבל זה לחלוטין מלאכותי".