קשה לחיות באזור שבו האדמה רועדת מתחת לרגליים, אבל נראה שמיליוני התושבים במרכז איטליה ייאלצו להתרגל לרעידות האלה לפחות בחודשים הקרובים. הערב (חמישי) פקד את מרכז איטליה רעש אדמה נוסף, בדרגה 4.3, שגרם לבהלה רבה ולהרס בעיקר בעיירה אמאטריצ'ה, שבה היה מוקד הרעש הקטלני בדרגה 6.2 שפקד את מרכז איטליה אתמול לפנות בוקר.



גיאולוגים במשרד להגנת האזרחים אומרים שהתושבים חייבים להתרגל לרעידות האדמה העוקבות, שיימשכו עוד כמה חודשים, עד שהאדמה תירגע. אבל רבים מתושבי עיירות הנופש באזור כבר החליטו לשוב לבתיהם הבטוחים באזור אחרים של המדינה. אחד מהם, ג'אנקרלו פיפרנו, הבהיר לי שאת החופשה הבאה הוא יבלה בחוף הים באזור שקט יותר, אולי אפילו באילת.



סיכוי נמוך למצוא ניצולים בחיים


מניין ההרוגים ברעידת האדמה במרכז איטליה הגיע ל-284. ישנם גם מאות פצועים ומספר לא ידוע של נעדרים. צוותי ההצלה חילצו עד עתה 215 אנשים והם ממשיכים לחפש ניצולים, אם כי ברור שככל שחולפות השעות הסיכוי למצוא כאלה הולך ופוחת וכבר עתה הוא קרוב לאפס. הכלבים והחיישנים המשוכללים שמפעילים המחלצים כבר לא מגלים סימני חיים בין הריסות הבתים. התחושה הכללית היא שצוותי ההצלה יוציאו בימים הקרובים מבין ההריסות גופות רבות.




לא מגלים סימני חיים בין ההריסות. צילום: רויטרס





המומחים לרעידות אדמה זועמים על הממשלה, שלדבריהם לא עשתה מאומה כדי למנוע את הרס הבתים. "מדוע במדינות אחרות רעידת אדמה בדרגה 6 גורמת נזקים למבנים ואילו באיטליה הם קורסים כמו ארמון קלפים?", שואל הגיאולוג וורנר מארזורקי. "הממשלה חייבת להשקיע בשיפוץ מבנים ובהתאמתם לתנאים הבסיסיים של איטליה. לא ייתכן שבתים קורסים ברעידות אדמה בדרגה 6".



המומחים אומרים ששיקום עם תקנים נכונים הוא האלטרנטיבה היחידה שיש לאיטליה כדי לשרוד את רעידות האדמה הבאות, אבל קשה להסביר מדוע בית הספר המקומי באמטריצ'ה, שנבנה רק לפני ארבע שנים על פי כל הכללים והתקנים הסיסמיים, קרס מיד וקבר תחתיו ילדים רבים.



בארבי לזאר, עיתונאית אמריקנית שעובדת עבור רשת CNN, צילמה ודווחה על רעידת האדמה בזמן אמת, כשהאדמה החלה לזוז וגרמה לקריסת הבית שלפניו עמדה. "רק באורח נס לא נפגעתי מקירות הבית שנפלו לכל עבר", אמרה. "אני מקווה שלפחות אקבל העלאה בשכר. פחדתי ששני ילדיי יישארו יתומים".




שמחות קטנות: הילדות שחולצו אחרי 17 שעות מתחת להריסות


בצד תיאורי האימה והכאב, היו גם כמה רגעים של שמחה. אחד כזה היה היום, כשצוותי ההצלה הצליחו לחלץ שתי ילדות, ברברה וג'וליה, שהיו לכודות במשך 17 שעות מתחת להריסות בית. צילומי ההצלה ומחיאות הכפיים של הנוכחים, כולל העיתונאים, שודרו לכל העולם. גם בעיירה פסקרה דל טרונטו הצליחו צוותי ההצלה להציל את חייהם של סמואלה ולאונה, אחים בני 4 ו-6.



הנזירה תרזה, שחולצה אף היא, סיפרה: "מלאך הציל אותי. כן, זה היה מלאך. נקברתי מתחת להריסות יחד עם שלוש נזירות אחרות. חשבתי שזה הסוף. צעקתי 'הצילו' במשך שעות, אבל אף אחד לא שמע, עד שלפתע ראיתי אותו. צעיר שלא הכרתי הזיז את לוחות הבטון שמעלי, הושיט את ידו והציל אותי". היא סיפרה שגם חברותיה ניצלו אך אינה יודעת איך.



אבל במציאות היו באזור בעיקר טרגדיות. מרטינה טורקו, שניצלה ברעידת האדמה באקווילה לפני שבע שנים, עברה להתגורר באזור "בטוח יותר". רעידת האדמה מוטטה את ביתה וגרמה למותה של בתה מריסול בת השנה וחצי. גם גורלה של חבורת ידידים שבאו לנפוש במלון העתיק "רומא" באמאטריצ'ה לא שפר עליה. נאדיה, פרנקו, אדריאנה, וילמה ואחרים, נהרגו תחת הריסות המלון היפה. החוקרים עדיין בודקים כמה נופשים נהרגו מתחת לשרידי המבנה וצוותי ההצלה ממשיכים לחפש גופות.



מוקד הרעידה במרכז איטליה. צילום מסך: טוויטר



המזל לא האיר פנים גם לטיציאנה לו פרסטי (60), מומחית לרעידות אדמה מהמשרד להגנת האזרח, שהגיעה לבית אמה החולה בעיירה סאלטה. הבית נהרס וגרם למותה של הבת.



אלפי תושבים באזור שנותרו ללא קורת גג יעברו עוד לילה באוהלים שבנה המשרד להגנת האזרח, רבים מהם עדיין בהלם. ניצולים רבים עדיין לא מצליחים להירדם. "כשהשמש שוקעת האזור מתקרר ובמהלך הלילה הטמפרטורה צונחת לשתי מעלות", מספר לוצ'יאנו כשהוא עטוף בשמיכה. לוצ'יאנו מסתובב בין האוהלים ומסביר שהוא עדיין רואה בעיניו את ביתו המתמוטט.



הנשיא ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו שיגרו מברקי תנחומים והשגריר היוצא גילאון נאור תרם דם לנפגעי הרעש, אבל איטליה זקוקה ליותר מתנחומים. הקבינט האיטלקי הקציב 50 מיליון אירו לפעולות שיקום ראשונות ומצפה שהאיחוד האירופי יתרום עשרות מיליונים נוספים. פאולו ריבה, פרופסור באוניברסיטת ברגמו ומומחה לרעידות אדמה, אמר כי הסכום שהמדינה זקוקה לו לצורך שיקום בשנה הקרובה בלבד הוא ארבעה מיליארד אירו.