שלוש גופות התגלו באזורים שונים של העיר פסאי, פרבר מדרום למנילה, בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, 23 ביולי. ליד כל אחת מהן הוצב קרטון, שעליו נכתב "סוחר סמים". המתנקשים נעלמו בחשכת הלילה ועד כה לא נתפסו.



לכאורה, שלושת מקרי המוות לא היו זוכים לתהודה, בוודאי לא מחוץ לפיליפינים, אילולא צלם עיתונות היה לוכד בעדשת המצלמה שלו את התמונה הקשה שבה נראה אחד הקורבנות, מייקל סיארון (29), שוכב חסר חיים בידיה המחבקות של רעייתו הבוכייה, ג'נילין אוליירס (26), בזירת הרצח. הצילום, שפורסם למחרת בעמודו הראשי של ה"פיליפין דיילי אינקוויירר", הפך בתוך שעות לוויראלי ברשתות החברתיות.



מייקל סיארון וג'נלין אוליירס, צילום: רויטרס
מייקל סיארון וג'נלין אוליירס, צילום: רויטרס



אוליירס סיפרה כי בן זוגה היה מכור לסמים אך לא סחר בהם, וכי הוא עבד כנהג ריקשה ובעבודות מזדמנות נוספות במטרה להביא כסף כדי לקנות מזון. "כשחיבקתי אותו חשבתי לעצמי 'כמה זמן אתה שוכב פה?', ואף אחד לא טרח לעזור. ממש זעמתי", אמרה בראיון ל"אינקוויירר", העיתון הנפוץ במדינה. "המחשבות רצו בראש שלי. 'לא יכול להיות שזה אתה. זה לא מגיע לך. יש אחרים שזה מגיע להם יותר מאשר לך'", הוסיפה בראיון לסוכנות רויטרס. "אילו רק היו לי כנפיים, הייתי יכולה לעוף במהירות כדי להיות לצדו".




רישיון להרוג




סיארון הוא רק אחד מתוך רשימה הולכת ומתארכת של קורבנות במאבק נגד הפשיעה והסחר בסמים במדינה, שאותו מוביל הנשיא רודריגו דוטרטה שנכנס לתפקידו בסוף יוני. לפי נתונים שהציג השבוע מפקד המשטרה, רונלד דלה רוסה, בשימוע בפני חברי הסנאט במנילה, הוא חשף כי 712 חשודים נהרגו בפעילות משטרתית מאז 1 ביולי וכי עוד 1,067 בני אדם נהרגו בידי קבוצות נקמה בלתי מזוהות, כפול מההערכות הקודמות. בנוסף, נעצרו יותר מעשרת אלפים סוחרי סמים ומשתמשים. "המשטרה לעולם לא תסלח על מעשי הרג של קבוצות שהתארגנו להילחם בפשע", הכריז דלה רוסה, שטען כי מי שעומדות מאחורי החיסולים הן קבוצות פשע שמעורבות בעולם הסמים.



למרות דבריו של דלה רוסה, לאף אחד כמעט אין ספק שלא רק כנופיות סמים גרמו לעלייה במספר הקורבנות בחודשיים האחרונים, אלא גם אזרחים ושוטרים שחשו כי הם קיבלו אישור מגבוה - מהנשיא דוטרטה בכבודו ובעצמו - להביס את הסחר בסמים בכל האמצעים.



כמי שהצליח למגר את הפשע בעת שעמד בראש העיר דבאו סיטי שבדרום המדינה והפך אותה לאחת הערים הבטוחות במדינה, הבטיח דוטרטה במהלך קמפיין הבחירות ליישם זאת גם ברמה הארצית ואפילו להרוג 100 אלף פושעים, אם הוא ייבחר. גם אחרי ניצחונו בבחירות במאי האחרון, הוא המשיך בקו הנוקשה והפציר באזרחים שמחזיקים בכלי נשק להרוג סוחרי סמים שמתנגדים למעצר. "תרגישו חופשיים לקרוא למשטרה או שתעשו את זה בעצמכם אם יש לכם אקדח, יש לכם התמיכה שלי", אמר.



באופן אירוני, אוליירס סיפרה כי סיארון הצביע לדוטרטה בבחירות וכי גם היא תמכה בנשיא הנבחר מאחר שהיא ובעלה רצו שהוא יילחם בפשע. אולם דוטרטה עצמו לא התרגש מהתמונה הקשה בשער ה"אינקוויירר" וקרא לה "מלודרמטית". "יש פה צהובון שמתאר את זה כאילו הבתולה מריה מחבקת את גופתו של ישו. בואו נעשה מזה דרמה", אמר בסרקסטיות בנאום מצב האומה שנשא בפני הקונגרס יומיים אחרי הרצח של סיארון.



הוא לא הסתפק בכך והבטיח להמשיך ביד חזקה את המלחמה בסוחרי הסמים. "אנחנו לא נעצור עד אשר אחרון ברוני הסמים, אחרון המממנים ואחרון הסוחרים ייכנעו או יוצבו מאחורי סורג ובריח או מתחת לאדמה, אם זה מה שהם רוצים", הצהיר.



לא רק נגד סוחרי הסמים יצא דוטרטה, אלא גם נגד בכירים שלטענתו מאפשרים לתופעה להתפשט. מוקדם יותר החודש הוא פרסם רשימה של יותר מ-150 שמות של שופטים, שוטרים, אנשי צבא, חברי קונגרס וראשי ערים שלטענתו מעורבים בתחום הסמים. הוא אף טען כי המאבטח של הסנאטורית ליילה דה לימה, שעומדת בראש החקירה של הסנאט על מעשי ההרג הנוכחיים, היה בקשר עם ארגוני סמים בבית כלא בעת שהיא שימשה כשרת המשפטים. עוד טען כי סוחרי סמים שילמו עבור קמפיין הבחירות שלה.



אף שחלק מהשמות ברשימה של דוטרטה לא היו מלאים ובמקרה אחד אף הוזכר שופט שמת כבר לפני שמונה שנים, הנשיא לא התרגש. הוא דרש מהשוטרים והקצינים להתייצב מיד בלשכתו של מפקד המשטרה "או שאני אורה לכל הצבא לרדוף אתכם".



"צר לי על המדינה שלי", אמר דוטרטה שטען כי יש 600 אלף בני אדם מכורים, סוחרים או משתמשים. "למה היינו צריכים להגיע למצב הזה? אולי כי הממשלה נמצאת בתוך כל זה".



גינוי נחרץ מהאו"ם



המדיניות השנויה במחלוקת של דוטרטה עוררה גל גינויים בתוך הפיליפינים ומחוצה לה. ארגוני זכויות אדם דרשו מהנשיא להפסיק לאלתר את הקריאות לפגוע בסוחרי הסמים, וגם הכנסייה פנתה לדוטרטה לזכור את הדיבר השישי - לא תרצח. "בגלל מעשי ההרג האלה ללא משפט, אין יותר אהבה, כי יש פחות חיים שיבקשו מחילה ורחמים", אמר דובר לשכת הארכיבישוף של מנילה, האב אטיליאנו פג'רדו.



באו"ם היו תקיפים לא פחות. המזכ"ל באן קי-מון גינה בחריפות את "העידוד להוצאות להורג ללא משפט, אשר אינו חוקי ומהווה הפרה של החירויות והזכויות הבסיסיות", ובשבוע שעבר פרסמו השליחה המיוחדת של האו"ם לענייני הוצאות להורג ללא משפט, אגנס קלמאר, והשליח המיוחד לענייני הזכות לבריאות, דאיניוס פוראס, דוח חריף על המדיניות החדשה בפיליפינים.



"טענות על עבירות של סחר בסמים צריכות להישפט בבית משפט ולא על ידי חמושים ברחובות", ציינו שני הבכירים שהזהירו כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. "טענות על מאבק בסמים בלתי חוקיים לא פוטרות את הממשלה מחובותיה המשפטיות הבינלאומיות ולא מגינות על שחקנים מדינתיים או אחרים מאחריות למעשי הרג בלתי חוקיים".



מבחינת דוטרטה, זה היה הקש ששבר את גב הגמל וביום ראשון הוא הצהיר כי הוא שוקל ברצינות לעזוב את האו"ם ואפילו לפנות לסין ולמדינות אפריקה על מנת להקים ארגון חלופי חדש. "אם אין לכם כבוד, בני זונות, אז אני פשוט אעזוב אתכם", אמר במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה. "מעולם לא עשיתם שום דבר למען הפיליפינים. מתי הייתם פה בפעם האחרונה? אף פעם. שום דבר חוץ מלמתוח ביקורת. אתם, אנשי האו"ם, אם תגידו דבר אחד רע עלי, אני יכול להגיד עשרה דברים עליכם. אני אומר לכם, אתם חסרי תועלת. אם באמת הייתם נאמנים למנדט שלכם, הייתם עוצרים את כל המלחמות ומעשי ההרג".


למחרת התייצב שר החוץ, פרפקטו יסאי, מול המצלמות והדגיש כי "אנחנו מחויבים לאו"ם ואנחנו לא עוזבים את האו"ם". עם זאת, הוא הבהיר כי דבריו של הנשיא נועדו להפגין את תחושותיו: "הוא מאוכזב מאוד ומתוסכל מאוד באופן מובן מהפעולות של השליחים המיוחדים של האו"ם".



"אני 'נער ההצלפות'"




דוטרטה עצמו לא התנצל על המילים הקשות והבלתי דיפלומטיות שהטיח בארגון הבינלאומי, ולא נראה שיש לו כוונה כזו בכלל. נהפוך הוא, ביום שלישי הוא המשיך לתקוף את האו"ם, שלטענתו מנסה להכשיל את המאבק שלו שנועד להבטיח עתיד טוב יותר לדורות הבאים בפיליפינים. "אני 'נער ההצלפות' המועדף של תומכי זכויות האדם", אמר והבטיח כי "המאבק הזה נגד הסמים יימשך עד היום האחרון של הכהונה שלי. המאבק נגד השחיתות יימשך שש שנים".



ההתקפה המילולית השבוע סיפקה ביטוי מובהק לסגנון הגס של דוטרטה, שנראה כיום כיורש מכובד לנאומיהם ההזויים של מנהיגים שכבר לא נמצאים איתנו, כמו שליט לוב מועמר קדאפי או נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס. בינתיים לא ברור אם הוא יגיע לכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בחודש הבא, אבל אם כן, זו צפויה להיות אחת ההצגות הטובות ביותר בעיר.



לא רק האו"ם הועלה על המוקד במסיבת העיתונאים של דוטרטה בשל ביקורתו על מדיניות הלחימה בפשיעה, אלא גם ארה"ב ששלטה בפיליפינים בתחילת המאה שעברה, שחררה את האיים מידי היפנים במלחמת העולם השנייה ועדיין נחשבת לבת ברית קרובה מאוד, במיוחד לנוכח מאבקי השליטה מול סין בים סין הדרומי. "למה אתם האמריקאים הורגים שם את השחורים, יורים בהם כשהם כבר על הקרקע?", שאל דוטרטה. "תענו על השאלה כי אפילו אם מדובר רק באחד, שניים או שלושה, אלה עדיין הפרות של זכויות אדם".



אבל זו הייתה אמירה מתונה יחסית לדברים הקשים שהטיח דוטרטה החודש בשגריר ארה"ב במנילה, פיליפ גולדברג, שלטענתו ניסה להתערב בבחירות ולמנוע את ניצחונו. חטאו של גולדברג היה שגינה את דוטרטה על כך שהכריז במהלך הקמפיין כי אונס קבוצתי של צעירה נחשב לטרגדיה, רק כי הוא עצמו לא הספיק לקיים עמה יחסי מין. "השגריר האמריקאי הוא הומו. בן זונה, הוא באמת מרגיז אותי", אמר דוטרטה לקהל שומעיו.



על אף הגינויים ממחלקת המדינה ומהשגרירות במנילה, הנשיא לא הסכים לחזור בו. "לא אתנצל על דבר", הדגיש, "הוא לא התנצל בפני כשראינו זה את זה. למה שאני אתנצל בפניו?".



למעשה, אחת הפעמים הבודדות שבהן דוטרטה כן התנצל על דבריו הייתה לאחר שקילל את האפיפיור פרנציסקוס במהלך קמפיין הבחירות, בשל כעסו על הבלגן שנוצר בזמן ביקורו של מנהיג הכנסייה במדינה הקתולית בינואר אשתקד. "הושפענו מהתנועה בכבישים", אמר הנשיא. "זה לקח לנו חמש שעות. שאלתי למה ואמרו לי שזה סגור. שאלתי מי בא, ענו שהאפיפיור. רציתי להתקשר אליו: 'אפיפיור, בן זונה, לך הביתה. אל תבקר אותנו שוב'".



אחרי הגינויים הרמים, שלח דוטרטה מכתב התנצלות לפרנציסקוס, אולם החליט לוותר על הרעיון שלו לנסוע בעצמו לוותיקן על מנת להתנצל פנים אל פנים. "זהו, זה מספיק", אמר נשיא הפיליפינים שטען כי הנסיעה הייתה הופכת ל"תרגיל ברמאות" בלי להסביר למה כוונתו. "אלוהים הוא חבר שלי, ושאלתי אותו אם זכיתי למחילה על כל הפשעים שביצעתי על פני כוכב הלכת הזה. התשובה הייתה 'כעת ולעולם'".



לא דונלד טראמפ



במהלך קמפיין הבחירות, וגם אחריו, כונה דוטרטה לא פעם בתקשורת המקומית והבינלאומית בשם "דונלד טראמפ של הפיליפינים" או "דונלד טראמפ של אסיה". ואכן, אם בוחנים את סגנון הדיבור הבוטה של דוטרטה ואת העובדה שהוא שם דגש על מדיניות של חוק וסדר, אי אפשר להתעלם מקווי הדמיון בין הנשיא הטרי של הפיליפינים לבין המועמד הרפובליקני שרוצה להיבחר בנובמבר לנשיאות ארה"ב. אפשר גם לומר שמספיק להסתכל על דוטרטה כדי להבין עד כמה נשיאותו של טראמפ עלולה באמת להיות מסוכנת אם הוא יתנהג בחדר הסגלגל כמו שהוא מתנהל בעצרות שלו כיום.



לא רק טראמפ מהווה מקור להשוואה מול דוטרטה, אלא גם הרודן פרדיננד מרקוס, ששלט במדינה מ-1965 עד שהופל כעבור 21 שנה בהתקוממות עממית. רבים הזכירו כי כוונתו של דוטרטה לטהר את המגזר הציבורי מפקידים שמונו על ידי השלטון הקודם, ואזהרתו כי הוא יטיל משטר צבאי במדינה אם ינסו לבלום את מלחמתו בסוחרי הסמים היו צעדים שמומשו גם בשנות הרודנות.



דוטרטה עצמו דחה את ההשוואה וטען כי טראמפ יותר קנאי ממנו בדעותיו, אולם נראה שדווקא מרקוס מהווה עבורו מודל לחיקוי. לכן לא מפליא שהוא הודיע כי בכוונתו לקיים קבורה צבאית לדיקטטור שהלך לעולמו בשנת 1989 וזה 23 שנה מוחזקת גופתו במאוזוליאום משפחתי בעיירת הולדתו בצפון הפיליפינים. השבוע, אחרי הפגנות גדולות נגד התוכנית השנויה במחלוקת, הוציא בית המשפט העליון צו ביניים שמונע מהנשיא מלהמשיך בתוכניתו עד לדיון בעתירות.



"במקום להגשים פנטזיות רודניות, דוטרטה צריך להתמקד בבעיות הדחופות יותר שניצבות מול ארצו, החל מההתקוממות הממושכת בדרום ועד המחלוקות הטריטוריאליות עם בייג'ינג בים סין הדרומי", נכתב במאמר המערכת של ה"פייננשל טיימס" בשבוע שעבר. ה"וושינגטון פוסט" הוסיף: "בעוד האישיות חסרת המעצורים הוכחה כיעילה בקמפיין הבחירות, רודן אמיתי, במיוחד מי שיש לו דם על הידיים, הוא לא מה שצריכים בפיליפינים".



בינתיים, כך נראה, דוטרטה ממשיך בקו שלו. השאלה היא אם הוא יעצור וישנה כיוון, לפני שזה יהיה מאוחר מדי עבורו ועבור כל המדינה שלו.