ילדה בת חמש הפכה לקורבן המדווח הצעיר ביותר של המלחמה בסמים בפיליפינים, על פי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch. דניקה מאי גרסיה נורתה למוות בחנות של משפחתה על ידי שני גברים על אופנועים, כך מסרה היום (שבת) המשטרה בדאגופאן במחוז פנגסינאן. ככל הנראה סבה של הילדה היה יעד החיסול, על פי פקיד מקומי.



אחד ממנהיגי הקהילה אמר כי יום לפני הירי, הסבא, מקסימו גרסיה, הסגיר את עצמו למשטרה במאמץ לטהר את שמו, יחד עם כתריסר משתמשים בסמים. גרסיה חזר בסופו של דבר אל המשפחה ונורה כעבור זמן קצר שלוש פעמים, כך מסרה המשטרה והוסיפה כי כעת הוא נמצא בבית חולים תחת שמירה משטרתית. "יש לנו עד שהגיע לזהות את היורה", אמר מפקד משטרת דאגופאן, ניל מירו ל-CNN. "אני אעכב את שמו של החשוד, אך נראה שזה יכול להיות קשור לסמים לא חוקיים", אמר מירו והוסיף כי "אנחנו עדיין חוקרים את המניע האמיתי, אך מאז מקסימו גרסיה הסגיר עצמו ביום שישי האחרון בשל שימוש בסמים, יש לנו סיבה להאמין כי ההתקפה הייתה קשורה בפעילויות הסמים שלו".



חשודים במעורבות בסחר בסמים לא חוקי הפכו למטרה של הנשיא רודריגו דוטרטה לאחר שנכנס לתפקיד ב-30 ביוני. ארגוני זכויות אדם דיווחו כי יותר מ-1,000 פיליפינים נהרגו על ידי חמושים בלתי מזוהים בין ה-1 ביולי ועד ה-19 באוגוסט ומפקד המשטרה, רונלד דלה רוסה, אמר בשימוע בפני חברי הסנאט במנילה, כי 712 חשודים נהרגו בפעילות משטרתית. 



רודריגו דוטרטה, נשיא פיליפינים. צילום: רויטרס
רודריגו דוטרטה, נשיא פיליפינים. צילום: רויטרס



הנשיא החדש מחזיק בקו נוקשה


כמי שהצליח למגר את הפשע בעת שעמד בראש העיר דבאו סיטי שבדרום המדינה והפך אותה לאחת הערים הבטוחות במדינה, הבטיח דוטרטה במהלך קמפיין הבחירות ליישם זאת גם ברמה הארצית ואפילו להרוג 100 אלף פושעים, אם הוא ייבחר. גם אחרי ניצחונו בבחירות במאי האחרון, הוא המשיך בקו הנוקשה והפציר באזרחים שמחזיקים בכלי נשק להרוג סוחרי סמים שמתנגדים למעצר. "תרגישו חופשיים לקרוא למשטרה או שתעשו את זה בעצמכם אם יש לכם אקדח, יש לכם התמיכה שלי", אמר.



בתוך כך, פרשה נוספת שהביאה לסערה בפיליפינים היא מציאת שלוש גופות שהתגלו באזורים שונים של העיר פסאי, פרבר מדרום למנילה, בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, 23 ביולי. ליד כל אחת מהן הוצב קרטון, שעליו נכתב "סוחר סמים". המתנקשים נעלמו בחשכת הלילה ועד כה לא נתפסו. לכאורה, שלושת מקרי המוות לא היו זוכים לתהודה, בוודאי לא מחוץ לפיליפינים, אילולא צלם עיתונות היה לוכד בעדשת המצלמה שלו את התמונה הקשה שבה נראה אחד הקורבנות, מייקל סיארון (29), שוכב חסר חיים בידיה המחבקות של רעייתו הבוכייה, ג'נילין אוליירס (26), בזירת הרצח. הצילום, שפורסם למחרת בעמודו הראשי של ה"פיליפין דיילי אינקוויירר", הפך בתוך שעות לוויראלי ברשתות החברתיות.