רעידת האדמה באיטליה: הוכרז היום (שבת) יום אבל לאומי באיטליה עבור קרוב ל-300 האנשים שנהרגו מרעידת האדמה בעוצמה 6.2 שפגעה באזור. ראש הממשלה מתאו רנצי הגיע להלוויות של הקורבנות בארקטה, אחת הערים שספגה אבידות רבות ברעש האדמה והדגל יורד לחצי התורן ברחבי המדינה. מצב חירום הוכרז באזורים שנפגעו ו-50 מיליון יורו יועברו לשיקום האזורים שנפגעו. מניין ההרוגים הרשמי עומד על 284 לאחר שלא נמצאו ניצולים מאז יום רביעי בלילה, כאשר רוב הקורבנות היו איטלקים, אבל כמה זרים היו בין ההרוגים, כולל שלושה בריטים. למרות זאת, הרשויות אומרות שהן ימשיכו את החיפוש עד שיהיו בטוחות כי הסיכוי למצוא אנשים הוא קלוש.



צוותי ההצלה חילצו עד עתה 215 אנשים והם ממשיכים לחפש ניצולים, אם כי ברור שככל שחולפות השעות הסיכוי למצוא כאלה הולך ופוחת וכבר עתה הוא קרוב לאפס. הכלבים והחיישנים המשוכללים שמפעילים המחלצים כבר לא מגלים סימני חיים בין הריסות הבתים. התחושה הכללית היא שצוותי ההצלה יוציאו בימים הקרובים גופות רבות מבין ההריסות. בתוך כך רעידות משנה הורגשו במהלך הלילה וכשהחזקה מביניהן הייתה בעוצמה 4.2.



צוותי החילוץ עם כלבי האיתור באיטליה. צילום: רויטרס
צוותי החילוץ עם כלבי האיתור באיטליה. צילום: רויטרס



רעידות האדמה המשניות יימשכו עוד חודשים


כזכור, רעידת אדמה חזקה הכתה ביום רביעי באזור העיר פרוג'יה במרכז איטליה שעוצמתה נמדדה ברמה של 6.2, בסביבות השעה 04:30 במחוז אומבריה והורגשה גם ברומא. כתוצאה מרעידת האדמה בניינים במספר ערים במדינה קרסו. סוכנות ההגנה האזרחית באיטליה הגדירה את רעידת האדמה כ"חמורה" ולאחר מכן הורגשה רעידת משנה בעוצמה של 5.5 וגיאולוגים בסוכנות ההגנה האזרחית אומרים שהתושבים חייבים להתרגל לרעידות האדמה העוקבות, שיימשכו עוד כמה חודשים, עד שהאדמה תירגע.



נזקי רעידת האדמה באיטליה. צילום: רויטרס
נזקי רעידת האדמה באיטליה. צילום: רויטרס



ממשלת איטליה זכתה לביקורת על כך שלא מנעה מקרי מוות נוספים לאחר שארעה רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 6.3 בשנת 2009 סמוך לל'אקווילה במרכז המדינה, אז נהרגו 300 בני אדם, כאשר 1,500 תושבים נוספים נפצעו. המומחים לרעידות אדמה זועמים על הממשלה, שלדבריהם לא עשתה מאומה כדי למנוע את הרס הבתים. "מדוע במדינות אחרות רעידת אדמה בדרגה 6 גורמת רק נזקים למבנים ואילו באיטליה הם קורסים כמו ארמון קלפים?", שואל הגיאולוג וורנר מארזורקי. "הממשלה חייבת להשקיע בשיפוץ מבנים ובהתאמתם לתנאים הבסיסיים של איטליה. לא ייתכן שבתים קורסים ברעידות אדמה בדרגה 6".



ממדי האסון נחשפים. צילום: רויטרס
ממדי האסון נחשפים. צילום: רויטרס



המומחים אומרים ששיקום המבוסס על תקנים נכונים הוא האלטרנטיבה היחידה שיש לאיטליה כדי לשרוד את רעידות האדמה הבאות, אבל קשה להסביר מדוע בית הספר המקומי באמטריצ'ה, שנבנה רק לפני ארבע שנים על פי כל הכללים והתקנים הסיסמיים, קרס מיד וקבר תחתיו ילדים רבים.