תמיכה מכיוון לא רצוי: דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מוכר בפיו הגדול ובהתבטאויות האנטי-מוסלמיות שלו. בהתאם להצהרות הלוחמניות שלו נגד "ארגון המדינה האסלאמית" (דאעש) כי "יחסל את הארגון" ולכוונתו לשלוח 30 אלף חיילים אמריקאים נוספים שיילחמו בו ניתן היה לצפות שהארגון הרצחני יחשוש מבחירתו. למרבה ההפתעה, על-פי נתונים שמפרסם המגזין היוקרתי "Foreign Affairs", רבים מחברי ארגון דאעש היו מעדיפים לראות דווקא את טראמפ נבחר לנשיאות.



ראיונות עם תומכי דאעש שערקו מהארגון מראים כי הג'יאהדיסטים תומכים בטראמפ לנשיאות ארה"ב כי הם מאמינים שהוא "יוביל את ארה"ב לנתיב של הרס עצמי". בנוסף לכך, בשבוע שעבר כתב דובר דאעש בעמוד רשמי של הארגון כי הוא "מבקש מאללה לתת לטראמפ לנצח". תומך נוסף של הארגון כתב בעמוד אחר: "ההגעה של טראמפ לבית הלבן חייבת להיות בראש סדר העדיפויות של הג'יאהדיסטים בכל מחיר".



תמיכה מפתיעה, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
תמיכה מפתיעה, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



מצפים ללחימה בין המערב לאסלאם


ניתוח שיחות של תומכי דאעש בעבר ובהווה ברשתות החברתיות, בנוסף לראיונות, מעלה באופן חד משמעי כי אלה מעדיפים את דונלד טראמפ לעומת הילרי קלינטון. כשהתבקשו המרואיינים להסביר את תמיכתם בטראמפ הם מנו מספר סיבות. הראשונה היא כי הרטוריקה האנטי-מוסלמית של טראמפ משחקת לטובת הנרטיב של דאעש, לפיו העולם נמצא במצב דו-קוטבי בו מתנהלת לחימה בין המערב לאסלאם. סיבה נוספת היא שתומכי דאעש מקווים כי ההתנהלות של טראמפ תוביל להקצנה בקרב המוסלמים בארה"ב ובאירופה, מה שיגביר את המוטיבציה של חלקם לבצע פיגועים ספונטניים במדינות מוצאם.



בנוסף לכך, תומכי דאעש מאמינים כי טראמפ מנהיג לא יציב ולא רציונלי, מה שיוביל להחלטות אימפולסיביות שיחלישו את ארה"ב. חלק מתומכי הארגון מאמינים כי טראמפ יוביל את ארה"ב ואת בעלות הברית להתנגשות אפוקליפטית עם דאעש, דבר לו הם מצפים. אמנם לא כל לוחמי דאעש עוקבים בדריכות אחר מערכת הבחירות בארה"ב אך אלה העוקבים אחר הסיקור צופים נלהבים של המחלוקות, מה שהם מאמינים שגורמת נזק רציני לארה"ב.



תפיסת העולם של דאעש מבוססת על עולם דו קוטבי ובו חלוקת דיכוטומית בין 'אויבים' ל'חברים'. לטענת אחד מלוחמי דאעש, "טראמפ הוא האויב המושלם". כך לדוגמא, הנאומים הארסיים של טראמפ נגד האסלאם דווקא מספקים באופן אירוני חומר רב עבור התעמולה הבלתי פוסקת של ארגון דאעש. פעיל נוסף בארגון הסביר כי שמח שטראמפ אמר דברים רעים על מוסלמים. "זה מוכיח כי יש את העולם האסלאמי ואת העולם האנטי-אסלאמי. כאשר טראמפ תוקף את המוסלמים הוא מוכיח שהמערב נגד האסלאם ודבר זה מגביר את המוטיבציה של הג'יאהדיסטים", הסביר.



ניתן להניח כי טראמפ מופתע מהנתונים שכן רק לפני כשלושה שבועות תקף את יריבתו הילרי קלינטון בכנס בחירות בניו המפשייר ואף אמר כי "דאעש מפנטזים שקלינטון תהיה הנשיאה הבאה".



בתוך כך, ארגון דאעש פרסם סרטון חדש ובו נראים ילדים זרים בשירותו, מוציאים להורג באמצעות אקדחים. בסרטון, שרמת אמינותו נראית גבוהה, מצולמים חמישה ילדים לובשים מדים ומוציאים להורג ויורים בחמישה שבויים הכורעים ברך לפניהם.



ילדים מוציאים להורג בשירות דאעש
ילדים מוציאים להורג בשירות דאעש