איראן הודיעה היום (ראשון) על מעצר בחשד לריגול של חבר בצוות המו"מ שלה, שהיה חלק משיחות הסכם הגרעין שהושג בשנה שעברה מול המעצמות. גולמוחסיין מוחסני אג'אגי, דובר המערכת המשפטית של המדינה, מסר במהלך תדרוך שבועי כי החשוד שוחרר בערבות לאחר ששהה מספר ימים בכלא וכי הוא עדיין תחת חקירה. עוד נמסר כי החשוד הושתל ככל הנראה ע"י מדינה זרה.



בהודעה לא נמסר מהי זהותו של העצור, אולם בשבוע שעבר דווח באתר החדשות האיראני נאסים כי עבדול רזה דורי איספהאני, שהיה יועץ בכיר של נגיד הבנק המרכזי של איראן וחבר בצוות הכלכלי בשיחות הגרעין עם המעצמות, נעצר. לפי הדיווח, המעצר בוצע בחשד שאיספהאני מכר מידע חיוני על הכלכלה האיראנית לגורמים זרים.  בריאיון שהעניק לכריסטיאן סיינס מוניטור בספטמבר אשתקד, אחרי שהושג ההסכם ההיסטורי על תוכנית הגרעין, הוא הבהיר כי תם העידן שבו חברות זרות צריכות לחשוש מעסקים עם איראן בגלל הסנקציות שהוטלו על המדינה. "איראן נמצאת שם כעת בתור שותפה שלכם", אמר.




המנהיג העליון של איראן אייתולה עלי חמינאי, התייחס היום לחשיפת הפרשה וצייץ דרך חשבון הטוויטר שלו: "אויבינו חייבים לדעת כי במקרה של פלישה, הם יעמדו בפני מהלומה כבדה". עוד כתב כי "ההגנה שלנו תכלול גם תגובה".






"הסתנן לשיחות הגרעין מול המעצמות". החתימה על ההסכם. צילום ארכיון: רויטרס


העסקה מול המעצמות, שהנוסח הסופי שלה נחתם ביולי 2015 בוינה, כללה אמנם הקלה בסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן, אך רבים במדינה הגיבו אליה בצורה שלילית, בטענה כי הם רואים בה את כניעתם לארצות הברית. במסגרת ההסכם, הייתה צריכה איראן לצמצם את העשרת האורניום מרמה של עשרים אחוז שמאפשרת פיתוח של נשק גרעיני לרמה של 3.67 אחוזים ולצמצם את מאגר האורניום המועשר שלה ל-300 קילוגרם בלבד.

היא גם נדרשה להסיר את ליבת כור המים הכבדים באראק, אשר מאפשר פיתוח של פצצה מבוססת פלוטוניום. כמו כן, התחייבה טהרן להפעיל לא יותר מ-5,600 צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז ולהוציא את כל החומרים הגרעיניים ממתקן ההעשרה בפורדו. 


המדען האיראני שהוצא להורג


רק בתחילת חודש אוגוסט, הודו בממשל האיראני כי הוציאו להורג את שהראם אמירי, מדען גרעין איראני, שנעצר בשנת 2010 והורשע בריגול לטובת ארצות הברית. "כחלק מהקשר שלו עם ארצות הברית, הוא מסר מידע חיוני לאויב", הודיעה אז סוכנות הידיעות הרשמית של איראן במסיבת עיתונאים שערכה בנושא.

אמירי נעלם לראשונה בשנת 2009, במהלך מסע עליה לרגל לסעודיה, ולאחר ששב מארצות הברית לאיראן הוא נעצר. בתחילה הוא התקבל כגיבור באיראן, וטען שנחטף ואולץ לספק מידע לאנשי ה-CIA. אך גורם אמריקאי ציין אז כי הוא ביקש מקלט במדינה, וכי וושינגטון קיבלה ממנו "מידע שימושי". שנה לאחר ששב לאיראן, הוא נשפט לעשר שנות מאסר, ולאחר מכן עונשו הוחמר והשופטים הודיעו על הוצאתו להורג.

כור המים הכבדים באראק. צילום:רויטרס