בשורות רעות לחובבי הקפה. אם לא יחול שינוי דרמטי בהתחממות הגלובלית בשנים הקרובות, ייתכן כי עד שנת 2080 לא יהיו יותר פולי קפה בעולם. בדוח שפרסם מכון האקלים באוסטרליה עולה כי עקב העלייה המשמעותית בטמפרטורות, מזיקים שונים ופטריות - עלולה כמות פולי הקפה לרדת ב-50% עד שנת 2050, ולהיעלם לחלוטין עד שנת 2080.



היעלמותם של פולי הקפה תשפיע לא רק על חובבי המשקה, אלא גם על 120 מיליון בני אדם העוסקים בגידול פולי קפה למחייתם, רבים מהם ממדינות עניות במיוחד. כיום מייצאות 70 מדינות ברחבי העולם פולי קפה, כאשר במדינות רבות נחשב הקפה כענף היצוא העיקרי.



"במבט קדימה, קשה לראות כיצד המחירים לצרכן לא יושפעו בצורה קשה מהפחתת אזורי הגידול וההשפעה של האקלים הקשה. יותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוניים באזורי גידול קפה מרכזיים יגרמו למחסור חמור באספקת הקפה, ותנאי מזג אויר חמים במיוחד יפגעו בטעם ובארומה של הפולים", נכתב בדוח של מכון האקלים האוסטרלי.



"לא מדובר בעתיד רחוק"



חוקרי המכון הסבירו כי מזג האויר החם מביא להתפשטות פטריות ומזיקים שונים, שפוגעים בגידולי הקפה בצורה קשה.הדוח הפסימי מצטרף לדוח שפרסמו 80 מדענים מ"גני קיו", הגנים הבוטניים המלכותיים בבריטניה, שטענו כי פולי הקפה עשויים להיעלם מהעולם עד לסוף המאה הנוכחית, עקב ההתחממות הגלובלית ומזג האוויר הקיצוני.



מריו צרוטי, דובר חברת הקפה לוואצה, אמר כי יצרניות הקפה מודעות לבעיה הקשה. "ענן כבד מרחף מעל הראש שלנו. זה רציני בצורה דרמטית. לשינויי האקלים יש השפעה דרמטית לרעה כבר עתה. לא מדובר בעתיד רחוק, אלא בהווה של ייצור הקפה", אמר.