51 מיליון איטלקים בעלי זכות בחירה היו אמורים להשתתף במשאל העם שנערך היום (ראשון) לשינוי החוקה, אך על פי אחוזי ההצבעה עד כה, יותר משליש מהם לא מימש את זכותו. מדהים, אבל על פי סקרים מרביתם לא הבינו את מהותו. רק מצביעים בודדים שהגיעו לקלפי ליד ביתי הכירו את הרפורמות ה"אציליות" של מתאו רנצי כשהחשובות בהן הן ביטול סמכות הסנאט שאמור להפוך לנציגות של אזורי המדינה, קיצוץ של 200 סנאטורים שיביא לחסכון של מיליוני יורו והקלה ניכרת בסבך הבירוקרטי של המדינה.



המצביעים שבאו לקלפי התחלקו לשתי קבוצות. הראשונה שכללה את אנטוניו, סנדרה, סרג'יו ולאורה, לא חששו לומר לי כי באו להצביע נגד רנצי. "מאסנו בראש הממשלה השחצן, שאינו מקיים את דבריו. אנו רוצים להפיל את ממשלתו", אמרו. הקבוצה השנייה, שכללה את מרקו, לינדה ושרה, שחייכו ואמרו לי כי אינם מאמינים ברפורמות, אך סבורים ש"רנצי הוא ראש הממשלה הטוב ביותר שהיה לאיטליה בשנים האחרונות. הוא צעיר, שאפתני ומשרה אמון".



הקבוצה השלישית לא טרחה להגיע לקלפי. אלה האיטלקים שמאסו בפוליטיקה ואשר החליטו להתעלם ממשאל העם ומהפוליטיקאים המושחתים שמנהלים את המדינה. רוזריה, למשל, אמרה כי איבדה את האמון במערכת הפוליטית. "רנצי, ברלוסקוני, מונטי. כולם מוכשרים בפיזור הבטחות למצביעים, אך עם פנסיה של 1,000 יורו אני מתקשה לסיים את החודש".



כלי התקשורת והפרשנים, לעומת זאת, התייחסו למשאל העם ולרפורמות של רנצי בכובד ראש. ה"פיננשל טיימס", כתב למשל, כי אם משאל העם של רנצי ייכשל, שמונה בנקים עלולים להתמוטט". עיתונים ופרשנים אחרים דוגמת ה"אקונומיסט", "איל ג'ורנאלה" ואחרים, כתבו כי כישלון במשאל העם עלול להביא לא רק להתמוטטותה הכלכלית של איטליה, אלא של האיחוד האירופי כולו.



גל הפופוליזם שטף גם את איטליה כשמנהיג מפלגת המחאה "חמשת הכוכבים", בפה גרילו, העליב את רנצי והוסיף כי הרפורמות שלו חסרות כל משמעות ותוכן. "הוא יהרוס את המדינה לכן יש לסלקו מהשלטון מהר ככל האפשר" , אמר. גם עמיתו הימני קיצוני מ"הליגה הצפונית", מתיאו סאלביני, שכרת ברית עם מארין לה פן, לא חסך בעלבונות כלפי רנצי וקרא לסילוקו. שניהם צידדו בפרישה מהאחוד האירופי ובבלימת גל המהגרים בנחישות רבה יותר.



ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, שתחילה תמך ברפורמות של רנצי, היה מתון מהאחרים. אחרי ניתוח הלב שעבר בגיל 80 הוא רואה ברנצי את המנהיג היחיד בזירה, אך אמר שיצביע נגד משאל העם. למה? כי הוא עלול להביא למשטר דיקטטורי. ברלוסקוני הוסיף שלא יפריע לאלפי עובדי חברת התקשורת שלו "מדיאסט" שהחליטו להצביע בעד הרפורמות של רנצי.



הפרשן מאסימו פרנקו משוכנע כי נשיא המדינה סרג'יו מאטרלה ימנע ממפלגת המחאה והימין הקיצוני לתפוס את השלטון. "ייתכן שרנצי אכן יתפטר אם יפסיד במשאל העם, אך אני מניח שהנשיא יציע לו או לאחד משרי המפלגה הדמוקרטית שבשלטון להרכיב ממשלה זהה לקודמתה". לדבריו, כל המפלגות אינן מעוניינות בבחירות חפוזות "ובל נשכח שאיטליה צריכה לערוך רפורמה בשיטת הבחירות, אחרי שבית הדין העליון החליט שהשיטה הקודמת הייתה פסולה. עניין שעלול לקחת חודשים רבים".



בדבר אחד הסכימו כל הפרשנים. כישלון במשאל העם וביטול הרפורמות של רנצי יפגעו קשות במהימנותה של איטליה וביציבותה. דבר שעלול לגרום תיאבון לספקולנטים בתחום הפיננסי.



אבל נראה שהיציבות הפוליטית והספקולנטים אינם מדאיגים יותר מדי את האיטלקים שהחליפו 63 ממשלות ב-70 השנים האחרונות