דונלד טראמפ הושבע הערב (שישי) לתפקיד נשיא ארצות הברית ונכנס בכך רשמית לתפקידו, במקומו של ברק אובמה. הוא הנשיא ה-45 של ארצות הברית של אמריקה. הטקס בגבעת הקפיטול שבבירה וושינגטון נערך מול קהל של מאות אלפים ובנוכחות בכירי המערכת הפוליטית האמריקאית. מייק פנס הושבע לתפקיד הסגן. לאחר ההשבעה נאם טראמפ את נאומו הראשון כנשיא, נאום שהמשיך את הקו שאפיין את מצע הבחירות שלו.





"אנחנו מאוחדים כאן היום במטרה לבנות מחדש את המדינה שלנו – בשביל כולנו. נשנה את המסלול של ארצות הברית והעולם להרבה מאוד שנים. נתמודד עם אתגרים וקשיים – אבל נעשה את העבודה", אמר בנאומו.

"אנחנו מגיעים לוושינגטון כדי להחזיר אותה לכם, העם, שלא ניהנה כבר שנים מפרותיה. הפוליטיקאים הצליחו אבל העבודות והמפעלים עזבו. הממסד שמר על עצמו ולא על האזרחים. הניצחונות שלהם לא היו הניצחונות שלכם. זה משתנה עכשיו. מעכשיו הממשל יהיה של העם שוב, העם יחזור להיות השולט. הנשים והגברים הנשכחים של המדינה שלנו לא יהיו נשכחים יותר". 

דונלד טראמפ מושבע לנשיאות. צילום: רויטרס
 
"מהרגע הזה – "אמריקה ראשונה". כל החלטה על סחר או מסים או מדיניות חוץ תהיה במטרה לשרת את העם והעובדים האמריקאים. אנחנו נגן על הגבולות שלנו ולא נתן שיהרסו לנו את המדינה. נראה רצון טוב כלפי מדינות אחרות אבל נסביר להם שהאינטרסים שלנו קודמים לכל. לא נכריח לאף אחד לאמץ את הדרכים שלנו, אבל נהיה דוגמה זוהרת לשאר העולם. נאחד את כולם נגד הטרור, שאנחנו נשמיד מפני כדור הארץ. יחד, נהפוך את ארצות הברית לגדולה שוב", סיים טראמפ כשהוא מצטט את סיסמת הבחירות שלו.

דונלד טראמפ הושבע לתפקיד הנשיאות על ידי נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס, כשהוא נשבע על ספר תנ"ך שקיבל מאמו בילדותו ועל ספר תנ"ך ששייך היה לנשיא אברהם לינקולן. טראמפ החל בלוח הזמנים של יום ההשבעה עם ביקור בכנסיית סנט ג'ון שבוושינגטון הבירה. לאחר מכן הוא הגיע עם רעייתו מלניה לבית הלבן, שם הם קיימו פגישה אחרונה עם הזוג אובמה בטרם החליפו אותם רשמית. 
טראמפ עולה לטקס ההשבעה. צילום: AFP


הזוג טראמפ מתקבל בבית הלבן על ידי הנשיא היוצא אובמה ורעייתו, היום. צילום: רויטרס


טקס ההשבעה נערך מול קהל של מאות אלפי אנשים. הוא אובטח בצורה קפדנית, כשאת רשויות החוק מעסיקה במקביל גם שורת מחאות נרחבות שמתקיימות בעיר נגד כניסתו של טראמפ. באחד ממוקדי ההפגנות ניפצו פעילים לבושי שחורים שמשות של בתי עסק ומכוניות בוושינגטון. במהומות ברחבי וושינגטון לאחר ההשבעה נעצרו יותר מ-90 אנשים. כ-60 חברי קונגרס הודיעו כי ייעדרו מהטקס גם הם במחאה על כניסתו של טראמפ, אייל הנדל"ן וכוכב הריאליטי שהואשם בגזענות, מיזוגיה וחוסר כשירות, לתפקיד מנהיג האומה. מדובר במספר חריג בגובהו. הילרי קלינטון, מולה התמודד טראמפ על הנשיאות, בחרה כן להגיע לטקס, יחד עם בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון. לטקס הגיעו כנהוג על פי המסורת גם הנשיאים לשעבר ג'ורג' וו. בוש וג'ימי קרטר.