האם איראן ממשיכה בהתגרויות? יממה אחרי שהממשל האמריקאי שלח אזהרה לטהרן בעקבות הניסוי של הטיל הבליסטי, דיווח היום (חמישי) יומון גרמני כי איראן ביצעה ניסוי בטיל שיוט שמסוגל לשאת ראש קרב גרעיני.



העיתון די וולט ציטט גורמי ביון בלתי מזוהים שטענו כי איראן ביצעה ניסוי מוצלח ראשון בטיל השיוט "סומאר" לטווח של 600 קילומטר. עם זאת, גורמי המודיעין הזהירו כי הטיל, שיכול לשאת גם ראשי נפץ גרעיניים, מסוגל להגיע לטווח של 2,000 עד 3,000 קילומטר ולאיים על אזורים נרחבים באירופה.



טיל השיוט שנקרא על שמה של העיר סומאר שהותקפה על ידי עיראק בנשק כימי במהלך המלחמה בין המדינות בשנות השמונים נחשף לראשונה בשנת 2015. ההערכות הן כי הוא מבוסס על טיל השיוט הרוסי KH-55 שנמכר לאיראן על ידי אוקראינה בשנת 2005, וזאת אחרי שהאיראנים השיגו טילים דומים בשוק השחור בין 1999 ל-2001.





"אני לא מופתע מהדיווח הזה", הודה המומחה לענייני ביטחון, הנס רוהלה, בשיחה עם די וולט. "האיראנים ניסו במשך יותר מעשור לפתח את הטכנולוגיה הדרושה". הוא ציין כי טילי שיוט קשים יותר ליירוט מאשר טילים בליסטיים רגילים מאחר שהם טסים בגובה נמוך יותר ומסוגלים להתחמק מהמכ"ם.



רוהלה הדגיש כי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שאוסרת על איראן לפתח תוכנית הטילים ולבצע ניסויים עוסקת רק בטילים בליסטיים ולא בטילי שיוט ועל כן האיראנים יכולים לטעון שאינם מפרים את הסנקציות ויכולים לפתח את הטילים ללא חשש.



הדיווח הגרמני, שעדיין לא זכה לתגובה רשמית של הביון הגרמני, מגיע אחרי שמוקדם יותר השבוע נחשף כי איראן ערכה ניסוי של טיל בליסטי לטווח בינוני מדגם ח'וראמשהר. הטיל שוגר מבסיס הניסויים ליד סמנאן, מזרחית לטהרן, והוא טס למרחק של 965 קילומטר לפני שהתפוצץ במה שגורמים הגדירו כניסוי כושל של שלב הכניסה מחדש לאטמוספרה.



באיראן אישרו את קיומו של הניסוי, אולם הבהירו כי מדובר באמצעי להגנה עצמית ולכן לא מדובר בהפרת ההחלטה של מועצת הביטחון. "הניסוי האחרון היה במסגרת התוכנית ההגנתית שלנו ואנחנו לא נאפשר לאף גורם זר להתערב בענייני הביטחון שלנו", אמר שר ההגנה, בריגדיר גנרל חוסיין דקהאן.



אמש הכריז היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, מייקל פלין, כי הממשל שולח אזהרה לטהרן בעקבות הניסוי. עם זאת, הוא הטיל על הממשל הקודם את האחריות על ההסכם שגובש בין איראן לבין המעצמות בשנת 2015 ואשר עוסק רק בתוכנית הגרעין. "הנשיא טראמפ ביקר בחריפות את ההסכמים השונים שהושגו בין איראן ובין ממשל אובמה, ועם האו"ם, ואמר שהם חלשים ולא יעילים", הבהיר פלין.