פקחי רשות הטבע והגנים נחשפים לא מעט לחוויות ומראות מרהיבים ונדירים של חיות הבר והטבע במיטבו, וזאת גם כמעט תמיד באופן בלתי אמצעי, כמי שנמצאים הכי קרוב שאפשר לטבע. לחוויה מיוחדת כזו זכו פקחים באילת, במסגרת עבודות צלילה שגרתית שערכו. הפקחים תיעדו מפגש נדיר עם כריש לווייתן, ששחה ממש לידם. 

צוות הפקחים, שהיה בדרכו חזרה מהמשימות התת ימיות שלו, היה ערוך עם ציוד צלילה וצילום מקצועי, מה שאיפשר להם לתעד את המפגש מעל ומתחת למים.

כריש לוויתן. צילום: עמרי יוסף עומסי
כריש לוויתן. צילום: עמרי יוסף עומסי


"בעבר היו מפגשים בין צוללנים באילת לכריש הלוויתן , שחלקם גם תועדו, אך התיעוד כאן הוא בהחלט יוצא דופן לאור ההיערכות שלנו מבחינת ציוד צילום וצלילה. מדובר בטבע במיטבו, שמתאפשר בין היתר בזכות הגנה על שמורות הטבע הימיות באילת ובכלל. תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם".

ברשות הטבע והגנים מציינים כי הכריש מגיע לאילת בתקופה זו, ולקרבת החוף, בחיפוש אחר מזון. מדובר בבעל חיים עדין וידידותי יחסית. עם זאת, ידוע גם על מקרי תקיפות נדירים שקרו מחוץ לישראל, כתוצאה מהתגרות בכריש. בתוך כך מבהירים ברשות, כי מדובר בחיה מוגנת, שמצב השימור שלה מוגדר כיום על ידי ה- IUCN  - האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, כמין בסכנת הכחדההכריש לוויתן, למרות שגודלו יכול להגיע גם לאורך 12 מטר ומעלה, אינו נחשב למסוכן לאדם וניזון מפלנקטון - צבר של אורגניזמים השוכנים במימי האוקיינוסים והימים. הוא נחשב לדג הגדול בעולם.


לאור כך, אסור להתקרב אליו יתר על המידה, לחסום את הנתיב שלו, לגעת בו ולעשות כל פעולה שפוגעת בו בדרך זו או אחרת ומפריעה לו לנוע בחופשיות . במקרה שנתקלים בו, ממליצים ברשות, אפשר לצלם אותו וליהנות מהרגע ומהחוויה אך לא מעבר. כמו כן חשוב למנוע כל פגיעה בו במגע עם כלי שייט ומנועי סירות.