מתקפת טרור בברצלונה: ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, נטל אחריות על פיגוע הדריסה שאירע הערב (חמישי) בברצלונה, כאשר רכב מסחרי דהר לעבר עוברי אורח ברחוב לה רמבלה המתויר. הארגון הרצחני הודיע דרך סוכנות הידיעות עאמק כי הוא אחראי לביצוע הפיגוע. 


כזכור, בשעות הערב המוקדמות, ואן מסחרי בצבע לבן דהר במהירות לעבר עשרות בני אדם שצעדו ברחוב לה רמבלה בברצלונה. כתוצאה מהפגיעה נהרגו לפחות 13 בני אדם וכ-100 נוספים נפצעו. משטרת ברצלונה עצרה שני חשודים בביצוע הפיגוע, והרגו חשוד נוסף במהלך קרב יריות עם המשטרה מחוץ לעיר. מוקדם יותר פרסמה המשטרה תמונה של אחד החשודים, דריס אוקביר, צעיר בשנות ה-20 לחייו בן להורים מהגרים ממרוקו. הרכב המסחרי שבאמצעותו בוצעה הדריסה הוא רכב שכור, בדומה לרכב שבו השתמשו המפגעים בלונדון לפני כחודשיים. בנוסף לכך אישרה המשטרה כי שני שוטרים נפצעו במהלך אירוע דריסה נוסף שאירע בברצלונה, אך לא ברור האם מדובר באירוע הקשור לפיגוע.
רה"מ נתניהו בחדר המצב

 נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גינה את הפיגוע וכתב בחשבון הפייסבוק שלו "ארצות הברית מגנה את פיגוע הטרור ותעשה ככל שביכולתה כדי לעזור. היו חזקים, אנו אוהבים אתכם". במהלך הפיגוע היו דיווחים על אירוע נוסף שמתרחש בעיר, בו  על פי המדווח מוחזקים בני ערובה במסעדה בסמוך למקום הפיגוע, אך משטרת ברצלונה דיווחה כי לא התרחש האירוע.

החשוד בביצוע פיגוע הדריסה. צילום מסך


האירוע התרחש סמוך ללה רמבלה, רחוב ראשי בעיר ואזור חביב על תיירים. גורמים במשטרת ברצלונה דיווחו כי האזור נסגר לתנועת אנשים וכלי רכב. ממשרד החוץ נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים באירוע וכי ישנם כ-30 מנותקי קשר. בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לחדר המצב שנפתח במשרד החוץ.

הרב מאיר בר חן, רבה של העיר ברצלונה מסר: "קיבלנו הנחייה מאנשי הביטחון של הקהילה לסגור את כל מוסדות הקהילה. בתי הכנסת סגורים ואין תפילות". הוא הוסיף כי "כוחות הביטחון מקיימים סריקות". הרב ציין כי לפני שלושה שבועות "התריעו בפנינו שאנחנו צריכים להיות זהירים ולא להסתובב במקומות הומי אדם".

הרב דוד ליברזון שנמצא בבית חב"ד הסמוך למקום אמר בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "אין לנו בינתיים חדשות. לפי מה שאנחנו מבינים ליהודים שלום". הוא הסביר כי "במסעדה הכשרה שנמצאת סמוך למקום הפיגוע נמצאים אנשים שמבוצרים בשל הנחיות של המשטרה להישאר בפנים, אבל אנחנו מבינים שהם בטוחים ולא נמצאים תחת איום כלשהו". לדבריו, כולם בסדר, למרות שזה היה קרוב מאד. "יש אנשים בפנים כי המשטרה לא פתחה את האזור", ציין, "בינתיים לא קיבלנו הנחיות ממשרד החוץ. היום הקהילה תהיה סגורה, קיבלנו החלטה מבלי לחכות להנחיות מיוחדות. מחר אנחנו מקווים לפתוח".
 
הרכב שנעשה בו שימוש בפיגוע הדריסה. צילום: טוויטר


בתוך כך, על פי דיווח בעיתון הבריטי ה"מירור", ה-CIA הזהיר את ספרד מפני פיגוע טרור כבר לפני כחודשיים. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי אמר כי הוא נמצא בקשר עם גורמי ההצלה במקום. "העדיפות הראשונה שלנו היא טיפול בפצועים", הסביר בציוץ בטוויטר.

בפוקס ניוז מדווחים כי ייתכן ושני החמושים שנכנסו מוקדם יותר היום למסעדה הטורקית - מחזיקים בבני ערובה במקום. כלי התקשורת במדינה מדווחים כי הנהג נראה בורח רגלית מהמקום וכי מתנהל משא ומתן עם החמושים, ככל הנראה המפגעים.


בתוך כך, רשויות החירום במדינה הורו על סגירת תחנות המטרו והרכבת הסמוכות לאזור והשבתת התחבורה הציבורית בעיר. עוד נמסר כי על האזרחים להימנע מלהתקרב לאזור. על פי הדיווח, אירעה בסמוך למסעדת "מכבי" הכשרה. גורמים במסעדה סיפרו בשיחה עם "מעריב אונליין": "סועדים רבים היו במסעדה בעת הפיגוע, בהם ישראלים רבים, והם לא נפגעו באירוע". עוד נמסר כי "ישנם מראות קשים בשדרה".

Police strolling the streets with guns near #LasRamblas after van attack @CNN #Barcelona pic.twitter.com/eK61yy9JgD
אזרחים מפונים מזירת פיגוע הדריסה בברצלונה. צילום: AFP



עד ראייה: "ברחנו על נפשנו, סביר להניח שהאירוע מתוכנן"


ברק בן גל סיפר לחדשות 2 כי "הייתי באזור 10 שניות לפני שהאירוע התרחש. הבום היה בגבי. ברחנו על נפשינו. יש שם פצועים רבים והאירוע מתגלגל, זה מה שאנחנו יודעים כרגע. מדובר בעשרות אנשים שנפגעו". לדבריו, "סביר להניח שמי שעשה את זה תכנן את זה. האזור פונה מאנשים לחלוטין ויש כוחות משטרה רבים באזור. אני התרחקתי מהרחוב. זו פעם ראשונה שאני נתקל בסיטואציה כזו, הרחובות ריקים מאדם. חלק מבעלי החנויות הגיפו את התריסים וסגרו הכל". 

ניידות משטרה סמוך לאירוע הדריסה בברצלונה. צילום: AFP
 
עד נוסף, רן אלרתמן, שנמצא בברצלונה, תיאר: "ישבנו במסעדה מול אזור הדריסה, ממש יום יפה ופתאום שמענו רעש והייתה היסטריה רבה. הבנו שהתרחש אירוע דריסה, ותוך דקות הרחוב התמלא בשוטרים שפינו את כולם לתוך העסקים והבתים. כרגע הרחוב הזה ריק לגמרי. המולה רבה, אך נראה שהשוטרים עובדים מאוד יסודי, אם כי הם קצת בלחץ". 
 
"נמלטו למסעדה שהיינו בה המון פצועים בדרגות פציעה שונות, חלקם עם דימום בראש, וכעת יש כאן עוצר ואין יוצא ואין בא. יש פה מספר ישראלים, אנחנו משפחה של 16 אנשים ואיתנו יש עוד".

פיגוע דריסה בברצלונה. צילום: AFP


פיגועי דריסה הפכו ל"כלי נשק" פופולרי של פעילי טרור אסלאמי, שגבה את חייהם של עשרות רבות של בני אדם. רק בחודש יוני נהרגו באנגליה שבעה אנשים בפיגוע דריסה ודקירה בלונדון, עליו לקח דאעש אחריות, ובחודש מרץ חמישה נוספים נהרגו בפיגוע דריסה דומה שאירע באזור בניין הפרלמנט בווסטמיניסטר. 
 
גם בגרמניה אירע פיגוע דריסה, במהלך יריד חג המולד בחודש דצמבר האחרון. גם שם, משאית דהרה לעבר האירוע החגיגי ודרסה למוות תשעה בני אדם. בנוסף להם, רצח המחבל, אזרח תוניסאי, את נהג המשאית הפולני. ארגון המדינה האסלאמית נטל אחריות גם על הפיגוע הזה.
 
בצרפת עצמה, אירע פיגוע דריסה קטלני, בו נהג משאית דהר לעבר קהל חוגגי יום הבסטיליה, יום העצמאות הצרפתי, בניס והרג 84 בני אדם. צרפת עצמה הפכה לזירה מועדפת לפיגועים על רקע אסלאמי, כאשר בשנתיים האחרונות מעל ל-230 בני אדם נהרגו בסדרת פיגועים, בהם סדרת הפיגועים של נובמבר 2015, אז נהרגו 130 בני אדם, רבים מהם במהלך הופעת רוק באולם הבטאקלן. בשל סדרת הפיגועים הקשה צרפת נמצאת במצב חירום.