אמנם המפלגה הנוצרית דמוקרטית זכתה בבחירות, ואנגלה מרקל תשרת כקנצלרית בפעם הרביעית ברציפות - שיא בגרמניה, אך ייתכן והתוצאה תירשם כעגומה מבחינתה, ובעקבותיה תיאלץ את הקנצלרית הוותיקה לשנות כיוון בנוגע לתוכניותיה לעצב מחדש את אירופה יחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. מאז שנת 1949 לא זכתה המפלגה השמרנית בכל כך מעט מושבים בבונדסטאג, והודעתה של המפלגה השנייה בגודלה, הסוציאל-דמוקרטים, כי אין בכוונתה להמשיך בברית בין המפלגות שנקראה "הקואליציה הגדולה" תיאלץ את מרקל לקיים קואליציה עם מפלגת הירוקים ועם המפלגה הליברלית - מתנגדת חריפה של מקרון.

גם בחזית האופוזיציה למרקל צפוייות ארבע שנים קשות יותר מאלה שעברו עליה, לאחר שמפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AFD) זכתה ב-13% מהקולות, וצפוייה להוביל קו אנטי אירופי, אנטי הגירה ואנטי אסלאם ולאתגר את המפלגה השמרנית מימין, דבר שלא קרה מאז שנות החמישים. זה יהיה עולם חדש למרקל, שהתרגלה לקואליציות רחבות ובונדסטאג חסר שיניים ב-12 שנות שלטונה.

לא עוד אופוזיציה חסרת שיניים. מנהיג ה-AFD אחרי הכרזת התוצאות, צילום: רויטרס
לא עוד אופוזיציה חסרת שיניים. מנהיג ה-AFD אחרי הכרזת התוצאות, צילום: רויטרס

מפלגת 'כן לאירופה' ומפלגת 'לא לאירופה'



 

גם הקואליציה הצפוייה, עם הליברלים והירוקים צפוייה להיות סוערת ולא יציבה. בעוד המפלגה הירוקה תומכת נלהבת ב"אירופה חזקה", הליברלים דווקא לא תומכים העברת כוח לאירופה. "זאת תהיה קוליציה שמורכבת ממפלגת 'לא', מפלגת 'כן', והקנצלרית באמצע", הסביר אחד הפרשנים בגרמניה.
מקרון, שנבחר בעצמו לפני כשמונה חודשים וקרא לחידוש המאמצים וההתקדמות במסגרת גוש יורו, צעדים שמרקל תומכת בהם, אך גם בעבר התקשתה להעביר. עכשיו, עם הליברלים בקואליציה, וה-AFD באופוזיציה, כל חיזוק של הקשרים באירופה יהיה קשה הרבה יותר. האם מי שנתפשה כאישה החזקה באירופה תגלה בפעם הראשונה קשיים למשול ללא עוררין? קשה לומר. אך מה שבטוח הוא שעתידה של אירופה נשאר לוט בערפל.