הביקורת על התנהלותו של הנשיא דונלד טראמפ כבר הפכה לעניין שבשגרה באמצעי התקשורת בארצות הברית, אך נראה שלאחרונה גוברים הסימנים לכך שההתנגדות אליו עלתה מדרגה ולראשונה מאז כניסתו לתפקיד באה לידי ביטוי בדיונים על הליכי אימפיצ'מנט, האקט של שיגור הנשיא למשפט הדחה במליאת הסנאט.



בקרב מתנגדיו של טראמפ, כולל גורמים רפובליקנים, כבר נשמעו בעבר קולות שטענו כי אינו כשיר לכהונת הנשיא ויש להדיחו. אך הדיבורים האלה הוגדרו עד כה כהזיות, כחלומות בהקיץ. עם זאת, לאחרונה מסתמן שינוי מהותי בהתייחסות לנושא ההדחה, שבא לידי ביטוי בזירה הפוליטית הפנימית. דיונים על הדחת הנשיא טראמפ נשמעים ומהדהדים בגבעת הקפיטול בקרב מחוקקים בכירים, סנאטורים וחברי קונגרס. הדיבור על ההכרח בהדחתו של טראמפ כבר לא נעשה במפגשים סגורים, אלא בשיחות גלויות שמנהלים מחוקקים, לא רק דמוקרטים, שגרירים ודיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק.



כמו כן, בכתבת תחקיר ארוכה שפורסמה לאחרונה ב"ניו יורק טיימס" נכללו לראשונה פרטים על תוכניות להדחתו של הנשיא טראמפ, שנידונות בקרב סנאטורים דמוקרטים. העיתון, הידוע בקשריו ההדוקים בגבעת הקפיטול, הגדיר את הדיונים על הליכי הדחה כ"דינמיקה" וכ"תופעה תוססת וערנית בקרב סנאטורים וגורמים דמוקרטיים בכירים". לדברי העיתון, "הדינמיקה צפויה לצבור תאוצה בגבעת הקפיטול ככל שהחקירות נגד מקורבי הנשיא יימשכו ויסתעפו... הסנאטורים הדמוקרטים הליברלים, שהנם מתוסכלים וזועמים על עמיתיהם הרפובליקנים שמתנגדים להליכי הדחת הנשיא, מתכוננים להפעיל את מקל החובלים המפחיד והסמלי של בית המחוקקים: האימפיצ'מנט".



"הניו יורק טיימס" גילה עוד כי לאחרונה, "ביום ה־264 לכהונתו של טראמפ כנשיא, חבר קונגרס דמוקרטי ממדינת טקסס הפיץ רשמית יוזמה להדחת הנשיא טראמפ, אבל לא כהצעת חוק". חבר הקונגרס אל גרין ציין בטיוטה שהפיץ ש"טראמפ לא בהכרח ביצע מעשה פשע, אך הוא ערער את תום ויושר הכהונה ושלמותה, הוציא שם רע לנשיאות ובגד באמונם של האמריקאים". גרין טען כי בהשתלחות שלו נגד שחקני בייסבול שחורים הנשיא טראמפ הפגין "נאמנות להיסטוריה של עידוד עליונות לבנה, גזענות, דעות קדומות ושנאת זרים. ההשתלחות הזו הייתה עבורי הקש ששבר את גב הגמל". גרין הסביר כי נמנע לפי שעה מהגשת הצעת חוק רשמית להתחיל בהליכי הדחת טראמפ כדי לא לתת לרפובליקנים תואנה להצביע נגד. "לא ביקשתי מאף אחד לתמוך ביוזמתי, אבל יש זמנים שאתה חייב להתייצב בודד ויחיד", אמר.



העיתון דיווח עוד כי "הקונגרס, בשליטת הרפובליקנים, לא התעלם מהמהלך של גרין... הדמוקרטים לא יכולים להדיח את טראמפ בכוחות עצמם, אבל הם מנסים".



"יש זמנים שאתה חייב להתייצב בודד ויחיד". חבר הקונגרס גרין. צילום: אתר הבית הלבן
"יש זמנים שאתה חייב להתייצב בודד ויחיד". חבר הקונגרס גרין. צילום: אתר הבית הלבן



העת להדיח


על פי הערכות בקרב פרשנים ודיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק, הליכי הדחת הנשיא עדיין רחוקים. "זה לא יקרה מחר וגם לא מחרתיים", אמר בשיחה עמו שגריר ממדינה מערבית. "גם לא בחודש הבא. אבל תחזית של הדחת טראמפ מהבית הלבן היא כבר לא הערכה פרועה ובלתי מציאותית".



נאומו של הנשיא טראמפ ביום שישי האחרון על עתיד הסכם הגרעין עם איראן לא שינה בהרבה, אם בכלל, את מעמדו המעורער בזירה הפוליטית הפנימית. להפך: ההתחמקות שלו מהחלטה חד־משמעית לבטל את הסכם הגרעין רק הבליטה את המסר המרכזי שעלה מדבריו, שלפיו ההסכם עם איראן הוא רע, אבל הוא עדיין לא מכריז בפועל על ביטולו; זהו מסוג המסרים המפוקפקים שמאפיינים את תגובותיו של הנשיא טראמפ לחוקים ונהלים שאושרו בתקופת כהונתו של קודמו, ברק אובמה. אבל חוסר היכולת שהנשיא טראמפ גילה עד כה במאמציו לבטל את מורשתו של ברק אובמה, כמו כישלונו לפרק את תוכנית הרפורמה בבריאות "אובמה קר", ונסיגתו מביטול הסכם הגרעין עם איראן - הפכו לסימן ההיכר של טראמפ ועלולים להעיד על היעדר יכולת הנהגה.



"טראמפ אינו כשיר להיות נשיא", הצהיר לא מכבר הסנאטור הרפובליקני הבכיר בוב קורקר, יושב ראש ועדת החוץ היוקרתית של הסנאט. "כל מי שאכפת לו מהאומה שלנו - חייב להיות מודאג".



"כל מי שאכפת לו המאומה שלנו חייב להיות מודאג". קורקר. צילום: רויטרס
"כל מי שאכפת לו המאומה שלנו חייב להיות מודאג". קורקר. צילום: רויטרס



הליכי הדחה נגד הנשיא אינם מעניינו של הציבור, אבל סקרי דעת קהל מעודכנים מוכיחים כי חלקים גדולים בחברה האמריקאית לא רק שלא יתנגדו להדחת הנשיא, אלא צפויים לתמוך בהליכי הדחה. הסקרים מצביעים על ירידה תלולה ועקבית בשיעורי שביעות הרצון מתפקודו של טראמפ, שהגיעו באחרונה לשפל שאינו זכור בארצות הברית מאז כהונת הנשיא הארי טרומן. לראשונה עלה מהסקרים כי גם באזורי בחירה הנחשבים כ"בייס", בסיסי התמיכה הטבעיים של טראמפ, במיוחד באזורים חקלאיים, נרשמה באחרונה ירידה משמעותית בהיקף התמיכה בנשיא. לפי תוצאות הסקרים האחרונים, בשני מגזרים מורגשת עלייה בביטויי ביקורת והתנכרות כלפי הנשיא – נשים ויהודים.



"אני מאמין שהתמיכה בהליכי הדחת הנשיא טראמפ היא רחבה בכל חלקי המדינה", אמר חבר הקונגרס גרין בראיון עמו שהתפרסם ב"ניו יורק טיימס". "אני מתייחס לכך ברצינות גמורה".



גרין אינו חבר הקונגרס היחיד שמבקש להניע את תחילתם של הליכי הדחה נגד הנשיא טראמפ. חבר הקונגרס סטיב כהן, דמוקרט ממדינת טנסי, מתכונן גם הוא להעלות בקונגרס הצעת החלטה לפתוח בהליכי הדחת הנשיא. לדברי "הניו יורק טיימס", חברי קונגרס דמוקרטים נוספים מתכוננים להצטרף ליוזמת הדחת הנשיא בשבועות הקרובים. "הדחה היא מהלך שהעם מבין", אמר כהן לעיתון. אבל מחוקקים דמוקרטיים בכירים הנחשבים כמנהיגי הסיעה בקונגרס מבקשים מעמיתיהם להמתין עם יוזמתם להדחת הנשיא עד שיתפרסמו תוצאות החקירה שמקיים התובע המיוחד רוברט מילר על מעורבותם של מקורבי הנשיא במאמצי גורמים ברוסיה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות. לדברי "הניו יורק טיימס", הדמוקרטים



ממתינים לתוצאות החקירה שלו. רוברט מולר. צילום: רויטרס
ממתינים לתוצאות החקירה שלו. רוברט מולר. צילום: רויטרס



הבכירים בקונגרס חוששים כי מאמץ מוגבר לדון בהליכי הדחת הנשיא יזיק לסיכויי ההצלחה של המאמץ, ואולי אפילו יפגע בהליכי ההדחה.



מסר מאיים


הדיון בהליכי ההדחה מתחיל בוועדת המשפט של הקונגרס, שחבריה בוחנים את הסיבות והמניעים להדחה. "ועדת המשפט היא בשליטת הרוב הרפובליקני. הסיכויים שהוועדה תסכים לפתוח בדיון על הדחה קרובים לאפס", נכתב ב"ניו יורק טיימס". לדברי העיתון, כישלון בקידום דיון על הליכי הדחה עכשיו יזיק גם לסיכויי המפלגה הדמוקרטית לנצח בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בדצמבר 2018 ולצאת מבחירות אלה כמפלגת הרוב בקונגרס.



בנוסף, מאמץ מצד הדמוקרטים להתחיל עכשיו בהליכי הדחת הנשיא טראמפ צפוי דווקא להצית גל אהדה ותמיכה בטראמפ. תקדים המוכיח כי יוזמה שלא בעתה להדחת הנשיא פוגעת ביוזמים אותה - אירע בשנות ה־90 במאבק להדחת הנשיא דאז ביל קלינטון. שיעורי האהדה והתמיכה בקלינטון עלו בהיקף משמעותי, והרפובליקנים, שעסקו כאחוזי אמוק במאמציהם להדיח מיידית את קלינטון, הפסידו מושבים בקונגרס.



חבר קונגרס דמוקרטי לשעבר, דניס קוסיניץ', שנודע בזמנו במאמציו להדיח את הנשיא ג'ורג בוש הבן בעקבות טיפולו הכושל במלחמה בעיראק, הזהיר בראיון לעיתון מפני דחיפה מוקדמת מדי של היוזמה להליכי הדחת הנשיא טראמפ. "רווחת שנאה עצומה לטראמפ ואפשר להבינה, אבל אין עדיין מצב ומציאות משפטית ליזום הליך כל כך עוצמתי כמו הדחה נגד הנשיא טראמפ", אמר.



הניסיון להדיח אותו עלה לרפובליקנים במושבים בקונגרס. קלינטון. צילום: רויטרס
הניסיון להדיח אותו עלה לרפובליקנים במושבים בקונגרס. קלינטון. צילום: רויטרס



לפי "הניו יורק טיימס", מסקרים שלא פורסמו, עולה כי 40% מהאמריקאים תומכים בהדחת טראמפ. אבל מי שכיהן כיועץ קרוב של הנשיא לשעבר ברק אובמה, ביל ברטון, הנחשב מומחה לניהול קמפיין בחירות, אמר לעיתון כי רוב גדול של האזרחים התומכים בהדחת טראמפ בא ממחוזות בחירה הידועים כמעוזים של המפלגה הדמוקרטית. "יש תיאבון גדול להדחת הנשיא טראמפ באזורים דמוקרטיים, אבל מה שטוב ללוס אנג'לס לא בהכרח טוב למדינה כולה", אמר.



נודע במאמציו להדיח ג'ורג' בוש הבן בעקבות טיפולו הכושל במלחמה בעיראק. קוסיניץ'. צילום: CC BY-SA 3.0
נודע במאמציו להדיח ג'ורג' בוש הבן בעקבות טיפולו הכושל במלחמה בעיראק. קוסיניץ'. צילום: CC BY-SA 3.0



זה אולי נכון, אבל אין להתעלם מהעובדה שגם בקרב סנאטורים רפובליקנים בכירים רווחים באחרונה ביטויי ביקורת כלפי הנשיא טראמפ. בהתבטאויות הקשות שהשמיע באחרונה הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר נגד טראמפ אבחנו פרשנים סימן מובהק שאין לטעות בו לתחושה הגוברת בקרב ההנהגה הרפובליקנית שהמשך נוכחותו של טראמפ כנשיא מהווה סכנה לא רק על הדמוקרטיה האמריקאית, אלא גם על השלום והביטחון בעולם. לפי דברי פרשנים, קורקר, הסנאטור ג'ון מקיין, מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס וגם יו"ר ראש בית הנבחרים פול ראיין מוכנים נפשית לרעיון של הדחת הנשיא טראמפ.



כאמור, ההערכה המקובלת בקרב פרשנים בוושינגטון ובניו יורק היא שההליכים להדחת הנשיא טראמפ מכהונתו עדיין רחוקים ממהלך רשמי. אבל העובדה שתרחיש של הדחה הפך לנושא שנידון ונשקל בקרב חברי קונגרס, גם רפובליקנים, מהווה מסר מאיים לעתידו של טראמפ כנשיא.