שנתיים אחרי שבסוכנות החלל האמריקאית הכריזו בהתרגשות על גילוי של מים זורמים על מאדים, שגם עשויים לאפשר קיום של צורות חיים על פני הכוכב, מחקר חדש של מדעני נאס"א שופך מים קרים על התגלית ומציין כי מדובר בחולות ולא במים. במסיבת העיתונאים שנערכה בספטמבר 2015 פרסמו מדעני נאס"א צילומים ברזולוציה גבוהה שביצע מכשיר הספקטרומטר של לוויין המחקר של נאס"א שמקיף את מאדים, ודיווחו כי כאשר הם בחנו את הפסים השחורים המסתוריים שזוהו על המורדות של קניונים ומכתשים בכוכב, הם זיהו סימנים של מלח מעורבב במים. ההערכה הייתה כי המים זורמים על פני מאות מטרים במהלך החודשים החמים ואז מתקררים כאשר מגיע הסתיו.



אולם מחקר חדש של סוכנות החלל - יחד עם המכון הגיאולוגי האמריקאי, אוניברסיטת אריזונה, אוניברסיטת דרהאם והמכון למדע פלנטרי - גורס כי הסימנים השחורים שהתגלו בצילומים היו ככל הנראה חולות שנעו על הכוכב וכי ישנה סבירות נמוכה ביותר עד אפסית לקיומם של מים.



"מים זורמים באקלים הנוכחי של מאדים תמיד היוו טענה יוצאת מן הכלל", כתבו המדענים. "הממצאים החדשים מעידים שבמאדים כיום ככל הנראה אין כמות ניכרת של מים זורמים. התנאים שקיימים על מאדים מקשים על קיומם של חיים כמו בכדור הארץ".



מייקל מאייר, המדען הראשי של התוכנית לחקר מאדים של נאס"א, הודה כי גם אם יש מים על מאדים זה "לא יהיה מלהיב כמו הרעיון של נהרות שיורדים מצדי המצוקים". הוא הוסיף כי הכוכב עדיין יכול לספק לא מעט הפתעות.