יום אחרי אחד מאירועי הטרור הקטלניים בתולדותיה, מצרים מנסה להתאושש מהפיגוע במסגד בכפר א-רודה שבאזור העיר אל עריש שבחצי האי סיני, שם נטבחו למוות לפחות 305 בני אדם ועוד 130 נפצעו. עד ראייה שהיה במקום בזמן הגעת החמושים, סיפר לעיתון ערבי 21, היוצא לאור בלונדון, כי השתלשלות האירועים החלה בזמן דרשת יום השישי במסגד.

"הגיעו כ-15 חמושים בשלושה רכבי שטח, הם אספו שבעה מתומכי הזרם הסופי, הביאו אותם לפני המסגד, הקריאו את הודעתו של מנהיג דאעש באזור כי הם זרם של כופרים וירו בהם למוות", סיפר עד הראייה.

עוד ציין, כי מיד לאחר הירי עלו קולות גינוי נגדם מתוך המסגד שביקשו מהם שיעזבו את הכפר. "אז החל מסע ההרג נגד המתפללים כאשר ירו בהם לכל עבר ופגעו כמעט בכל מי שהיה במסגד. הם אף ירו בכל מי שניסה להימלט דרך הגדרות במקום".

מוחמד רזיק, השייח במסגד שנעדר במהלך שבע השעות הראשונות לאחר אירוע הטרור, סיפר לכלי התקשורת כי "נוצר מצב של תוהו ובוהו במקום. החמושים ירו באנשים שניסו לברוח. החמושים פוצצו לבנות חבלה במסגד ולאחר מכן התחילו לירות במתפללים".

האימאם בן ה-26, שנפגע ברגלו מרסיס של רימון או לבנת חבלה שהתפוצצה סמוך אליו, קיבל אזהרות לפני כן לא להגיע למסגד מאחר והמקום מזוהה עם הזרם הסופי, אך הוא החליט להתעלם לא להתייחס לכך. לאחר פציעתו, הוא פונה לבית של חבר קרוב המתגורר סמוך למסגד.

המתפללים חשפו כי הם שמעו קולות פיצוץ וירי מסביב למסגד לפני שהאימאם התחיל בדרשה. על פי עדי הראייה, הירי נמשך כ-10 עד 20 דקות על ידי החמושים שהגיעו עם רכבי שטח, שברחו לאחר מכן מהמקום. עוד הוסיפו, כי המסגד הותקף מאחר והזרם הסופי נחשב לזרם כופר שמשתף פעולה עם כוחות הביטחון המצריים.

פצועים בפיגוע במסגד סמוך לאל עריש. צילום: רשתות ערביות


בתוך כך, בית משפט במדינה גזר עונש מוות על שבעה נאשמים בהקמת תא של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) במרסא-מטרוח. בעקבות ההתרחשויות, פתחו הכוחות המצרים במבצע רחב חסר היקף באזור צפון חצי האי, כאשר במקביל, מדיווחים בתקשורת המקומית, שלא אומתו, עולה כי כלי טיס בלתי מאויש חיסל 15 מחבלים בהתקפה על רכבם. 

משרד הבריאות המצרי דיווח כי חמושים ירו לעבר אמבולנסים שפינו נפגעים מאזור הפיגוע, בעוד שמקורות ביטחוניים במצריים ציינו, כי החמושים שתקפו את המסגד השתמשו בשני רכבי שטח. לפיו דיווח של עדי ראייה, שצוטטו ברויטרס, במתקפה לקחו חלק 40 מחבלים שהוצבו בעמדות שונות מחוץ למסגד, לאחר שהגיעו למקום כשהם רכובים על ג'יפים, ואז פתחו באש לעבר המתפללים. 

המסגד בכפר א-רודה. צילום: הרשתות הערביות
המסגד בכפר א-רודה. צילום: הרשתות הערביות


בעקבות הפיגוע, נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי כינס את ראשי מערכת הביטחון במדינה להתייעצות, שם נקבעו שלושה ימי אבל ותיגבור אבטחת המוסדות הדתיים במדינה.

לאחר האירוע אמר הנשיא המצרי, בנאום מיוחד, כי "מצרים מתעמתת מול הטרור - במקום העולם; נגיב בעוצמה מוחצת לפיגוע הטרור הזה. מאחל החלמה מהירה לפצועים, ומשתתף בצער משפחות הנרצחים. הפיגוע הזה יחזק אותנו אל מול הטרור".

זמן קצר לאחר דבריו נודע גם כי ממשלת קהיר החליטה לדחות את פתיחת מעבר רפיח, בין מצרים לרצועת עזה, בשל חששות ביטחוניים. המעבר אמור להיות פתוח במשך שלושה ימים, זאת לאחר שחמאס ופתח הסכימו להעביר את האחריות עליו לממשלת האחדות החדשה, כחלק מעסק שתווכה על ידי המצרים בחודש שעבר.