נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הלילה (ראשון) לפגישה שיקיים בחודש מאי עם נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און וציין כי היא יכולה להתפתח לכל מיני מקומות. "אני חושב שהם רוצים לעשות שלום, אני חושב שבאמת הגיע הזמן. היינו מאוד זהירים וחזקים ועכשיו אני חושב שהרבה דברים טובים עומדים לקרות", אמר טראמפ בנאום שנשא בעצרת בפנסילבניה, "מי יודע מה הולך לקרות? יכול להיות שאעזוב במהירות או שדווקא נשב ונעשה את העסקה הטובה ביותר בשביל העולם".
אתמול הבהיר טראמפ כי הוא מאמין לממשלו של מנהיג המדינה המבודדת. "קוריאה הצפונית לא ביצעה ניסוי טילים מאז ה-28 בנובמבר 2017 והבטיחה לא לעשות זאת במסרים שהעבירה לנו", כתב הנשיא בטוויטר, והוסיף: "אני מאמין שהם יכבדו את ההתחייבות הזו".

טראמפ בעצרת בפנסילבניה. צילום: AFP
כזכור, היועץ לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית צ'אנג אווי־יונג וראש שירות הביון של המדינה סו הון נועדו ביום חמישי בלילה בבית הלבן עם טראמפ, עם סגנו מייק פנס ועם בכירים נוספים בממשל. זאת על מנת לעדכן אותם בשיחות שקיימו בתחילת השבוע שעבר עם קים ג'ונג־און בפיונגיאנג. מיד לאחר מכן נמסר כי צ'אנג צפוי לצאת עם "הודעה חשובה" לעיתונאים. 

כמו בתדרוך שהעניק בשבוע שעבר בסיאול לאחר שובו מקוריאה הצפונית, צ'אנג סיפר שוב כי קים הביע בפניו את מחויבותו לפירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני והבטיח כי יימנע מניסויים גרעיניים ומשיגורי טילים נוספים. "קים הביע את רצונו העז לפגוש את הנשיא טראמפ מוקדם ככל האפשר", ציין הבכיר הדרום קוריאני ומיד הוסיף: "הנשיא טראמפ אמר שיפגוש את קים ג'ונג־און בחודש מאי על מנת להשיג פירוז גרעיני מוחלט". 
טראמפ עצמו צייץ: "הושגה התקדמות אדירה", אולם הבהיר: "הסנקציות יישארו עד שיושג הסכם". גם דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס מסרה: "אנחנו מצפים לפירוז של קוריאה הצפונית", והוסיפה: "בינתיים, כל הסנקציות חייבות להימשך". שלשום בלילה היא הוסיפה: ״הצפון־קוריאנים סיפקו הבטחות משמעותיות. הם הבטיחו להתפרק מהגרעין ולעצור את ניסויי הגרעין והטילים. הפגישה הזו לא תתקיים, אלא אם נראה פעולות ממשיות שתואמות את המסרים של קוריאה הצפונית ואת הרטוריקה שלה״.
לא נמסרו פרטים על המועד המתוכנן של הפגישה הראשונה אי פעם בין מנהיגי שתי המדינות, אחרי שנה של חילופי השמצות בין טראמפ לבין קים. אולם היא צפויה להתקיים רק לאחר מפגש הפסגה שיתקיים בסוף אפריל בין קים לבין נשיא הדרום מון ג'אה־אין.
 ההערכות הן כי טראמפ לא יגיע לפיונגיאנג וכי הפגישה תתקיים בבית השלום בפנמונג'ום שבגבול המפורז, ושם ייפגשו גם המנהיגים של שתי הקוריאות. 
גורם בכיר בבית הלבן מסר לעיתונאים כי הפגישה עצמה לא תהיה תחליף למשא ומתן בין המדינות. "בשלב הזה אנחנו אפילו לא מדברים על משא ומתן", אמר. "מה שאנחנו מדברים עליו הוא הזמנה של מנהיג קוריאה הצפונית לפגישה פנים אל פנים עם נשיא ארה"ב".
מזכיר המדינה רקס טילרסון, שרק יממה קודם לכן הצהיר כי עוד לא בשלו התנאים למשא ומתן, טען: "מדובר בהחלטה שהנשיא קיבל בעצמו אחרי שחשב על כך זמן מה". "מה שהשתנה זו העמדה של קים ג'ונג־און, ובאופן דרמטי למדי", אמר במהלך ביקור באפריקה. "בכנות, גם אותנו זה קצת הפתיע".
הנשיא הדרום־קוריאני בירך על ההתפתחות. "תהליך הפירוז המלא של חצי האי יעלה על המסלול אם פגישה בין שני המנהיגים תגיע אחרי הפסגה הקוריאנית", אמר מון. "הפגישה במאי תיזכר כאבן דרך היסטורית בהשגת שלום בחצי האי הקוריאני". הוא שיבח את טראמפ ואמר: "מנהיגותו תזכה לשבחים של תושבי קוריאה הדרומית והצפונית ושל תושבי העולם המייחלים לשלום". 
מון גם ציין כי אולימפיאדת החורף בפיונגצ׳אנג בחודש שעבר והמשחקים הפראלימפיים שנפתחו ביום שישי סייעו רבות לקירוב בין הדרום לצפון. 
חברי המשלחת הדרום קוריאנית יגיעו השבוע ליפן כדי לעדכן את ראש הממשלה שינזו אבה בהתפתחויות הדרמטיות. ביום שישי, אחרי ששוחח עם הנשיא טראמפ, מסר ראש הממשלה היפני כי הוא משבח את השינוי בעמדה הצפון־ קוריאנית, אולם הוסיף: "זו תוצאה של המשך הלחץ מצד הקהילה הבינלאומית". "העמדה של יפן ושל ארה"ב לא השתנתה - הן ימשיכו בלחץ המקסימלי עד שקוריאה הצפונית תנקוט בצעדים ממשיים לפירוק תוכניות הגרעין והטילים באופן מוחלט, ודאי ובלתי הפיך", אמר.
גם בסין בירכו על ההודעה על הפגישה הצפויה ואמרו כי מדובר במסר חיובי. דובר משרד החוץ גנג שואנג הוסיף כי מדובר ברגע שבו על הצדדים להפגין אומץ פוליטי והבהיר כי ארצו מוכנה להמשיך בסנקציות על פיונגיאנג עד להשגת הסדר. אולם הוא הדגיש כי הסנקציות אינן היעד עצמו.