פחות מיממה עברה מאז המפגש ההיסטורי הלילה (שלישי), בין נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אך מסקנות שונות מהאירוע כבר מתחילות לעלות. ד"ר אלון לבקוביץ, מומחה לקוריאה מאוניברסיטת בר אילן ומכללת בית ברל, סיפר בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, על תובנותיו מהמפגש: "אני חייב לציין שטראמפ הפתיע אותי. טראמפ של לפני כמה שבועות לא היה מאשר את ההסכם שנחתם. עם זאת, ההסכם הזה אינו כולל את 'המקלות והגזרים', אלא עוסק בעיקר בעקרונות. כעת יחל המשא ומתן בין הצדדים". 

"בתוכניתך את נוהגת לשאול "איפה הכסף?", אמר לבקוביץ, "טראמפ ממשיך לכפות סנקציות על קוריאה הצפונית, אך מקווה לסיים אותן. הוא אף ציין שיפסיק את התרגיל הצבאי הקבוע בקוריאה הדרומית, שמתבצע עם הצבא הדרום קוריאני. מה שאומר שתהיה פחות השקעה כספית באזור. אם טראמפ מאמין למנהיג קוריאה הצפונית ומבין שאכן ניתן לעשות אתו עסקים, אז לא צריך צבא חזק בקוריאה ולכן גם לא צריך את האמצעים האמריקאים".
 

כשנשאל מי יפקח על ההבטחות של קים ג'ונג און ויוודא כי הן אכן מתקיימות, זאת לאחר שאביו וסביו רימו את שאר העולם, השיב: "טראמפ ראה שעומד מולו אדם נחמד שהוא מאמין לו. אם הוא מאמין לו הוא יכול לעשות אתו הסכם. כעת יתחיל משא ומתן והצוותים יבחנו איך הם מיישמים את ההצהרות שניתנו". 



לגבי שינוי עתידי בסנקציות שמטילה ארצות הברית על קוריאה הצפונית אמר לבקוביץ: "במישור ההצהרתי טראמפ הבהיר שאין שינוי בסנקציות, זה נראה מעט מוזר אך כנראה שקים ג'ונג און יציע לו מחוות טקטיות ותכניות פירוק של הנשק הגרעיני, שאומנם לא יפגעו ביכולותיו המרכזיות, אך יוכלו להראות לאמריקה כי יש שינוי נראה לעין. מה שעצוב בכל הסיפור הזה הוא שאין התייחסות כלל לזכויות האדם במדינה".




עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן