כיצד ישפיעו הצעדים של נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ במפגש הפסגה ההיסטורי? מומחה לענייני קוריאה, ד"ר אלון לבקוביץ', שוחח עם רוני דניאל ב-103FM על השלכות המפגש על דרום קוריאה והיחסים באזור: "נשיא קוריאה הדרומית פעל כדי לקדם את מפגש הפסגה הזה ומבחינתו הוא יאפשר כל צעד שידאג להמשך הדיאלוג. לעומת זאת, מערכת הביטחון הדרום קוריאנית, ביחד עם היפנים מודאגים מאוד מההחלטה של טראמפ לבטל את התרגיל הצבאי האמריקאי השנתי, מחשש שארצות הברית תפקיר את קוריאה הדרומית לבדה במערכה". 

"מי שביקר אי פעם בקוריאה הדרומית ראה את המרחק בין הגבול הצפוני לאזרחים. כ-5 מיליון אזרחים נמצאים כיום בתווך הטילים. מנגד, אם מסתכלים על סקרי דעת הקהל במדינה, מבחינתם האיום הצפון קוריאני עומד מול ארצות הברית וכלל לא כנגד קוריאה הדרומית", אמר לבקוביץ, והוסיף כי "אין כאן איזשהו צעד קונקרטי שהסיר את הדאגה מצד השמרנים בקוריאה הדרומית או ביפן, ועולה החשש שהנשיא האמריקאי הפקיר אותם כשלא העלה את הסוגיות המרכזיות שמטרידות אותן". 

לדעת לבקוביץ, הדבר המהותי שמטריד את הדרום קוריאנים הוא נושא הארטילריה: "
הנשק הגרעיני איננו מאיים עליהם, החשש הוא דווקא מארטילריה. כשישראל ניסתה למכור לקוריאנים מערכות הגנה מפני טילים הם טענו שהנושא הארטילרי מטריד אותם יותר". עוד הוסיף המומחה כי "מבחן התוצאה יהיה במפגש הבא בין הצוותים הצפון קוריאנים לאמריקאים. אם קים ג'ונג און לא יעמוד בהבטחותיו לטראמפ, כאיש עסקים, הוא 'ייתן לו על הראש'".

על החשש ממשבר בעקבות הוצאת הצבא האמריקאי מקוריאה הדרומית, הסביר: "מערכת הביטחון הדרום קוריאנית יצרה תלות בנוכחות האמריקאית באזור, ברגע שהכוחות היו בשטח הם חשו בטוחים. הביטול של התרגיל ישפיע גם על הכוחות האמריקאים ביפן. מבחינת הציבור האמריקאי ההוצאה הצבאית מקוריאה הדרומית מחייבת גם הוצאה של הכוחות ביפן, דבר שיחייב שינוי מדיניות ביטחונית יפנית. כמו כן, ברגע שטראמפ יטען שקוריאה הצפונית לא מהווה איום, הדרום קוריאניים יוכלו לטעון שכבר אין להם צורך בקנייה של נשק אמריקאי, וזה יפגע כמובן בעסקיו של טראמפ".


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן